Premis Baldiri Reixac

Sant Salvador de les Espases

Alumnes de 5è de primària de l’escola Cooperativa El Puig - Esparreguera
Els nois i noies de la Classe del Bruixot de cinquè de Primària de l’Escola Cooperativa El Puig d’Esparreguera, juntament amb els seus mestres, hem elaborat un pòster informatiu després de realitzar un projecte de treball sobre Sant Salvador de les Espases, antic castell d’Esparreguera. La idea de realitzar aquest treball va sorgir de la necessitat de dotar d’un punt d’informació a l’ermita per tal que els seus visitants puguin tenir informació del passat i present del lloc. Els pocs documents que es troben sobre aquest indret històric han de poder-se divulgar per a poder ser valorats per als vilatans d’Esparreguera i totes les persones que s’adrecen a aquest lloc. Per fer el treball , vam començar a parlar de Sant Salvador de les Espases a classe. Vam llegir la llegenda de les espases de foc i vam conèixer l’existència d’un antic castell a Esparreguera. Vam demanar també l’ajut del senyor Joan Llor, erudit del poble d’Esparreguera, que ens va explicar la cronologia dels fets més rellevants que se saben sobre Sant Salvador de les Espases. Vam llegir a classe la bibliografia que parla de l’ermita i del castell. Finalment vam pujar tota la classe amb pares i mares el passat dia 1 de juny a Sant Salvador on vam reconèixer el paisatge, la història i la llegenda. A classe vam elaborar un mural informatiu que vol explicar als visitants els fets més remarcables de l’ermita i el castell com dèiem a l’inici. Aquest treball explica la llegenda de Sant Salvador de les Espases amb dibuixos dels nois i noies i amb la narració revisada i actualitzada. També conté un índex cronològic on hi consten els fets més importants que van passar a Sant Salvador, a Esparreguera , a Catalunya, al món o a Espanya. A la part inferior hi trobem un apartat amb enllaços amb codis QR per a poder accedir a més informació amb telèfons intel•ligents. Per concloure el treball s'ha compilat la bibliografia sobre aquest indret i s'han escrit informacions bàsiques per als visitants com poden ser l'origen del nom de les Espases, la localització, els camins que hi arriben, les característiques de la construcció actual... Tothom que pugi a l'ermita de Sant Salvador, podrà veure aquest pòster informatiu i tindrà al seu abast tota la informació elaborada , tenint en compte que l’ermita és oberta els dijous i els diumenges. El pòster el vam presentar a l’Excm. Batlle d'Esparreguera, Sr. J. Paul Udina, per tal de fer-li saber la intenció del treball. Ell molt amablement va acceptar la nostra invitació i va veure bé la intenció de l’elaboració del nostre treball. El pòster és un treball d'Escola i reuneix els passos de l’elaboració d’un projecte. Lliurar als Amics de Sant Salvador el treball elaborat va ser la darrera fase de la nostra tasca que fa significativa la feina realitzada a l’Escola. Com a document únic s’han fet còpies per a l’Arxiu Municipal d’Esparreguera, per l’Arxiu Municipal d’Olesa de Montserrat i per la Biblioteca l’Ateneu d’Esparreguera. En tots els casos el document consta amb registre d’entrada i constitueix una aportació valuosa donada l’escassedat de treballs sobre aquest indret històric.