Notícies Fundació Carulla

Presentació i lectura de Vida de mestre Ramon a Mallorca

Data:
24/01/2015 - 18:00

La Fundació Carulla i el seu segell editorial, Editorial Barcino, han participat activament en l'Aplec Llull a la llum dels ametllers

El passat cap de setmana (dies 24 i 25 de gener) es va celebrar a Mallorca l'Aplec d'entitats culturals de l'Espai Comunicational Ramon Llull que, sota el títol Llull a la llum dels ametllers, organitzada per la Fundació Baleària amb motiu dels 10 anys de la seva creació. L'activitat ha servit també per donar el tret de sortida a l'Any Llull, en que se celebren els 700 anys de la mort del savi mallorquí.

El programa d’activitats de dissabte 24 de gener es va obrir al matí amb una ruta guiada per la Palma de Ramon Llull. A les sis de la tarda els actes es van traslladar al Santuari de Cura, al puig de Randa, on Llull va tenir una de les seves il·luminacions. Allà es va dur a terme la presentació del llibre Vida de mestre Ramon, editat per Barcino dins la col·lecció Biblioteca Barcino i del qual ha estat curador Anthony Bonner. Ell mateix, juntament amb Carles Duarte, director de la Fundació Carulla, i Joan Santanach, filòleg i coordinador de l’editorial Barcino, van fer la presentació d’aquesta obra de caràcter autobiogràfic, on Llull explica les peripècies per complir el que Déu li havia encomanat: convertir els infidels i escriure l'Art.

Altres actes d'aquesta trobada lul·liana van ser la lectura dels fragments del Llibre d'amic e amat, l'exposició La Baralla de les Meravelles i el sopar-col·loqui Any Llull i societat civil (moderat per Josep V. Mascarell i Pere Fullana). Diumenge 25 es va fer una visita als tres santuaris de Randa, una Missa de Conversió de Ramon Llull i la conferència Els franciscans del TOR i Ramon Llull a càrrec de Pere Fullana.

L’obra autobiogràfica de Llull

Vida de mestre Ramon, la narració autobiogràfica que Ramon Llull (c.1232-1316) va relatar a un monjo cartoixà de París quan rondava la vuitantena, és una edició de Barcino en col•laboració amb la Universitat de les Illes Balears.

Llull pertanyia a una família benestant barcelonina instal•lada a Mallorca i mantenia estretes relacions amb la cort reial. Estava casat, tenia dos fills i es descrivia com a “ric, lasciu i mundà” en l’etapa anterior a la il•luminació; vivia en una Mallorca en què la tercera part de la població era musulmana i en què els jueus tenien molt de pes en l’economia insular.

La narració, escrita cinc anys abans de la mort de Llull, s’inicia amb les cinc aparicions de Jesucrist en la cambra de Ramon, fins que comprèn el que Déu vol d’ell. S’adona que ha de servir Crist en la tasca de convertir sarraïns, però li cal aprendre llatí i posar els dictàmens per escrit. Ramon comença el seu camí per instruir-se, sobretot a París, aprendre la llengua aràbiga i començar, consumar i difondre l’Art, sistema filosòfic que demostra la veritat del cristianisme.

La Vida de mestre Ramon fou escrita originalment en llatí. Ha estat traduïda al català pel mateix Anthony Bonner. S’hi han mantingut els versicles en llatí per poder-los llegir de manera acarada amb la traducció.

Arxius:
Mo Tu We Th Fr Sa Su