Si voleu consultar els guanyadors, seleccioneu-ne l'any:

Laura Casal-Valls - Barcelona

Després d’un intens procés de selecció i valoració de les 73 candidatures presentades i havent arribat a la final els projectes Surtdecasa.cat, Museu Virtual de la Moda de Catalunya i la Col•lecció Proscènium d’Àudioteatre digital, el guanyador del Premi Lluís Carulla d’estímul a un projecte cultural 2016 és: Museu Virtual de la Moda de Catalunya, de Laura Casal-Valls i l’equip Walden

Vicenç Altaió, Ignasi López, Sergi Opisso, Román Yñán - Barcelona

Per un projecte que, amb l’objectiu de configurar una visió de la Catalunya d’avui a partir del diàleg entre fotògrafs i pensadors, es planteja renovar la mirada sobre el territori i el paisatge, tant geogràficament com conceptualment, després de dècades caracteritzades per la seva modernització en tots els àmbits i en un context de canvis profunds com l’actual. Consistirà en la distribució arreu del país de deu equips, format cadascun per dos fotògrafs i un escriptor procedents de les generacions de creadors nascuts entre els anys 1970 i 1980. El treball de camp resultant s’exposarà en centres culturals de referència corresponents a cada àmbit territorial, se’n promourà el debat i la reflexió i s’editarà en format llibre, amb el propòsit final de dur-ne a terme una exposició conjunta a Barcelona i impulsar-ne la internacionalització. Paral·lelament, es desenvoluparà una aplicació per a mòbils que estarà oberta a la interacció i la participació de les persones que habiten el territori i que permetrà la geolocalització del contingut generat.

Paul Preston
Liverpool
Historiador i hispanista britànic. Doctorat a la Universitat d’Oxford, és catedràtic i director del Centre Cañada Blanch per a l’estudi de l’Espanya contemporània de la London School of Economics & Political Science. Col·labora a la BBC, New Society, New Statesman i Times Literary Supplement. Ha publicat nombrosos llibres sobre la Guerra Civil i el franquisme, com Franco, La Guerra Civil espanyola, i, darrerament, L’Holocaust espanyol. Membre de l’Institut d’Estudis Catalans des del 2008, va defensar el dret de Catalunya a recuperar els papers de Salamanca. Bon coneixedor de la producció historiogràfica catalana, se n’ha fet ressò a la seves obres i ha ajudat a difondre-la. Ha impulsat el Catalan Observatory de la London School of Economics, l’objectiu del qual és la recerca i el debat entorn de qüestions rellevants per a Catalunya.
Joan Massagué
Barcelona
Científic i investigador. És llicenciat en Farmàcia i doctor en Bioquímica per la Universitat de Barcelona. L’any 1979 es va traslladar a la Universitat nord-americana de Brown, on va descobrir l'estructura del receptor de la insulina. El 1982 es va incorporar a la Universitat de Massachusetts com a professor de Bioquímica. Set anys després va passar a dirigir el departament de Biologia Cel•lular del Memorial Sloan-Kettering Cancer Center de Nova York, i des del 2003 és director del Programa de Biologia i Genètica del Càncer. És investigador del Howard Hughes Medical Institute. A partir del 2005 és també director adjunt de l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona, on, a més de la tasca directiva, impulsa la investigació de la metàstasi. Des de l'any 2011 presideix el consell científic assessor del Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas (CNIO) a Madrid. Tot un referent mundial en la investigació del càncer, la regulació cel•lular i els mecanismes de la metàstasi, ha esdevingut un referent de lideratge institucional, rigor científic i esforç en el treball.
Entitat
Fundació CIDOB
Barcelona
Pel prestigi i el servei que aporta a Catalunya la seva tasca de projecció exterior del nostre país i de coneixement entre els pobles, com a centre d’investigació, de docència i de divulgació sobre les relacions internacionals i el desenvolupament, tasca que realitza, en connexió amb xarxes internacionals, mitjançant una documentació, una biblioteca i publicacions especialitzades i impartint diversos cursos i programes de postgrau, així com assessorant i avaluant programes de cooperació al desenvolupament i organitzant actes públics de projecció internacional.
Josep Amat i Girbau
Barcelona
Perquè, impulsat per la preocupació pel desenvolupament del nostre país, realitza una molt remarcable tasca de recerca i d’innovació, especialment en els camps de la robòtica i de la informació multisensorial, que li ha comportat un reconeixement d’abast mundial i ha contribuït a prestigiar la presència de Catalunya en els àmbits de la modernitat i de les noves tecnologies, tasques que promou com a catedràtic d’Arquitectura i Tecnologia de Computadors del Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial de la Universitat Politècnica de Catalunya i també creant i dirigint empreses tecnològicament avançades.
Josep Laporte i Salas
Barcelona
Per la seva trajectòria exemplar com a servidor públic iniciada com a catedràtic de Farmacologia i rector de la Universitat Autònoma de Barcelona en els difícils anys de la transició política, des d’on potencià els valors democràtics, la qualitat científica i la catalanització de la universitat, i continuada després com a membre del govern català a les conselleries de Sanitat i Ensenyament i com a comissionat per a Universitats i Recerca, càrrecs des dels quals ha fet de les seves responsabilitats un exercici de bon govern i de patriotisme que li ha merescut el respecte del nostre poble.
Antoni M. Badia i Margarit
Barcelona
Per la seva important contribució al coneixement històric i actual de la llengua catalana que l’ha conduït a esdevenir una de les autoritats màximes de la lingüística romànica; per la democratització i catalanització de la Universitat de Barcelona, de la qual fou catedràtic i rector durant la transició, així com per la seva participació en institucions com el Congrés de Cultura Catalana i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, que ha presidit fins fa poc temps i on ha impulsat importants treballs científics. És fruit del seu mestratge i la seva tenacitat que s’hagi publicat ara el Diccionari de la Llengua Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans, diccionari normatiu.
Enric Casassas i Simó
Sabadell
Per la seva trajectòria científica com a químic i investigador, tasca realitzada sempre en català; per la seva defensa de la catalanitat ja des dels temps més difícils de la postguerra com a estudiant; per la seva llarga dedicació docent com a professor català en diverses universitats europees i americanes i perquè les seves classes han estat ferment de catalanitat en el món universitari i científic; per la seva dedicació a organitzar la recerca científica a Catalunya, i també per la seva tasca renovadora i d’una exigència nacional impecable i exemplar com a president d’institucions com l’Institut d’Estudis Catalans i la Universitat Catalana d’Estiu de Prada.
Entitat
Òmnium Cultural
Barcelona
Per la seva eficaç i indiscutible defensa de la identitat nacional dels Països Catalans, que exerceix tot protegint l’activitat cultural i institucional clandestina en els moments més difícils, promocionant a tot risc en moments molt compromesos la nostra llengua i la nostra cultura mitjançant el patrocini de premis literaris i d’investigació, les accions de mecenatge cultural, l’aixopluc d’institucions cabdals, les campanyes de difusió, d’ensenyament i de formació de professors de català, en tot moment, des de la seva fundació fa trenta anys, amb una rigorosa fidelitat al servei del nostre poble i a la qual ha cridat a col·laborar milers de persones escampades arreu de la nostra terra.
Ramon Folch i Guillén
Barcelona
Per la seva tasca científica de biòleg i ecòleg, amb especial dedicació a la defensa de la natura als Països Catalans, patent en els treballs dels quals és autor o que han estat dirigits per ell i en la presència activa en nombroses institucions dedicades a la salvaguarda del medi natural; per la seva brillant executòria de divulgador de la realitat ecològica, i per la catalanitat exemplar, militant i evident que inspira la seva obra des que, encara molt jove, es distingí en la tasca, aleshores perseguida, de l’ensenyament de la nostra llengua.
Josep Benet i Morell
Cervera
Per la seva llarga trajectòria com a encoratjador de la lluita nacionalista i impulsor d’iniciatives i institucions que han estat especialment eficaces en la lluita clandestina contra la dictadura; per la seva dedicació com a advocat a la defensa de lluitadors per la llibertat; per una intensa tasca de recerca històrica, i pel seu testimoniatge constant d’un catalanisme dialogant però indeclinable i sostingut amb fermesa total.
Miquel Coll Alentorn
Barcelona
Per tota una vida al servei de Catalunya i, d’una manera especial, pels seus estudis d’investigació sobre la història i la cultura catalanes, així com per la manera entusiasta i generosa amb què ha difós els coneixements arreu del nostre país.
Joan Coromines i Vigneaux
Barcelona
Pel seu alt i exemplar testimoniatge de fidelitat a la llengua catalana al llarg de tota una vida consagrada a la recerca filològica i a la docència universitària.
Josep Trueta i Raspall
Barcelona
Josep Trueta fou designat unànimement per al Premi en mèrits a la seva executòria d’exemplar catalanitat i d’eminent home de ciència, glòria de Catalunya i de la Medicina mundial.