Si voleu consultar els guanyadors, seleccioneu-ne l'any:

Laura Casal-Valls - Barcelona

Després d’un intens procés de selecció i valoració de les 73 candidatures presentades i havent arribat a la final els projectes Surtdecasa.cat, Museu Virtual de la Moda de Catalunya i la Col•lecció Proscènium d’Àudioteatre digital, el guanyador del Premi Lluís Carulla d’estímul a un projecte cultural 2016 és: Museu Virtual de la Moda de Catalunya, de Laura Casal-Valls i l’equip Walden

Vicenç Altaió, Ignasi López, Sergi Opisso, Román Yñán - Barcelona

Per un projecte que, amb l’objectiu de configurar una visió de la Catalunya d’avui a partir del diàleg entre fotògrafs i pensadors, es planteja renovar la mirada sobre el territori i el paisatge, tant geogràficament com conceptualment, després de dècades caracteritzades per la seva modernització en tots els àmbits i en un context de canvis profunds com l’actual. Consistirà en la distribució arreu del país de deu equips, format cadascun per dos fotògrafs i un escriptor procedents de les generacions de creadors nascuts entre els anys 1970 i 1980. El treball de camp resultant s’exposarà en centres culturals de referència corresponents a cada àmbit territorial, se’n promourà el debat i la reflexió i s’editarà en format llibre, amb el propòsit final de dur-ne a terme una exposició conjunta a Barcelona i impulsar-ne la internacionalització. Paral·lelament, es desenvoluparà una aplicació per a mòbils que estarà oberta a la interacció i la participació de les persones que habiten el territori i que permetrà la geolocalització del contingut generat.

Paul Preston
Liverpool
Historiador i hispanista britànic. Doctorat a la Universitat d’Oxford, és catedràtic i director del Centre Cañada Blanch per a l’estudi de l’Espanya contemporània de la London School of Economics & Political Science. Col·labora a la BBC, New Society, New Statesman i Times Literary Supplement. Ha publicat nombrosos llibres sobre la Guerra Civil i el franquisme, com Franco, La Guerra Civil espanyola, i, darrerament, L’Holocaust espanyol. Membre de l’Institut d’Estudis Catalans des del 2008, va defensar el dret de Catalunya a recuperar els papers de Salamanca. Bon coneixedor de la producció historiogràfica catalana, se n’ha fet ressò a la seves obres i ha ajudat a difondre-la. Ha impulsat el Catalan Observatory de la London School of Economics, l’objectiu del qual és la recerca i el debat entorn de qüestions rellevants per a Catalunya.
Joan Massagué
Barcelona
Científic i investigador. És llicenciat en Farmàcia i doctor en Bioquímica per la Universitat de Barcelona. L’any 1979 es va traslladar a la Universitat nord-americana de Brown, on va descobrir l'estructura del receptor de la insulina. El 1982 es va incorporar a la Universitat de Massachusetts com a professor de Bioquímica. Set anys després va passar a dirigir el departament de Biologia Cel•lular del Memorial Sloan-Kettering Cancer Center de Nova York, i des del 2003 és director del Programa de Biologia i Genètica del Càncer. És investigador del Howard Hughes Medical Institute. A partir del 2005 és també director adjunt de l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona, on, a més de la tasca directiva, impulsa la investigació de la metàstasi. Des de l'any 2011 presideix el consell científic assessor del Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas (CNIO) a Madrid. Tot un referent mundial en la investigació del càncer, la regulació cel•lular i els mecanismes de la metàstasi, ha esdevingut un referent de lideratge institucional, rigor científic i esforç en el treball.
Isona Passola
Barcelona
Productora, guionista i directora de cinema, ha dirigit el documental Cataluña-Espanya i ha produït, entre d’altres pel·lícules, Despertaferro, El mar, Mirant el cel, De nens i Pa negre. Amb aquesta darrera producció, dirigida per Agustí Villaronga i basada en la novel·la homònima d’Emili Teixidor, ha obtingut un gran èxit de públic i de crítica. Pa negre ha rebut catorze premis Gaudí 2011 i nou premis Goya 2011, i ha esdevingut la primera pel·lícula amb versió original catalana que hi obté el guardó al millor film. Nominada a millor pel·lícula europea de 2011, ha estat escollida per representar Espanya als Òscars, essent el primer cop que l’Acadèmia espanyola selecciona un film en català. A més a més, s’ha estrenat als cinemes francesos i se’n prepara l’estrena a la Xina, al Japó i als Estats Units. Pa negre ha contribuït decisivament a projectar el cinema en català i, de retruc, la nostra literatura, al nostre país i al món.
Fundació puntCAT
Sant Cugat del Vallès
Nascuda l’any 2004 amb l’objectiu de promoure la llengua i la cultura catalanes en l’àmbit d’Internet i de les noves tecnologies de la informació, la Fundació puntCAT va aconseguir el setembre del 2005 el seu objectiu primordial: la concessió per part l’ICANN, l’organisme regulador dels dominis a Internet, del domini “.cat”, primer i únic domini concedit a una cultura i una llengua. Des d’aleshores la Fundació puntCAT s’ha encarregat del control del registre i la gestió del nou domini i ha invertit els beneficis de les altes registrades a rebaixar el preu del servei i a fer millores tecnològiques al domini. Després de cinc anys de la concessió, el número de webs registrades en el “.cat” ha crescut fins a arribar als 43.764 registres, les millores tecnològiques introduïdes han convertit el domini en el segon més segur del món i ha esdevingut el domini genèric amb més densitat d’informació, pel gran volum de continguts i documents de què disposa a la xarxa. El domini “.cat” ha ajudat decisivament que la llengua catalana tingués un lloc a la xarxa i es fes visible al món amb la mirada posada cap al futur.
Fundació Joan Maragall, cristianisme i cultura
Barcelona
Creada per l’Arquebisbat de Barcelona l’any 1989, ara fa justament vint anys, la Fundació Joan Maragall ha estat –i és– un espai de reflexió i de diàleg entre cristianisme i cultura. D’aquí la tria del nom, Joan Maragall, que va ser un pensador creient i laic, alhora amic de Torras i Bages i lector de Nietzsche, un símbol del diàleg entre cristianisme i cultura profundament arrelat al país. Amb l’objectiu de superar la mera juxtaposició entre el cristianisme i la cultura, amb voluntat d'aprofundir, de manera alhora receptiva i crítica, en la cultura contemporània i amb una irrenunciable fidelitat a Catalunya, la Fundació Joan Maragall realitza simposis internacionals, seminaris, cicles de conferències i cursos i convoca beques per a joves investigadors. Concedeix anualment el Premi Joan Maragall a un assaig sobre aquestes qüestions en el marc de la Nit de Santa Llúcia; ha iniciat la col·lecció Cristianisme i cultura, amb més de 60 volums publicats, la col·lecció Quaderns de la Fundació Joan Maragall, amb prop d’un centenar de títols, i, també darrerament, s’ha fet responsable, juntament amb les Publicacions de l’Abadia de Montserrat, de la nova etapa de la revista Qüestions de vida cristiana.
Joan Font i Fabregó
Torelló
Des de la cadena de supermercats Bon preu, ha desenvolupat un model econòmic pensat i dirigit des del territori i arrelat al país. Ha volgut fer un producte de qualitat, responsable, sostenible i amb vocació de servei. Ha volgut formar part del dia a dia del ciutadà a Catalunya, creient que la dimensió de ciutadà (inclosa la seva llengua i cultura) va més enllà del rol de consumidor. Ha defensat entre el seu equip humà que en el món de l’empresa no val tot i que l’empresa ha d’actuar de forma responsable en tots els elements de la seva àrea d’activitat retornant a la societat part del que aquesta societat li ha donat.
Federació Llull
Barcelona
Constituïda el 23 de juny de 1990 al Castell de Bellver, la Federació Llull és la unió d’Òmnium Cultural, Obra Cultural Balear i Acció Cultural del País Valencià –tres entitats d’una llarga i eficaç trajectòria al servei de la defensa i la promoció de la llengua i la cultura catalanes– per tal de coordinar els esforços i multiplicar la capacitat d’incidència.
Carme Ruscalleda i Serra
Sant Pol de Mar
La cuina catalana forma part de la nostra personalitat col·lectiva. Des de l’Edat Mitjana ha viscut una evolució constant i no ha deixat d’enriquir-se amb nous productes i amb una relectura i un eixamplament d’una tradició incessantment renovada. Avui la cuina catalana, a més, ha assolit, com succeïa a l’Edat Mitjana, un gran prestigi internacional. Carme Ruscalleda, que ha obtingut recentment per al seu restaurant Sant Pau de Sant Pol de Mar la tercera estrella de la Guia Michelin, n’és una de les personalitats més admirades i amb més projecció. Amb un treball sempre exigent i rigorós i amb un esperit creatiu incansable, Carme Ruscalleda ha esdevingut una figura internacional en el món de la gastronomia alhora que ha afirmat arreu amb convicció la seva identificació amb el nostre país, que contribueix a donar a conèixer, a més, des del seu restaurant de Tòquio.
Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya
Valls
En un context cultural global amb fortes influències externes, el món casteller és un bon exemple de com la cultura tradicional i popular catalana pot adaptar-se amb èxit als nous temps, i esdevenir un espai aglutinador i integrador basat en l’esforç col·lectiu, en la dignificació de les pròpies tradicions i en l’enfortiment de la consciència nacional i l’arrelament al país. Les colles castelleres han assolit, a més, durant els darrers anys, fites extraordinàries, fruit d’un gran dinamisme i de la voluntat de plantejar-se reptes ambiciosos.
Antoni Bassas i Onieva
Barcelona
En un context en què els mitjans de comunicació compleixen una funció social d’una importància decisiva no tan sols en la difusió de la informació, sinó també en la creació d’estats d’opinió i en la conformació i transmissió de valors, Antoni Bassas, en l’exercici de la seva activitat periodística, seguida i admirada, ha contribuït de manera exemplar a enfortir la nostra consciència de comunitat nacional i a associar-la tant amb la tolerància com amb la fermesa.
Josep M. Álvarez i Suárez
Belmonte de Miranda
Perquè, amb una actitud decidida i coherent, ha defensat des de les seves destacades responsabilitats sindicals el dret de les persones que tenen altres llengües maternes a accedir, ja des de l’escola, al ple coneixement i a l’ús habitual del català per afavorir la cohesió i el progrés social. Ha impulsat la consolidació del català en l’àmbit sindical, la creació del Servei de Normalització Lingüística de la UGT de Catalunya i les Illes Balears, l’organització de cursos de llengua catalana, les Jornades Llengua, treball i societat, la publicació Les Notícies de Llengua i Treball, etc. La seva tasca i el seu compromís en favor de la llengua catalana són exemplars i han contribuït a fer present la llengua catalana amb naturalitat en el món del treball.
Vilaweb
Barcelona
Perquè amb la seva pionera, decidida i qualificada utilització de les noves tecnologies de la comunicació per crear l’espai informatiu dels Països Catalans, contribueix a normalitzar la presència de la llengua i de la cultura catalanes a la xarxa, afavoreix la confluència de molts ciutadans en un espai de debat i informació comú, i perquè ho fa amb independència i amb una inequívoca fidelitat a la pròpia comunitat nacional.
Universitat de València
València
Per la seva decisiva aportació a la construcció del coneixement en general i a la vertebració de la cultura catalana en particular, tant en el camp de les humanitats tradicionals com en el de la ciència; per la seva actitud científicament irreprotxable i civilment decidida a favor de la unitat de la nostra llengua comuna, i també com a homenatge en l’escaiença del cinquè centenari de la seva fundació.
Jordi Savall i Bernardet
Igualada
Per ser reconegut arreu del món com a intèrpret destacat de música antiga i un dels músics més rellevants de la seva generació; per la seva tasca concertística, pedagògica, de recerca i com a director i creador de conjunts orquestrals, que el situa entre els màxims artífexs de l’actual procés de revalorització de la música històrica, i perquè amb la seva obra prestigia Catalunya i situa el nostre país a l’avantguarda de la música culta.
Festival Internacional de Música de Cantonigròs
Cantonigròs
Perquè mitjançant el foment de la música coral i de la dansa contribueix al prestigi i a la projecció internacional de Catalunya, difon el coneixement de la realitat i de la cultura catalana arreu del món i promou l’agermanament entre els pobles; per la reconeguda exigència artística de la competició; per impulsar la promoció internacional de grups catalans, i perquè, en estimular l’acolliment dels participants a casa de centenars de famílies, enforteix els llaços d’amistat, de pau i de convivència entre cultures i persones.
Fundació CIDOB
Barcelona
Pel prestigi i el servei que aporta a Catalunya la seva tasca de projecció exterior del nostre país i de coneixement entre els pobles, com a centre d’investigació, de docència i de divulgació sobre les relacions internacionals i el desenvolupament, tasca que realitza, en connexió amb xarxes internacionals, mitjançant una documentació, una biblioteca i publicacions especialitzades i impartint diversos cursos i programes de postgrau, així com assessorant i avaluant programes de cooperació al desenvolupament i organitzant actes públics de projecció internacional.
Ramon Sugranyes i de Franch
Capellades
Per la seva constant defensa dels drets nacionals de Catalunya, especialment en els moments més difícils de la nostra història recent, des dels fòrums en què ha exercit alguna responsabilitat: la càtedra de la Universitat Catòlica de Friburg (Suïssa), la presidència de Pax Romana i la de la Conferència d’Organitzacions Catòliques Internacionals, activitats que li comportaren ser nomenat auditor laic del Concili Vaticà II i a ser considerat un dels intel·lectuals i humanistes catòlics més prestigiosos d’Europa. I perquè, gràcies a la seva influència a Roma, va contribuir a l’evolució progressista de la jerarquia de l’església catalana.
Clàssics del Cristianisme
Barcelona
Per la important aportació lingüística i filosòfica que a través d’aquesta col·lecció realitzen els professors de la Facultat de Teologia de Catalunya, els quals amb la seva tasca i amb l’abnegat esforç del seu capdavanter i director, posen a l’abast del poble català en general i més particularment dels experts en les ciències del pensament i de l’esperit, tota la riquesa de la tradició cristiana des dels escrits apostòlics fins al segle XIX que ha format la cultura europea occidental, tret que és remarcat pel caràcter ecumènic d’aquestes edicions.
Josep Amat i Girbau
Barcelona
Perquè, impulsat per la preocupació pel desenvolupament del nostre país, realitza una molt remarcable tasca de recerca i d’innovació, especialment en els camps de la robòtica i de la informació multisensorial, que li ha comportat un reconeixement d’abast mundial i ha contribuït a prestigiar la presència de Catalunya en els àmbits de la modernitat i de les noves tecnologies, tasques que promou com a catedràtic d’Arquitectura i Tecnologia de Computadors del Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial de la Universitat Politècnica de Catalunya i també creant i dirigint empreses tecnològicament avançades.
Escola Valenciana, Federació d'Associacions per la Llengua
València
Eix vertebrador de les setze associacions que s’hi integren a fi de potenciar la seva lluita, tenaç i exemplar, per assolir que la llengua pròpia dels Països Catalans tingui una presència i un ús normalitzat en tots els àmbits i, en particular, a l’ensenyament. Escola Valenciana impulsa i coordina moviments educatius i de masses que apleguen tots els estaments implicats, pares, mestres i alumnes, mitjançant trobades d’escoles valencianes, festes per la llengua, congressos i moltes altres iniciatives, a les quals els seus dirigents aporten una gran dosi d’imaginació, d’innovació, d’entusiasme i de fidelitat a la identitat nacional pròpia.
Francesc Candel i Tortajada
Casas Altas
Per haver estat un pioner en la defensa de la catalanitat de tots els qui viuen i treballen a Catalunya, com ho plantejava ja l’any 1964 en el seu llibre Els altres catalans, obra clau per entendre la problemàtica de la immigració des d’una voluntat integradora. I perquè s’hi ha mantingut sempre fidel en una acció civil que el dugué a participar en la política com a senador i a estar present en la vida cultural i cívica del cinturó industrial de Barcelona fins a convertir-se en un referent obligat de la cohesió social i nacional tan necessària al nostre país.
Josep Laporte i Salas
Barcelona
Per la seva trajectòria exemplar com a servidor públic iniciada com a catedràtic de Farmacologia i rector de la Universitat Autònoma de Barcelona en els difícils anys de la transició política, des d’on potencià els valors democràtics, la qualitat científica i la catalanització de la universitat, i continuada després com a membre del govern català a les conselleries de Sanitat i Ensenyament i com a comissionat per a Universitats i Recerca, càrrecs des dels quals ha fet de les seves responsabilitats un exercici de bon govern i de patriotisme que li ha merescut el respecte del nostre poble.
Revista "El Temps"
València
Per la seva lluita notòria, tenaç i compromesa en la defensa de la identitat dels Països Catalans i el fet de ser, alhora, una publicació d’àmbit general, de qualitat, adreçada a una àmplia franja de la població que l’ha convertit en un referent ineludible del periodisme i de la consciència nacional en la història més recent del nostre poble. I també perquè ha estat acceptada amb èxit per un públic creixent fins a ser pràcticament l’única publicació periòdica en llengua catalana de distribució massiva, arrelada al País Valencià, al Principat i a les Illes.
Dagoll-Dagom
Barcelona
Per la notòria permanència d’aquesta companyia en primera línia del teatre català al llarg de més de vint anys gràcies a la seva opció per la viabilitat comercial que l’ha convertida en pionera en la incorporació d’amplis sectors de públic al teatre independent; per la seva meritòria tasca d’introducció dins el nou panorama teatral del musical de gran format i la incorporació d’importants col·laboracions literàries en els muntatges propis. Com a companyia creadora d’espectacles d’èxit, la seva aportació ha estat cabdal en el triomf global del nou teatre català.
Antoni M. Badia i Margarit
Barcelona
Per la seva important contribució al coneixement històric i actual de la llengua catalana que l’ha conduït a esdevenir una de les autoritats màximes de la lingüística romànica; per la democratització i catalanització de la Universitat de Barcelona, de la qual fou catedràtic i rector durant la transició, així com per la seva participació en institucions com el Congrés de Cultura Catalana i la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, que ha presidit fins fa poc temps i on ha impulsat importants treballs científics. És fruit del seu mestratge i la seva tenacitat que s’hagi publicat ara el Diccionari de la Llengua Catalana de l’Institut d’Estudis Catalans, diccionari normatiu.
Persones
Joan i Josep Maria Ainaud de Lasarte
Barcelona
Perquè ambdós, en forma admirablement indestriable encara que actuant en camps diferenciats, són models de fidelitat a Catalunya i de rigor acadèmic, dues virtuts que han posat i que posen des de fa molts anys al servei de la història i de l’art català i de les institucions del país, amb generosa disponibilitat personal i lucidesa intel·lectual, fins haver esdevingut punts de referència ètica i social imprescindibles per a les joves generacions de catalans conscients i compromesos.
Comunitat Cistercenca de Santa Maria de Vallbona de les Monges
Vallbona de les Monges
Primer cenobi femení del Císter a Catalunya, que des del segle XII irradia el seu testimoniatge de vida contemplativa, d’acolliment, de pobresa, de simplicitat i de compromís lleial envers la cultura i la societat catalanes. Amb dedicació lloable i una continuïtat de vuit segles, la comunitat dóna vida a les nobles i seculars pedres d’aquell conjunt monumental, el qual conserven –malgrat totes les limitacions materials– com a inestimable patrimoni espiritual i artístic de l’Església i del nostre país.
Universitat Catalana d'Estiu de Prada de Conflent
Prada
Que enguany compleix vint-i-cinc anys de la seva fundació a partir del Grup Cultural de la Joventut Catalana i el Grup Rossellonès d’Estudis Catalans, per la seva dilatada trajectòria com a centre de cultura, d’intercanvi i, en moments difícils de la nostra història, d’expressió política en llibertat i de reivindicació nacional, que han fet que en aquest quart de segle hagi estat –i ho sigui encara– l’única manifestació capaç d’aplegar, any rere any, estudiants i professors de tots els Països Catalans amb uns mateixos ideals i interessos i un mateix marc de referència.
Pere Casaldàliga i Pla
Balsareny
Català universal, conegut arreu del món per la seva acció ferma i decidida en favor dels més pobres –camperols i indígenes del Brasil i de tota l’Amèrica Llatina– tot fent-se veu que reclama els drets d’aquests pobles i nacions, amb un profund arrelament evangèlic i un reconegut sentit profètic del seu ministeri, i que, com a poeta que “encara avui respira en català”, ha portat arreu la saba de la seva pàtria llunyana, per tal com “només es pot devenir universal a partir de les pròpies arrels”.
Enric Casassas i Simó
Sabadell
Per la seva trajectòria científica com a químic i investigador, tasca realitzada sempre en català; per la seva defensa de la catalanitat ja des dels temps més difícils de la postguerra com a estudiant; per la seva llarga dedicació docent com a professor català en diverses universitats europees i americanes i perquè les seves classes han estat ferment de catalanitat en el món universitari i científic; per la seva dedicació a organitzar la recerca científica a Catalunya, i també per la seva tasca renovadora i d’una exigència nacional impecable i exemplar com a president d’institucions com l’Institut d’Estudis Catalans i la Universitat Catalana d’Estiu de Prada.
Òmnium Cultural
Barcelona
Per la seva eficaç i indiscutible defensa de la identitat nacional dels Països Catalans, que exerceix tot protegint l’activitat cultural i institucional clandestina en els moments més difícils, promocionant a tot risc en moments molt compromesos la nostra llengua i la nostra cultura mitjançant el patrocini de premis literaris i d’investigació, les accions de mecenatge cultural, l’aixopluc d’institucions cabdals, les campanyes de difusió, d’ensenyament i de formació de professors de català, en tot moment, des de la seva fundació fa trenta anys, amb una rigorosa fidelitat al servei del nostre poble i a la qual ha cridat a col·laborar milers de persones escampades arreu de la nostra terra.
Associació Cultural Arrels
Perpinyà
Per la seva contribució a la difícil recuperació lingüística i cultural de la Catalunya Nord, així com a la cohesió social catalana d’aquella zona, tasques que desenvolupa en diferents àmbits: en el de l’educació, creant escoles maternals i donant suport i coordinació a les escoles catalanes per tal d’assegurar-ne l’existència i l’expansió, amb l’organització de concursos escolars i altres activitats, i en el de la promoció cultural, amb la creació de Ràdio Arrels, l’establiment d’un servei telemàtic, la formació de professionals dels mitjans audiovisuals i altres iniciatives destinades a formar i expansionar –allà i aquí– un espai comunicatiu català.
Joan Fuster i Ortells
Sueca
Pel conjunt de la seva continuada i transcendental obra cívica com a impulsor del moviment nacional i cultural del País Valencià i pel seu mestratge, sempre en el marc dels Països Catalans, que ha realitzat coratjosament ja des dels temps més negres i difícils enmig de tota mena de dificultats i sacrificis. Una tasca cívica que se suma a la seva obra en el camp de les lletres, en el qual destaca com un dels més grans escriptors catalans d’aquest segle.
Orfeó Català
Barcelona
Per la seva trajectòria, centenària, que aportà a Catalunya el moviment coral europeu de finals del segle passat; perquè ha fet una tasca única de treball sobre la cançó popular catalana, a la vegada que no ha deixat d’incorporar les grans obres simfòniques corals mundials; per la seva significació com a “germà gran” dels orfeons de Catalunya, i perquè es disposa a acomplir una nova etapa, sempre al servei de la col·lectivitat catalana.
Ramon Folch i Guillén
Barcelona
Per la seva tasca científica de biòleg i ecòleg, amb especial dedicació a la defensa de la natura als Països Catalans, patent en els treballs dels quals és autor o que han estat dirigits per ell i en la presència activa en nombroses institucions dedicades a la salvaguarda del medi natural; per la seva brillant executòria de divulgador de la realitat ecològica, i per la catalanitat exemplar, militant i evident que inspira la seva obra des que, encara molt jove, es distingí en la tasca, aleshores perseguida, de l’ensenyament de la nostra llengua.
Federació Catalana d'Escoltisme
Barcelona
En ella, i com a entitat de participació més nombrosa, hom personifica els mèrits de tot el moviment escolta en les tasques de formació integral del jovent en contacte amb la natura, per fer-ne ciutadans responsables que estimin Catalunya i que treballin amb esperit cívic i ètic per la reconstrucció nacional del país, tasca que durant molts anys ha calgut que fes en circumstàncies difícils i compromeses.
Eliseu Climent i Corberà
Llombai
Per la seva trajectòria ja llarga i permanent de servei a la recuperació nacional valenciana, que ha enfortit la idea dels Països Catalans i la bona relació entre totes les terres de parla catalana i que s’ha traduït en iniciatives tan brillants i eficaces com la Llibreria i Editorial Tres i Quatre, el Secretariat de l’Idioma, de València, els Premis Octubre, el Centre Carles Salvador, l’Acció Cultural del País Valencià, entre moltes altres, així com, darrerament, amb la modèlica revista El Temps i l’acció positiva de promoure la instal·lació de repetidors de televisió per subscripció popular a tot el País Valencià, mitjançant els quals és possible de veure la televisió catalana en aquelles terres de llengua comuna.
Pilar Malla i Escofet
Pont d'Armentera
Per la seva dedicació total i llargament exercida als problemes de marginació humana i social que afecten tot un sector de la nostra comunitat, tasca que la guardonada ha portat i porta amb una gran vocació i alhora amb el mateix nivell de competència professional a Càritas Diocesana i a l’administració pública catalana, amb la qual també ha col·laborat.
Serra d'Or
Barcelona
Pel continuat testimoni de fidelitat a la cultura catalana i a la nostra llengua d’aquesta revista durant prop de trenta anys; per la seva visió oberta, avançada i plural de les idees, des de les èpoques més difícils, acompanyada pel rigor intel·lectual dels continguts, així com per l’efectiva voluntat d’actualització constant i de permanència que caracteritza la seva trajectòria actual.
Persona
Ramon Pelegero i Sanchis "Raimon"
Xàtiva
Per la seva important aportació com a cantant i poeta compromès i exigent. Durant més de vint-i-cinc anys el seu nom i la seva veu han fet vibrar d’interès i d’emoció les més àmplies i diverses audiències –però sobretot la joventut–, d’extrem a extrem dels Països Catalans. Amb un art personal i rigorós, inconfusible, ha incorporat a la cançó, a part de l’obra pròpia, textos de grans escriptors, com Ausiàs March i Salvador Espriu, i ha recorregut amb èxit Europa i Amèrica per portar-hi, amb el mateix esperit d’insubornable fidelitat a la llengua catalana, un missatge, sense equívocs, de fe en l’esdevenidor de la nostra cultura nacional.
La Bressola
Perpinyà
Associació per a l’educació i la cultura catalanes dels infants, de Perpinyà, per haver estat, des del 1976, la primera escola catalana dels temps moderns a Catalunya Nord. La Bressola –i tot seguit les “Bressoles”– foren promogudes per l’Associació del mateix nom i dedicades a l’educació i a la cultura catalanes. Calia provar que l’escola catalana era possible i obrir pas, així, a d’altres iniciatives i experiències, cosa que s’esdevingué per a l’enriquiment i la consolidació de l’ensenyament en català. Les vicissituds passades i presents de La Bressola no fan sinó posar en relleu el coratge i el patriotisme, així com el recte sentit pedagògic, dels seus iniciadors i continuadors.
Escolania de Montserrat
Monistrol de Montserrat
Pel seu alt nivell artístic, per la seva projecció internacional; per la seva indiscutida identificació amb el nostre poble; per haver seguit la vida de l’Abadia, a la qual ha donat relleu en el món de la música amb el seu civisme i la seva qualitat, que actualment és especialment remarcable, i com una de les escoles de música –la més antiga d’Europa entre les existents– més notables de Catalunya.
Avel·lí Artís i Gener
Barcelona
Conegut sobretot pel seu pseudònim, “Tísner”, és un exemple, ja des d’un exili fecund, de generosa fidelitat a la llengua i al fet nacional de Catalunya, una fidelitat que l’ha conduït a mantenir, juntament amb el seu prestigi d’escriptor i de dibuixant, una admirable actitud cívica –com a promotor d’idees noves i animador d’escriptors joves– i una insubornable catalanitat.
Josep Benet i Morell
Cervera
Per la seva llarga trajectòria com a encoratjador de la lluita nacionalista i impulsor d’iniciatives i institucions que han estat especialment eficaces en la lluita clandestina contra la dictadura; per la seva dedicació com a advocat a la defensa de lluitadors per la llibertat; per una intensa tasca de recerca històrica, i pel seu testimoniatge constant d’un catalanisme dialogant però indeclinable i sostingut amb fermesa total.
Teatre Lliure
Barcelona
Per la seva exemplar aportació al difícil procés de normalització d’un teatre català estable i de qualitat, tant des del punt de vista literari com de l’estrictament escenogràfic, amb una concepció modèlica i avançada dels conceptes de col·laboració i participació cooperativa d’actors, tècnics i directors.
Miquel Coll Alentorn
Barcelona
Per tota una vida al servei de Catalunya i, d’una manera especial, pels seus estudis d’investigació sobre la història i la cultura catalanes, així com per la manera entusiasta i generosa amb què ha difós els coneixements arreu del nostre país.
Orfeó Lleidatà
Lleida
Per la notable i continuada tasca pedagògica que, des de la seva fundació, realitza d’una manera peculiar, sobrepassant els límits habituals de les agrupacions musicals per convertir aquesta tasca en una acció cívica i cultural de primera magnitud, especialment pel que fa a la promoció de nous directors i a l’organització de cursos nacionals i internacionals.
Oriol Martorell i Codina
Barcelona
Per la seva obra pedagògica i de divulgació de la música catalana, molt especialment amb la difusió del cant coral entre els joves; per les seves iniciatives encaminades a incorporar l’ensenyament de la música a les escoles; per la tasca de formació de nous directors, i per la seva intervenció com a guia i promotor d’entitats, principalment de la Coral Sant Jordi, que ell mateix fundà.
Acció Cultural del País Valencià
Elx
Per la seva obra d’unió de milers de valencians en la tasca de defensa de la llengua i de la cultura catalana i pel testimoniatge valent i emprenedor de les seves accions, sempre imaginatives, al servei del poble i de la nostra identitat nacional.
Centre de Lectura de Reus
Reus
Entitat més que centenària que s’ha distingit per la seva funció polivalent d’ateneu popular i centre d’alta cultura. Perquè ja des de la Renaixença assumí la catalanitat i es convertí en un focus d’irradiació nacional i cultural, fins i tot, més enllà de la seva ciutat, convertint-se així en testimoni exemplar de la vitalitat de la cultura catalana arreu de les comarques de la nostra terra.
Joan Triadú i Font
Ribes de Freser
Per la seva executòria com a defensor –ja des dels temps més difícils– de la identitat nacional de Catalunya a través, sobretot, de la promoció de la llengua i de la cultura. Per la seva tasca intel·lectual de crític literari, de mentor de noves generacions i com a impulsor d’institucions i de publicacions. I per haver estat un home clau en la recuperació de l’escola catalana.
Centre Excursionista de Catalunya
Barcelona
Perquè al llarg de la seva existència, centenària, ha iniciat i mantingut –suplint moltes vegades la manca d’altres institucions– una tasca de cultura eminentment popular, de la qual han estat beneficiàries nombroses generacions de catalans que hi han trobat un mitjà de coneixement i d’estimació profunds de la nostra terra.
Joan Coromines i Vigneaux
Barcelona
Pel seu alt i exemplar testimoniatge de fidelitat a la llengua catalana al llarg de tota una vida consagrada a la recerca filològica i a la docència universitària.
Andreu Alfaro
València
Per la seva exemplar fidelitat als ideals dels Països Catalans i per la qualitat artística de la seva obra.
Abadia de Montserrat
Montserrat
Com a símbol constant, en tot temps i en els moments més adversos de la nostra història, d’una ferma voluntat de servei al poble, manifestada a través de l’espiritualitat i de la cultura.
Obra Cultural Balear
Palma de Mallorca
Per la seva continuada promoció de la cultura i de l’ensenyament a les Illes, i per la tasca que realitza, en l’aprofundiment fins als orígens i les arrels de la nostra comuna nacionalitat, així com també en l’expandiment, cap a tots els sectors de la comunitat, perquè se sentin compromesos en una mateixa identitat de llengua, d’història i de cultura.
Josep M. de Casacuberta i Roger
Barcelona
No solament per la seva obra personal escrita, que hauria pogut ser molt més voluminosa si no l’hagués sacrificada generosament i abnegada en favor de la promoció de la cultura catalana, principalment a través de l’Editorial Barcino.
Ventura Gassol i Rovira
La Selva del Camp
Per la seva eficàcia en la promoció de la cultura catalana i de l’ensenyament i per la seva tasca de salvament de persones i del patrimoni de Catalunya, en moments difícils de la nostra història.
Institut d'Estudis Catalans
Barcelona
Perquè ha estat un símbol de continuïtat en l’esforç col·lectiu pel redreçament cultural català.
Josep Trueta i Raspall
Barcelona
Josep Trueta fou designat unànimement per al Premi en mèrits a la seva executòria d’exemplar catalanitat i d’eminent home de ciència, glòria de Catalunya i de la Medicina mundial.