Si voleu consultar els guanyadors, seleccioneu-ne l'any:

Tània Miró Porqueres - L'Hospitalet de Llobregat
Ignasi Sagalés - Barcelona
Marta Buxó Niñá - RIPOLLET
Esplais i Caus de Sants-Montjuïc - Barcelona

AcampaSants és una acció a favor del reconeixement de l’escoltisme i l’esplai com també del foment de la identitat de barri, que es concreta en una acampada durant el mes de març al parc de l’Espanya Industrial. Impulsada per entitats dels barris de Badal, Sants, Hostafrancs i La Bordeta (zona Sants-Montjuïc), es tracta d’establir un marc de trobada entre els joves i infants i els educadors de les entitats membres per compartir experiències, opinions i recursos sobre el funcionament i les vivències de cada esplai i cau. Després de diverses edicions, aquesta activitat amb caràcter transversal s’ha anat consolidant com a escenari de referència en el calendari associatiu dels participants.

Escoltes Catalans - Barcelona

La tasca feta pels Escoltes Catalans al llarg de 40 anys destaca per l’impacte social i pel fort compromís en l’educació del lleure i en l’escoltisme laic. Totes les persones vinculades a l’entitat es van implicar en els diversos actes de celebració de l’aniversari, entre altres, la senyalització d’alguns trams d’El Camí, una ruta de senderisme cultural que recorre a peu totes les comarques i illes de parla catalana, que van dur a terme diversos agrupaments escoltes, l’edició del documental Rebels amb causa: fent camí, canviant el món, i l’acte amb antics membres organitzat per la Fundació Josep Carol. Educació i lideratge són dos conceptes que van molt lligats i que es projecten en els objectius principals de l’associació, que són, principalment, formar persones autònomes, solidàries, responsables, crítiques i compromeses.

Associació de voluntaris per a la millora i protecció de l'entorn natural - Celrà

Es tracta d’un projecte que recupera una activitat tradicional com és l’elaboració del carbó, fent partícips a diferents grups socials de diferents edats. El procés –que ha agrupat una seixantena de voluntaris– ha reforçat el sentit de pertinença a la comunitat, les tradicions, el medi ambient i la convivència intergeneracional. Amb una execució impecable, aquesta experiència impulsada i coordinada per l’Associació de voluntaris ha permès als participants un seguit d’aprenentatges tècnics, organitzatius i històrics. El projecte ha tingut el valor afegit de la participació de les ADF de Sant Martí Vell, Juià, Celrà i les Gavarres, les escoles Aulet i Falgueres, així com de l’Esplai i l’Associació de Comerciants del Celrà.

Associació Educativa Can Palet - Terrassa

Per la seva trajectòria de servei als infants i joves del barri de Can Palet de Terrassa, al llarg d’aquest 50 anys, tant en colònies com als esplais de cap de setmana i al centre obert i diari. Ha actualitzat permanentment les seves activitats per respondre a les necessitats de l’entorn, com ara el reforç educatiu, l’atenció a famílies i la inserció laboral, tot des d’una visió integradora. L’associació participa activament en xarxes, federacions i en la vida comunitària i s’ha convertit en un espai de referència i convivència de persones de diferents orígens.

Fundació Maria Ferret. Escoltisme i guiatge Mallorca - Palma

A una activitat que té per objectiu acostar els joves durant 10 dies a una manera de fer i de viure del segle XIX, per tal de recuperar antigues feines i costums de les persones que habitaren Gatamoix, una colònia agrícola de Mallorca de l’any 1876. Es tracta d’una experiència en la qual participen associacions d’escoltisme i guiatge de Catalunya, València, les Illes Balears i l’Alguer, que busca deixar empremta en els joves que hi participen, promoure una reflexió al voltant dels costums actuals i fomentar un compromís amb la millora de la societat i amb ells mateixos.

AEiG Torrent de les Bruixes - Terrassa

A un projecte ben elaborat i organitzat que neix de la mà de joves de 18 i 19 anys que es plantegen trobar alternatives al capitalisme i que s’interpel·len sobre la manera de viure en la societat. Detrunkis cap a Nous Hortizons destaca per ser un programa a llarg termini –que s’inicia amb una estada a Guatemala durant l’any 2013– que pretén abraçar tot un cicle, des del moment en què els joves decideixen què volen i com ho volen fer, fins la consecutiva formació necessària, el coneixement de les poblacions autogestionades a través de les seves vivències i la vocació de treballar per a la transformació social. “Pensar globalment i actuar localment” és el seu lema.

Associació Club d'Esplai La Florida - L'Hospitalet del Llobregat

L’Esplai La Florida és un espai de llibertat que s’ha convertit en un model de referència educatiu, social i cultural per a moltes altres iniciatives d’emprenedoria social d’arreu del país. Ho és pel seu compromís amb l’acompanyament de milers d’infants i joves en el seu camí cap a la plena ciutadania. Se situa al barri amb el seu nom a l’Hospitalet de Llobregat i enguany fa trenta anys que dia a dia desplega aquesta proposta de desenvolupament comunitari. L’Esplai la Florida destaca pel seu important treball d’integració dels infants i joves amb problemàtiques socials, i pels valors de participació i esforç individual i col·lectiu que transmeten.

Centre Parroquial Sant Vicenç - Sabadell

La tasca realitzada pel Centre Sant Vicenç és una demostració clara que el treball d’educació en el lleure és una eina poderosa per a la formació integral de les persones. El fet d’educar sense esforç aparent a través de la màgia del teatre, que comporta, disciplina, esforç i coordinació, i acompanyada d’activitats complementàries com són les colònies i les trobades periòdiques, és allò que precisament la societat catalana sap fer molt bé. I el Centre ho està demostrant des de fa pràcticament vint-i-cinc anys portant a terme tota mena d’activitats i tallers que han ajudat a promoure la cultura i les tradicions del país.

Club d'Esplai Bellvitge - L'Hospitalet del Llobregat

El Club d’Esplai Bellvitge és la història d’un somni convertit en realitat. Milers d’infants i joves n’han estat protagonistes i els ha ajudat a créixer i construir també els seus somnis. Pioner en l’esplai diari, ha esdevingut un model d’acció educativa i social que ha dignificat l’educació en el lleure. També ha estat llavor i referència de molts esplais de l’Hospitalet i d’arreu del país, i és on trobem l’origen de Fundesplai. El Club és part de la història d’èxit de Bellvitge, un barri que va néixer fa cinquanta anys mancat de tot i que avui és una comunitat plena de vida.

Associació La Rotllana - Badalona

Una experiència desenvolupada des de fa tres anys, i en continua renovació, que ofereix una formació-acció als joves que hi participen, alhora que és un servei als barris de Llefià i la Salut durant tot l’estiu. Es du a terme a l’espai ciutadà i planteja una clara intencionalitat educativa i comunitària, amb una perspectiva de diversitat cultural i de treball intergeneracional. El projecte destaca pel seu fort impacte social i pel foment de valors com la responsabilitat, el sentiment de comunitat, la convivència i el respecte.

Associació La Riborquestra - Barcelona

Es tracta d’una orquestra comunitària, participativa i intergeneracional ubicada al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. Una de les seves línies prioritàries és l’apoderament juvenil, mitjançant el foment de l'autoconeixement i el desenvolupament d'habilitats de lideratge artístic i comunitari. Dinamitza accions d’impacte local i ofereix espais d’interacció i convivència positiva entre persones de diferents bagatges i situacions socioculturalment diverses, tant els participants com les seves famílies. Riborquestra reivindica la necessitat d’entendre i reconèixer les pràctiques artístiques col·laboratives com un element clau que, d’una banda, ens ajuda a comprendre l’art i els seus processos i, de l’altra, genera sinergies que ajuden al canvi social i a la cohesió.

Acció Escolta de Catalunya - Barcelona

Els Campaments Generals són una trobada juvenil i multitudinària que organitza Acció Escolta de Catalunya, en què també participen les altres dues associacions representatives de l’escoltisme català: Minyons Escoltes i Guies de Catalunya i Escoltes Catalans. Enguany s’espera l’assistència de dos mil infants i joves provinents d’agrupaments escoltes que, durant cinc dies, conviuran en un entorn natural. La llum serà l’eix temàtic de les diferents activitats amb l’objectiu de treballar l’educació ambiental, la importància de la ciència i el coneixement o l’espiritualitat, en el marc de la proposta educativa d’aprenentatge i servei de l’escoltisme.

Federació catalana de l’Esplai - Prat de Llobregat

Es tracta d’una experiència d’aprenentatge servei en la qual han participat joves de nou esplais al llarg de diversos caps de setmana. S’hi ha promogut la conservació de les pastures i del territori per afavorir el manteniment del paisatge i la gestió de l’espai rural. El jurat ha valorat el servei innovador i voluntari ofert al municipi d’Ogassa, la participació dels joves en la construcció del projecte i el fet que s’ha formulat de manera que ha permès un treball educatiu de qualitat, fonamentat en valors solidaris, i que ha possibilitat el creixement dels joves i l’acostament a la pagesia.

AEiG Pla de l'Estany - Fontcoberta

Es tracta d’una experiència d’aprenentatge servei duta a terme per un grup de joves amb l'objectiu de protegir zones rurals i d'alta muntanya. Ha significat la redescoberta del camí ramader del paratge de Fontalba al massís de Costabona i la recuperació i la neteja d’un refugi de pastors a Saleres de Caderget, al municipi de Molló. S’hi afavoreixen l’educació en valors i el coneixement de la cultura i la història del país.

Grup colònies a Borredà - Berga

La Ruta dels Camells ha esdevingut una experiència inoblidable per als més de cinc-cents adolescents i seixanta monitors que l’han protagonitzada. Han trepitjat el país de muntanya a mar i han conegut la seva gent. Han superat el repte personal de les caminades i ascensions i ho han fet en grup, com una pinya. En paraules seves, “ser camell és travessar el desert que va de la infantesa a la joventut entre dunes d’adolescència i algun oasi d’enamorament”. El Grup Colònies a Borredà ha fet possible aquesta travessa al llarg de vint-i-quatre anys.

Associació per a Joves TEB - Barcelona

És un projecte que incorpora l’ús de la música i les tecnologies de la informació i la comunicació com a canals d’expressió dels joves, de manera que s’hi treballen els drets humans d’una forma innovadora i que els és molt propera. Amb la realització d’un programa de ràdio per Internet, maquetes de cançons i videoclips musicals educatius, s’aposta perquè els joves del barri del Raval participin activament en la presa de decisions i en la seva execució.

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya- Demarcació de Girona - Girona

Es tracta d’un projecte fet per joves de diversos agrupaments d’arreu de Catalunya que ha consistit a dur a terme tasques de neteja i conservació del bosc afectat pels incendis de l’any 2012 a l’Empordà, la recuperació d’instal·lacions de les masies afectades i la realització de campanyes de conscienciació amb relació al foc. El projecte conjuga dos elements tradicionalment presents en l’escoltisme i que són una eina excel·lent per al creixement integral de les persones: el servei altruista i l’aprenentatge previ dels coneixements que cal tenir per tal d’incidir de manera efectiva en allò que és objecte de la intervenció.

Samarucs - València

Mitjançant les tecnologies de la informació i de la comunicació i sota la divisa Samaruc: canta, balla, aprèn, el projecte ofereix eines digitals noves i propostes d’educació en el lleure engrescadores fonamentades en la música. Vol propiciar una renovació de la música popular en valencià que l’apropi als xiquets i que fomenti la participació, l’activitat i l’adquisició de valors.

Associació Educativa Integral del Raval i Associació Candela - Barcelona

Perquè és un projecte d’educació en valors que promou l’educació afectivo-sexual entre adolescents i joves amb una metodologia activa i participativa i en coordinació amb els agents socials del barri del Raval. Faig el que vull pretén prevenir situacions de vulnerabilitat i exclusió social així com de violència de gènere. Promou una visió de les relacions basada en l’autoestima i l’autonomia dels joves i treballa per combatre les desigualtats de gènere i els rols estereotipats.

Fundació Marianao - Sant Boi de Llobregat

Perquè és un projecte que vol fomentar la participació juvenil i el servei a la comunitat mitjançant la formació, l’assessorament, l’acompanyament i la motivació dels joves, amb l’objectiu que liderin projectes socials i se sentin protagonistes. Promou l’associacionisme entre joves de 14 a 25 anys de Sant Boi a partir d’un curs de dinamització juvenil i una formació a l’Institut Marianao que culmina amb una experiència pilot. Un cop avaluada l’experiència, els joves poden continuar vinculats a un viver juvenil de la Fundació Marianao i madurar com a grup. Projecte ben implantat i reeixit, Esfera Jove ja compta amb diversos col•lectius juvenils en funcionament que participen a la vida comunitària.

Agrupament Escolta i Guia Montpalau - Pineda de Mar

Perquè és un projecte iniciat per joves i gestionat per ells mateixos, que ha implicat un gran nombre de persones, associacions i agents educatius. Amb èxit han aconseguit recuperar un entorn natural i una festa tradicional que ja no es realitzava: l’Aplec de l’Erola d’Hortsavinyà, una activitat genuïna de la població celebrada el dilluns de pasqua, en la qual han dinamitzat un mercat de pagès, la missa i els goigs, una ruta, jocs i balls tradicionals. Un grup de joves de l'AEiG Montpalau, fent servei, ha encoratjat un gran nombre de persones perquè no es perdi una tradició i un espai natural.

Grup Infantil Sant Cosme (GISC) - El Prat de Llobregat

El Grup Infantil Sant Cosme, entitat de la Fundació Catalana de l’Esplai, treballa des de fa quaranta anys per a la millora d’aquest barri del Prat de Llobregat. Amb Gaudim la cultura, projecte d’actuació comunitària basat en la cultura catalana com a element d’inclusió i cohesió social, combina accions amb infants i famílies en quatre eixos: el foment de l’ús de la llengua catalana en la vida quotidiana; la celebració de les tradicions i el calendari festiu; projectes d’aprenentatge i servei vinculats al territori i a l’agricultura del delta, i excursions per conèixer el paisatge natural i l’entorn humà de Catalunya.

Fundació La Roda - Barcelona

La Fundació La Roda ha esdevingut, per la seva dilatada trajectòria al llarg de més de trenta-cinc anys d’història, una entitat educativa de referència gràcies a la tasca desenvolupada a través del teatre, de la música i de la llengua catalana. Mitjançant l’educació en el lleure és present a tots els barris de Barcelona i pràcticament a totes les poblacions de Catalunya, i participa en diverses iniciatives europees. Ha portat a terme incansablement projectes solidaris com la Tamborinada, tallers de teatre social, la formació de professionals del sector del lleure i la lluita contra l’exclusió a través de tradicions festives integradores. La Roda ha treballat amb l’objectiu d’arribar al cor de la ciutadania per difondre la cultura i les tradicions del país.

Fundació Tot Raval - Barcelona

Pel fet de ser un projecte innovador, desenvolupat en xarxa. Vol afavorir la lectura per capacitar els nois i les noies en el seu èxit escolar i a la vegada impulsa el coneixement i compromís amb la comunitat, ja que compta amb la implicació de molts agents del territori i entitats del barri. El projecte ha estat dissenyat d’una manera molt acurada, amb un ric plantejament educatiu, amb unes activitats i un material de suport creatius i adaptats a les diferents edats dels participants i amb uns instruments d’avaluació ben afinats.

Grup Caliu - Barcelona

Perquè aconsegueix fer un treball rigorós en la necessària recuperació de la memòria històrica d’un col•lectiu, els discapacitats intel•lectuals, sempre negat de conèixer la seva vertadera història. El documental està construït a partir de quatre vessants que el converteixen en únic: els seus protagonistes –membres del grup Caliu, psiquiatres i psicòlegs–, un fons documental aprofundit en el tractament dels discapacitats a l’Alemanya nazi i a l’Espanya franquista, unes imatges corprenedores dels llocs dels fets i, finalment, uns textos articulats a partir de la veu dels mateixos membres del grup Caliu, inscrit en aquest col•lectiu.

Grup de Joves La Fàbrica - Terrassa

Pel fet que es tracta d’un projecte multidisciplinari l’objectiu final del qual és aconseguir la cohesió, la comprensió i el respecte per les diferents comunitats que conviuen a Can Tusell, barri terrassenc amb una composició multiètnica i multicultural. El secret del projecte rau en el treball amb els joves, els quals s'organitzen de forma autogestionària. El brillant resultat final és que s’aconsegueix la seva participació i la inserció en la comunitat.

Consell de Joventut de les Illes Balears (CJIB) - Palma

Per la tasca i el compromís amb l’educació d’infants i joves de les entitats que formen part de la Taula del Lleure, espai de treball i coordinació de les entitats juvenils d’educació en el lleure del Consell de Joventut de les Illes Balears (CJIB). En formen part diverses organitzacions, entre les quals destaquen els moviments d’escoltisme i d’esplai que des de fa dècades duen a terme la seva acció educativa de manera continuada en més de cinquanta agrupaments i centres d’esplai, arrelats als pobles i ciutats del territori de ses Illes, per tal de formar persones crítiques, actives i compromeses.

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya - Valldoreix

Perquè mostra un clar compromís amb la millora de la qualitat educativa. Creat el curs 2009-10 amb una primera experiència vinculada a UnescoCat anomenada “Centres de qualitat democràtica”, va evolucionar fins a esdevenir un instrument de millora de la qualitat pedagògica dels agrupaments escoltes a través de l’aprendre fent. Ha estat un enriquiment per als grups d’infants amb la mateixa vivència del cau, per al grup de caps amb l’oportunitat de formar-se amb experts, i per a la pròpia associació amb l’increment de la seva qualitat educativa.

Agrupament Escolta Roger de Flor-Castors i Llúdrigues - Tiana

Perquè és una feina ben plantejada, molt ben executada i amb un fantàstic resultat que queda palès en haver aconseguit la fita d’educar en l’estimació de l’entorn i en el servei a la comunitat de tot un grup d’infants. L’experiència es va dur a terme al llarg de sis mesos amb un grup d’edats compreses entre els sis i els vuit anys. Consistia en la descoberta dels set parcs de Tiana fent primer l’exploració, després la reflexió de quines eren les coses que els agradaven i quines les que no, per arribar a poder dir com es podrien millorar. Tota l’experiència va ser documentada i sistematitzada per finalment presentar-se a l’alcalde i, en forma d’exposició, a tot el poble.

Associació Lax’n’Rock música, educació, cultura i lleure - El Vendrell

Pel fet de ser un projecte d’aprenentatge servei adreçat a infants i joves de 8 a 14 anys d’origen immigrant l’objectiu del qual és fomentar la interculturalitat i la cohesió social i afavorir el sentiment de pertinença al país i al poble on viuen mitjançant la creació d’un programa diari de ràdio en llengua catalana, Casal Xic, en el qual s’han reflectit les necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo i s’han tingut com a eixos la música i els valors que l’acompanyen: l’esforç, la responsabilitat, la constància, la creativitat, la imaginació, les emocions i les sensacions.

Fundació Comtal Barcelona - Barcelona

Perquè el Centre Obert TRIA desenvolupa una tasca preventiva en horari extraescolar amb infants i adolescents d’entre 6 i 16 anys que estan en situació de risc social, amb la finalitat de compensar les seves dificultats socioeducatives. Ubicat a Ciutat Vella, atén nois i noies dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, fa una destacable funció d’integració i cohesió social amb les famílies nouvingudes i, sobre la base de la combinació del vessant lúdic i de l’educatiu, aposta per acompanyar el procés de maduració d’aquells que tenen més dificultats.

Fundació Ateneu de Sant Roc - Badalona

Perquè és una iniciativa de la Fundació Ateneu de Sant Roc, entitat amb una llarga trajectòria de compromís amb el seu barri i amb els col•lectius de risc, que ha esdevingut una eina de millora de la convivència entre els diferents col•lectius del barri, en particular després de l’allau de nouvinguts de la darrera dècada, i ha arribat a nens i nenes procedents de diferents cultures, incidint, pel que fa a la transmissió de valors i actituds, tant en els infants i els joves com en les seves famílies.

Agrupament Escolta i Guia Maspons i Anglasell Bigues i Riells - Bigues i Riells

Perquè simbolitza la tasca feta des de la base associativa per tots aquells joves que de manera voluntària dediquen part del seu temps a l’educació d’infants i adolescents, en aquest cas amb l’objectiu d’establir llaços entre el municipi vallesà de Bigues i Riells i la població nicaragüenca de Somotillo a través de la rehabilitació d'una escola. L’experiència, basada en els valors de la solidaritat i el compromís, ha comportat un procés de sensibilització entre els joves participants al voltant de la realitat d'altres indrets del món.

Fundació Escola Sant Vicenç de Paül - Figueres

Pel fet que afavoreix la cohesió social a la ciutat de Figueres mitjançant una acció educativa i comunitària que acompanya els adolescents i els joves, especialment els que es troben en risc d’exclusió social, en el desenvolupament dels seus projectes vitals, i fomenta actuacions innovadores, de qualitat i de creació, que permeten, d’una banda, assolir els principis bàsics de llibertat i de responsabilitat i, de l’altra, desenvolupar el talent, la creativitat i l’autonomia.

Fundació Pere Tarrés - Barcelona

Pel fet de ser una revista editada en català des de l’any 1971 que ha contribuït en aquests quaranta anys a la pràctica de l’educació en el lleure a Catalunya, a la reflexió pedagògica i a la normalització lingüística. Ha destacat per la qualitat i la perspectiva oberta i innovadora, i ha sabut combinar recursos i continguts teòrics útils per potenciar l’acció de monitors i caps i l’educació dels infants i joves tenint en compte les seves múltiples dimensions.

Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge: Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, Escoltes Catalans i Acció Escolta de Catalunya - Barcelona

Amb més de cent anys a tot el món, l’escoltisme ha estat a Catalunya un moviment educatiu juvenil d’un enorme i fecund impacte, a través de la formació integral de generacions d’infants i joves com a persones autònomes, actives, lliures i responsables, i com a ciutadans compromesos amb el país i la pau, amb esperit de servei i estima a la natura. El jurat vol distingir l’escoltisme català en el seu conjunt –que va ser Premi d’Honor de la Fundació el 1989–, unit en la diversitat i representat per la Federació Catalana d’Escoltisme i Guiatge i les tres associacions que avui la componen: Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, Escoltes Catalans i Acció Escolta.

Agrupament Escolta i Guia Mare de Déu del Montsant-Verge del Cim - Reus

Perquè els dos campaments desenvolupats els estius del 2008 i el 2009 per l’Agrupament Mare de Déu del Montsant tenien en comú l’orientació de servei a la comunitat. Sobre la base conceptual i metodològica que el millor aprenentatge és el que es produeix a través de pròpia vivència, ambdues realitzacions es van proposar recuperar la història i el paisatge humà i geogràfic de dos indrets del nostre país: el poble abandonat de Masia Castelló al Baix Camp i les vies de l’antic tren miner de Vallcebre al Berguedà. L’experiència té el valor afegit d’haver-se realitzat amb la complicitat d’altres entitats del territori.

Associació Juvenil Batibull Girona - Girona

El jurat ha valorat que Morralla Espai Creatiu que l’Associació Batibull realitza a Blanes constitueix una innovadora experiència de dinamització juvenil i animació sociocultural que respon a la diversitat d’estils de lleure del jovent blanenc, a través de l’expressió corporal, musical i escrita i de les arts plàstiques i escèniques. Mitjançant el lleure actiu i l’autogestió de les iniciatives, Morralla Espai Creatiu forma en els valors de la solidaritat i la participació comunitària.

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya-Demarcació del Barcelonès - Barcelona

Per l’organització d’un casal d’estiu al CEIP Mestre Morera de Ciutat Meridiana de Barcelona i per la posterior creació de l’Agrupament Escolta i Guia El cau de la Ubuntu, que ofereix una alternativa educativa i de transformació social en el temps de lleure dels infants i joves del barri de Ciutat Meridiana. Aquestes iniciatives fan arribar el mètode escolta allà on l’escoltisme és tan necessari com absent, tot fomentant l’arrelament i la convivència, l’associacionisme, l’acció transformadora, el gaudi, el compromís i l’esperança,i el creixement personal dels seus protagonistes.

Associació Casal La Formiga - Badalona

Perquè l’Associació Casal La Formiga és una entitat ben arrelada en el Badalonès Sud que ofereix una àmplia proposta educativa actualitzada en el camp del lleure i la conciliació de la vida familiar i professional, en especial per a les persones amb més dificultats, i de dinamització social i comunitària. El programa Plug-in vincula a joves de centres educatius en la realització, des del voluntariat, de cursos d’informàtica a persones adultes i gent gran per facilitar-los l’accés al món digital, tot mobilitzant diversos recursos comunitaris, amb una aposta destacada pels valors educatius i socials i les metodologies actives.

Coordinació Catalana de Colònies, Casals i Clubs d’Esplai-Fundació Pere Tarrés, Esplac-Esplais Catalans i la Fundació Catalana de l’Esplai - Barcelona

A l’hora de dur a terme la deliberació prèvia a l’establiment del veredicte corresponent al premi a la trajectòria d’una entitat en el camp de l’educació en el lleure, el jurat del V Premis d’Educació en el Lleure de la Fundació Lluís Carulla ha acordat de concedir-lo al Moviment d’Esplai en el seu conjunt per l’exemplaritat, la capil•laritat i l’arrelament de l’obra excel•lent que des de fa molts anys duu a terme en el món de l’educació en el lleure. I ha volgut plasmar aquest reconeixement distingint la Coordinació Catalana de Colònies, Casals i Clubs d’Esplai-Fundació Pere Tarrés, Esplac-Esplais Catalans i la Fundació Catalana de l’Esplai.

Club CAR Associació Sant Tomàs - Vic

El projecte El car lliure, desenvolupat al llarg del curs 2007-2008, s’ha adreçat a persones amb discapacitat intel•lectual i tenia per objectiu que els nois i les noies poguessin gaudir d’un espai de relació amb els amics, els dilluns a la tarda, el més obert i normalitzat possible. A més, ha permès conèixer millor l’entorn més immediat de Vic i realitzar un conjunt d’activitats vinculades a la cultura, el cicle festiu i la llengua pròpia del país. L’experiència té un valor afegit per formar part del marc estratègic i organitzatiu de l’Associació Sant Tomàs.

Fundació Escolta Josep Carol - Barcelona

L’experiència, que ha durat del 2006 al 2008, ha consistit en la neteja i la rehabilitació del cim del Turó de la Rovira, on durant la Guerra Civil es van ubicar bateries antiaèries per a la defensa de Barcelona, amb l’objectiu de recuperar la memòria històrica tant de la guerra com del barraquisme que s’hi va instal•lar posteriorment. El camp de treball ha aplegat joves catalans i d’altres països, i ha comptat amb la col•laboració de l’associació de veïns, agrupaments escoltes i altres entitats del barri. També ha contribuït a planificar l’ús ciutadà i el gaudiment futur del Turó de la Rovira.

Associació Educativa Ítaca - Hospitalet de Llobregat

Perquè es tracta d’un projecte proposat per una entitat dedicada des de fa anys al lleure educatiu i arrelada als barris de Collblanc i la Torrassa de l’Hospitalet de Llobregat. La iniciativa ofereix una alternativa d'oci actiu a través de tallers de teatre, els quals introdueixen els joves a les arts escèniques, afavoreixen els valors que comporta el treball en equip i el coneixement de les noves tecnologies, i apropen la llengua catalana a nois i noies majoritàriament al•loglots.

Fundació Autisme Mas Casadevall - Serinyà

Experiència amb una forta dimensió social i innovadora que ha facilitat que trenta-sis persones afectades d’autisme realitzin activitats de lleure. Els beneficiaris, malgrat les dificultats que viuen, han gaudit d’un espai lúdic i educatiu el més semblant possible al que moltes persones disposen en temps de vacances.

Colla La Ballaruga - El Vendrell Educació i Lleure - El Vendrell

Perquè el projecte es proposa d’elaborar un material audiovisual amb un doble format de llibre i de documental televisiu amb l’objectiu de promoure i facilitar el coneixement de la vila per part de les famílies nouvingudes. La proposta, basada en la metodologia d’Aprenentatge i Servei, combina l’aprenentatge de competències i coneixements amb el servei a la comunitat. Destaca també el valor de la bona coordinació entre una entitat de lleure i els centres educatius públics del municipi.

Federació d'Escoltisme valencià - València

Creada el 1997, la Federació d’Escoltisme Valencià aplega les principals entitats escoltes valencianes vinculades al MSC. Ha significat la creació d’un fructífer espai que procura donar resposta a les necessitats i els reptes de l’escoltisme valencià des d’una identitat pròpia, conscient i arrelada. A través del mètode escolta propicia una educació en valors i la participació dels xiquets i els joves en la transformació social vers la construcció d’una societat més humana, justa i solidària.

Associació Educativa Integral del Raval Barcelona - Barcelona

Perquè aquesta iniciativa duta a terme al Casal Infantil Estel d’Assís del Raval de Barcelona fomenta l’educació de l’infant en tota la seva amplitud a partir del joc lliure i espontani. En infants procedents majoritàriament de la immigració i en situació de risc, el fet de jugar lliurement contribueix al desenvolupament integral de la personalitat, tot afavorint la descoberta de l’entorn i d’un mateix, la maduració i el pensament creatiu, a la vegada que permet observar les mancances dels infants i detectar-ne les necessitats físiques i afectives.

Centre d’Educació Ambiental-Granja Escola Riera d’Agres - Agres

L’experiència dels campaments d’estiu a la Granja Escola Riera d’Agres és un exemple excel•lent de com des de l’educació en el temps lliure es pot promoure l’entesa intercultural entre zones catalanoparlants i castellanoparlants del País Valencià. Les activitats dutes a terme en forma d’estades d’estiu, que han arribat a un centenar d’infants i adolescents, han permès prestigiar l’ús del valencià com a llengua d’ús quotidià alhora que es donava a conèixer l’entorn i s’educava en el medi natural i rural.

Agrupament Escolta Perot Guinarda - Barcelona

De l’experiència "Palíndroms amb xocolata", realitzada per l’Agrupament Escolta Perot Guinarda, el jurat vol destacar els valors de cooperació, creativitat, esforç i organització que implica l’empresa comuna de portar a terme la realització d’un curtmetratge de qualitat.

Fundació Privada La Salut Alta - Badalona

Iniciativa que està consolidant una acció educativa eficaç i amb estil propi, adreçada a infants i adolescents, desenvolupada per persones que hi fan la seva aportació des de diverses formes i intensitats de cooperació. Centre obert caracteritzat per un notable arrelament al medi, que afavoreix el seu compromís de servei i de promoció de les persones i de la realitat més immediata, intentant donar resposta a les necessitats detectades.

Fundació Marianao - Sant Boi de Llobregat

Experiència educativa i participativa que promou l’assoliment d’hàbits d’autonomia personal; de treball; d’interès per la cura i la prevenció de la salut; d’habilitats de relació social i actituds de respecte pels altres, per un mateix, per l’entorn social i natural, tot fomentant el pensament crític dels joves i el seu desenvolupament personal i social, en un barri amb dèficit de propostes educatives i comunitàries per a joves.

Associació de Veïns Trinitat Nova - Barcelona

Projecte que destaca per l'arrelament al territori, la qualitat metodològica del seu plantejament i, sobretot, el caràcter autènticament participatiu del lleure que pretén promoure. Ho acredita la riquesa i varietat d'iniciatives que ja estan en marxa desenvolupades per a grups d'adolescents i joves, com la reactivació de la Ràdio TNT, la creació d'un estudi de gravació i assaig per a grups musicals o l'organització de diverses activitats esportives, entre d'altres.

Fundació Esplai Girona - Girona

Aquest projecte proposa una iniciativa de treball en xarxa entre diferents joves i monitors de centres d’esplai, que ofereix al llarg del curs una alternativa que aprofita els recursos de l’entorn i contribueix a l’estimació del nostre país. Planteja activitats interessants per omplir de sentit el lleure educatiu en una franja d’edat on no es donen experiències ni models estables.

Fundació Síndrome de Down de Girona i comarques - Astrid 21 - Girona

Pel dinamisme i l’aprenentatge que representa aquesta proposta. Perquè fomenta l’autonomia del jovent que hi participa, tot engrescant-lo a fer aquelles activitats que s’acostumen a fer en l’adolescència i la joventut. Perquè planteja el projecte des de la participació activa de la joventut i fa que sigui precisament des del jovent que es faci possible.

Fundació Social del Raval de Barcelona - Barcelona

Iniciativa que, en el marc de la Fundació Social del Raval i des del voluntariat, ofereix diàriament activitats d’esplai, en horari extraescolar i d’acord amb el projecte educatiu de l’entitat. Aporta com a serveis complementaris el d’acollida, el de recollida de nens i nenes un cop acabada la jornada escolar, el de cangur solidari tenint-ne cura fins que els infants són recollits pels seus pares i el d’acompanyament al domicili. Es tracta d’oferir un suport a la família per complementar la seva acció educativa i la de l’escola.

Escoltes catalans - Barcelona

Pels valors cívics i solidaris que suposa emprar el lleure, unint esforços i aptituds personals, en una acció de rehabilitació d’habitatges de persones amb dificultats personals o socials, d’una manera que contribueix a millorar significativament la qualitat de la seva vida.

Fundació privada catalana Akwaba - L'Hospitalet de Llobregat

Per l’ambiciosa proposta de desenvolupar, a través d’un projecte socioeducatiu de caire integral, un ampli ventall d’activitats de lleure adreçades a la infància i l’adolescència del barri de Collblanc - La Torrassa. Xarxa esdevé així una destacada estratègia educativa d’acollida i d’inserció en què la joventut, tant l’autòctona com la immigrant, pot descobrir el barri i el seu teixit social, i implicar-s’hi.

Centre de Dinamització Infantil El Desván (AVV Trinitat Nova) - Barcelona

A partir d'uns objectius centrats a capacitar els infants com a subjectes actius de la comunitat i de la seva transformació, el projecte dóna resposta a diferents necessitats educatives tot oferint, des d'una planificació rigorosa, accions específiques per a cada una d'elles.

Associació per al Desenvolupament Integral de la Vall del Corb - Rocafort de Vallbona

Per l'activitat desenvolupada per l'Associació Vall del Corb, amb la col•laboració de l'Esplai l'Òliba de Sant Martí de Maldà i l'Agrupament Escolta i Guia Terra Plana de Belianes, en la qual destaca, a més del seu excel•lent disseny i la seva acurada presentació, el fet que les activitats realitzades combinen molt bé la intenció de reforçar l'arrelament i el coneixement del propi medi aprofitant els recursos que aquest ofereix, amb el propòsit de conrear valors actualment tan necssaris com la sostenibilitat, la pau i la interculturalitat.

Esplais de la Garrotxa - Olot

Es tracta d’una empresa atractiva, motivadora i ben fonamentada que comprèn un seguit de sortides per conèixer l’entorn natural de la comarca, un conjunt d’observacions i actuacions per sensibilitzar sobre el respecte al medi ambient, des de la situació actual de la conca del riu Fluvià, i un grup d’activitats per conscienciar i moure a emprendre accions reparadores concretes mitjançant el reciclatge de la brossa.

Associació de Lleure Baobab - L'Escala

“Sortim de nit?” és una experiència innovadora que proposa diferents activitats d’oci nocturn a la gent jove de l’Escala com una alternativa d’esbarjo a les ofertes lúdiques habituals, principalment caracteritzades pel consumisme i la invariabilitat. “Sortim de nit?” ens porta a gaudir del lleure nocturn de múltiples maneres ja que, ofereix l’oportunitat d’escollir entre diverses alternatives, crea nous centres de motivació, fomenta els hàbits d’oci saludables i, alhora, fa partícips els joves de la realització de les activitats organitzades.

Moviment de Centres d'Esplais Cristians - Fundació Pere Tarrés - Barcelona

Per la proposta de constituir una comunitat virtual d'intercanvi de recursos i informació oberta a tota la comunitat d'educadors en el lleure i fomentar així la cooperació, el diàleg i la reflexió. També per facilitar la projecció i la difusió d'iniciatives i experiències educatives realitzades en el si dels esplais de tot el país.

Associació Grupo Unión de Sant Adrià de Besòs - Sant Adrià del Besòs

Perquè es tracta d'una iniciativa que té com a objectiu impulsar la convivència, tot fomentant valors com el respecte, el diàleg, la responsabilitat i la felicitat. S'ha valorat molt positivament el format innovador del projecte.