La #CarboneraCelrà

Associació de voluntaris per a la millora i protecció de l'entorn natural - Celrà

Des de l'Associació de Voluntaris per a la Millora i Protecció de l'Entorn Natural, entitat sense ànim de lucre, legalment constituïda al registre d'entitats jurídiques, hem realitzat un esdeveniment de caire educatiu, lúdic i social anomenat 'La #CarboneraCelrà' amb l'afany de recuperar una activitat tradicional com és l'elaboració del carbó, fent partíceps a diferents grups socials (gent gran, joves, famílies, nens, esplais, escoles, entitats) en els vessants educatiu, cultural, de lleure i social.
Cronologia de l'esdeveniment:
El dia 24 d'octubre ens vam trobar nou voluntaris de l'Associació, d'entre 26 i 75 anys, per iniciar els treballs d'aclarida d'alzina al bosc de la Torre Desvern de Celrà, amb eines i material propi, per fer llenya per la carbonera.
El dia 31 d'octubre ens vam trobar tretze voluntaris de l'Associació, d'entre 23 i 75 anys, per continuar els treballs d'aclarida d'alzina a la Torre Desvern, apilar, desbrancar i guardar llenya per la carbonera.
El dia 7 de novembre vam iniciar l'empilament i embalumada de la carbonera amb nombrosos voluntaris, tant de la nostra Associació com no, amb el suport tècnic voluntari de dos mestres carboners del terme de Forallac, en Narcís Parals i en Pau Sala que es van oferir a ajudar-nos, aprenent nombroses paraules de l'argot carboner: bitlla, burxa, gleva, espitllera, embalum, etc.
Paral.lelament tres voluntaris més van construir una cabana amb mètodes i eines totalment manuals, feta amb troncs de bruc i brancada d'alzina per albergar els vigilants de la carbonera durant les nits de vetlla.
El mateix dia ens van visitar el grup de nens i nenes de l'Esplai de Celrà que van poder escoltar el procés de carbonització, veure l'encesa d'un foc amb pedra foguera i altres tral.lares de bosquetans i carboners.
El dia 8 de novembre es van acabar les tasques d'embalumada i oficialment es va fer l'encesa de la carbonera amb nombrós públic assistent, famílies amb nens, joves i gent gran, que van poder gaudir d'una activitat cultural, tradicional i de lleure amb caràcter popular, celebrada fins i tot amb música tradicional.
Cada dia, durant tot el procés de carbonització la carbonera havia d'estar vetllada tant de dia com de nit, és per això que ha calgut un esforç descomunal de voluntaris que han estat vetllant, bitllant i burxant la carbonera cada dues hores durant per garantir que cremés correctament, ni massa, ni massa poc.
Durant tota la setmana van continuar les tasques de vetlla de la carbonera, anant a buscar i a tornar a casa seva el mestre carboner de 82 anys que ens assessorava de dia: en Narcís Parals de Santa Susanna de Peralta.
El dia 12 de novembre ens va visitar l'Escola Bressol Trapelles de Celrà, els nens i nenes van poder veure la carbonera fumejant, tocar la terra calenta, entrar a la cabana del carboner i endur-se un trosset de carbó i branquillons d'alzines i aglans per observar-los. Van quedar tan enamorats de la cabana del carboner que ja ens van encarregar traslladar-la al pati de l'escola quan s'acabés la carbonera!
Va fer tan bon temps que la carbonera anava de pressa i va tocar retallar les vores, rescaldejar la terra del damunt, refinar-la i tornar-la a abocar damunt la pila.
El dia 14 de novembre vam instal.lar els plafons (que es van endarrerir) de l'exposició per explicar el procés de carbonització amb les imatges de la carbonera del 2008 que va fer l'ADF local. Es va encarregar l'elaboració dels quatre plafons a una petita empresa familiar de diseny gràfic de Celrà anomenada '24 imatges x segon' amb la intenció de promoure l'economia local.
El dia 15 de novembre ens va acompanyar durant la vetlla de nit el grup de Senglars de l'Esplai de Celrà, que van poder veure la carbonera, escoltar les explicacions del mestre carboner Pau Sala que ens visitava cada dia al vespre, i acampar en el terreny de la Torre Desvern.
Durant aquests dies vam rebre suport dels voluntaris de l'Agrupació de Defensa Forestal de Sant Martí vell, Juià, Celrà, de la Federació ADF Les Gavarres amb la realització d'una reunió de coordinadors de les ADF federades a l'espai de la Carbonera i d'un curs de formació pràctica de futurs voluntaris en el maneig i seguretat de les eines.
També vam rebre la visita i inspecció dels Mossos d'Esquadra i dels Agents Rurals que van comprovar que tot era correcte i van aprofitar per aprendre sobre el procés de carbonització.
El Consorci de les Gavarres va penjar a la seva pàgina web la divulgació de la carbonera de Celrà i l'Ajuntament de Celrà també ho va fer partícep a través del seu facebook.
El 19 de novembre ens van visitar els nens i nenes de Cicle Inicial de l'Escola l'Aulet de Celrà. Van escoltar les explicacions dels carboners i van poder entrar a la cabana del carboner. Educació i tradició en el lleure.
El 20 de novembre ens van visitar els alumnes de Cicle inicial de l'Escola les Falgueres de Celrà. Van poder veure com resclinaven el carbó i van poder tocar el primer carbó de la carbonera!
El 22 de novembre vam iniciar la desembalumada de la carbonera, resclinant el carbó per separar-lo de la terra i ensacar-lo.
Al mateix matí ens van visitar sis membres de la Fundació Ramon Noguera amb la seva educadora i van poder veure les feines de desembalumada de la carbonera. Van sortir tots amb el nas pintat de color negre!
Per celebrar l'esdeveniment l'Associació de Voluntaris, en col.laboració amb l'Ajuntament i empreses del poble, vam fer una arrossada popular de tardor (amb carn i bolets i també vegetariana) amb la intenció de ser inclusius i que tothom es pogués sentir còmode i integrat.
Un preventiu de voluntaris de la Federació ADF Les Gavarres va vetllar per tal que no hi hagués cap incident amb foc durant la desembalumada.
Finalitzada l'arrossada, un parell de voluntaris van cantar corrandes carboneres per commemorar l'esdeveniment de caire educatiu, tradicional, lúdic i popular.
El dia 29 de novembre vam donar per finalitzada la #CarboneraCelrà, després de tota la setmana acabant de desembalumar, resclinar i ensacar el carbó fins acabar tota la pila.
Tot i que de seguida vam tenir pretendents per comprar tot el carbó vam voler fer partícep al poble i visitants de la seva ensacada, distribuint a tothom qui va voler un sac a un preu popular i simbòlic per sustentar les despeses pròpies de l'activitat, fruit de l'esforç que van poder gaudir molts visitants des de bon principi.
El dia 1 de desembre, aprofitant el #givingtuesday vam repartir menjar restant de la carbonera (pac d'arròs, mel, patates xips, castanyes, fruits secs, tomates i pa) a diverses famílies del poble que estan passant mals moments.
Al llarg d'aquest mes i escaig que ha durat tot el procés de la #CarboneraCelrà hem pogut viure moments molt intensos i plaents. Ha estat esgotador, dur, cansat però alhora emocionant, divertit, solidari. Els voluntaris hem participat intensament de l'esdeveniment i hem rigut i plorat d'emoció.
Ha estat una activitat que ha permès aglutinar tot tipus de grups socials que han sumat per tirar endavant la carbonera: avis que l'han estat vetllant de dia, pares i mares que l'han estat vetllant de nit, fins i tot amb els seus fills petits dormint a la cabana, famílies senceres amb diferents generacions visitant-la, els nens aprenent, jugant i gaudint, els joves i esportistes aprofitant l'esdeveniment per fer ruta passant per la carbonera encuriosits.
La #CarboneraCelrà s'ha pogut celebrar gràcies a l'esforç d'una seixantena de voluntaris i dotze empreses i entitats que han col.laborat i de l'Associació de Voluntaris que l'ha organitzat. Han passat pel lloc un miler de persones, tant del mateix poble, com dels pobles del voltant i turistes que l'han visitat.
Ha estat publicitada amb rètols als comerços de Celrà, amb dues pancartes a l'entrada i sortida del poble i a través de les xarxes socials (facebook i twitter) a través del perfil de l'ADF de Sant Martí Vell, Juià i Celrà
Facebook: https://www.facebook.com/ADF-Sant-Mart%C3%AD-Vell-Jui%C3%A0-i-Celr%C3%A0...
Twitter: @ADF259