TOTS EN MOVIMENT

Alumnes de tercer de primària - Palafolls
TOTS EN MOVIMENT Amb el títol: “Tots en moviment” els alumnes de 3r de Primària de l’Escola Les Ferreries de Palafolls, han dut a terme una iniciativa educativa innovadora amb l’objectiu que els nostres alumnes entenguin i integrin un nou discurs: el de la gent gran activa. Hem volgut fer-los adonar del pes social tant important que també tenen les persones de la tercera edat dins d’una societat que avança molt ràpid tecnològicament i en la qual no podem perdre el valor que ens poden transmetre encara aquest col·lectiu. Ha estat un projecte globalitzat en totes les àrees d’ensenyament-aprenentatge, ja que tot l’equip docent s’ha implicat en el projecte, tenint com a eix vertebrador, el coneixement del “cos humà”. Tanmateix, hem comptat amb la participació d’algunes entitats del poble tals com l’escola de música i dansa (MID) i el casal d’avis, doncs ells també poden formar part de qualsevol activitat educativa del poble. En les diferents àrees hem distribuït els continguts de la següent manera: Llengua catalana i educació musical: treball de la cançó de “L’esquelet”. Audició i memorització de la cançó, completant els espais buits de tal manera que aprenguin un vocabulari i que treballin l’ortografia de manera diferent. TIC: treball de diferents grups musicals, per tal d’escollir tres cançons per les posteriors coreografies. Utilització de diferents programes i utilitats informàtiques com: buscadors, youtube, google drive, google photos, audacity, on per exemple, penjàvem fotos, comentaris, suggeriments, .... Coneixement del medi natural: Primerament, es va realitzar un treball de les etapes de la vida, per mitjà de l’arbre genealògic de la família de cada alumne, amb la conseqüent exposició oral davant la resta de companys i companyes. Els següents continguts que es van tractar a l’aula van ser els sentits. On es va dur a terme una sortida al “Camina Descalç” d’Arbúcies, on van poder experimentar i tenir sensacions amb diferents activitats en les quals els diferents sentits van ser els protagonistes: caminar descalç sobre diferents textures, olorar i endevinar de que es tracta, tocar instruments reciclables, mirar per mitjà dels arbres, tocar objectes i encertar què és, … Va ser una excursió on els alumnes van manifestar la seva satisfacció i la qual també va servir per fer més cohesió de grup i de nivell. Llengua estrangera, anglès: treball de la cançó “Skeleton dance” per aprendre el nom en anglès de les diferents parts del cos. Es va finalitzar amb una trobada amb els alumnes de 1r d’ESO de l’IES Font del Ferro de Palafolls, on els alumnes de 3r van demostrar el que havien après i els nois i noies de l’institut ens van fer una representació teatral. Educació visual i artística: elaboració de manualitats relacionades amb el cos humà. Educació en valors socials i cívics: l’objectiu d’aquesta àrea ha sigut donar elements als alumnes per tal que entenguin el valor i la importància de les persones de la tercera edat. Els hem ofert: contes, textos, dinàmiques i vídeos per comprendre la gent gran i aprendre a respectar-los. Educació física: treball de tres coreografies. Un tarda a la setmana, al llarg de tot el primer trimestre, els nens i nenes anaven a l’escola de Música i Dansa de Palafolls, per poder assajar amb la coreografa del taller de balls en línia del casal d’avis. Alguns avis voluntaris també hi assistien. Coordinadament amb el taller de balls en línia del poble, un grup de cent cinquanta avis aprenien els mateixos balls, dos matins a la setmana. A principis de desembre es va fer un primer assaig general al pavelló poliesportiu de Palafolls per la posterior exhibició oberta als pares, mares, familiars, amics dels alumnes i gent del poble, on també es va convidar a les autoritats i els mitjans de comunicació locals. Finalitzada l’actuació dels tres balls en línia, es va fer un intercavi de postals elaborades pels alumnes, en motiu d’agraïment a totes les persones que desinterassadament han pogut fer possible tirar endavant aquest projecte educatiu. Com a conclusió, ha sigut un projecte interdisciplinar on totes les àrees han tingut el seu lligam, per aconseguir l’objectiu de conèixer i aprofundir en el cos humà, en el respecte a les persones de la tercera edat i vivenciar que es poden compartir activitats, aficions i gustos amb elles. Va ser un treball on els alumnes el van valorar molt positivament i on familiars, alumnes, mestres i gent gran hem gaudit de la feina compartida.