Llegendari apòcrif de Premià de Mar

Alumnes d’ESO de l’institut de Premià de Mar - Premià de Mar
El treball que presentem constitueix l’activitat de síntesi de la unitat didàctica de llengua i literatura catalana de 2n d’ESO centrada en el gènere literari de la llegenda. En síntesi, el repte que es planteja als alumnes és crear un llegendari inventat per a la seva població, combinant la realitat quotidiana amb la imaginació. En petits grups, l’alumnat elabora llegendes, tot seguint els paràmetres formals d’aquest gènere discursiu, per conformar un treball col•lectiu: el Llegendari apòcrif de Premià de Mar. En direm apòcrif en el sentit de “no autèntic, fingit” atès que no parteix de llegendes preexistents. De fet, aquest atribut suposa un dels valors afegits del treball: entendre que la llegenda se situa en un punt indefinit entre la realitat històrica i la ficció i que, per tant, les seves llegendes no faran sinó perpetuar l’essència de la literatura popular. Tenint en compte que ens trobem en el segle XXI, ens semblava que un llegendari tenia molt més sentit en format digital que no pas en un format llibre que, a més a més, no s’hagués pogut finançar. És per això que els treballs estan concebuts com a textos digitals que s’han de consultar en línia. El tercer element que conforma la nostra proposta és la concepció del llegendari com a una ruta literària. A diferència de bona part de les rutes existents, on els autors consagrats se situen com a fil conductor de la passejada, aquí la ruta s’estructura a partir dels espais de la població seleccionats pels alumnes i pren cos amb els textos que ells mateixos redacten, convertint-se, per tant, en protagonistes pràcticament absoluts de l’experiència. Òbviament, la seqüència didàctica es tanca amb la passejada definitiva en la qual cada grup d’alumnes justifica el seu treball i llegeix el seu text en el lloc que els ha inspirat. Voldríem destacar que, més enllà del valor literari dels textos concrets, l’experiència participa d’un esperit competencial i interdisciplinari. Web de referència: https://sites.google.com/a/xtec.cat/llegendari-apocrif-de-premia-de-mar/