Les fonts del nostre poble

Alumnes de 3r de primària de l’escola Bellpuig - Sant Julià de Vilatorta
L’inici del treball el podem situar en el curs 2012-213 quan amb el grup d’alumnes de 3r de Primària, observant el poble i el seu entorn, vam voler treballar amb més èmfasi les característiques i ubicació de cada una de les fonts que s’hi troben. Va ser l’inici d’una experiència portada a terme amb els alumnes i que vam fer conèixer a les famílies en un petit recull. Era senzill però va despertar l’interès i la curiositat d’aquelles persones que ho van tenir a les mans. Vam constatar que gairebé a cada plaça, més antiga o més moderna, hi havia instal•lada una font. Aquest treball es va repetir també el curs 2013-2014 i a partir d’aquí, ens plantegem la possibilitat de fer un treball de recerca i investigació sobre les fonts , amb l’objectiu de que els alumnes coneguin i valorin el seu poble, el seu entorn i el seu patrimoni cultural. DESENVOLUPAMENT Vam començar la investigació a partir de les fonts que coneixíem. Un alumne ens va portar el llibre “Les fonts que tenim, Osona i el Lluçanès” editat pel “Grup de defensa del Ter”, on hi havia descrites una trentena de fonts de Sant Julià. En un principi ens va encuriosir perquè no coneixíem la majoria de les fonts que hi surten. Vam començar fent alguna visita al Casal d’avis del poble, al començament hem de dir ,que les persones a les quals ens adreçàvem es mostraven poc disposades a col•laborar, però mica en mica s’hi van anar implicant. Ens van proporcionar un llistat amb uns cinquanta noms entre fonts, biots i salts d’aigua. I aquest va ser el punt de partida de la nostra investigació.