L'Edat mitjana: un tresor de mil anys

Alumnes de 5è i 6è de primària de l’escola Flama - Sant Fruitós de Bages
L’EDAT MITJANA: UN TRESOR DE MIL ANYS L’escola La Flama, està ubicada en un indret privilegiat de la Catalunya Central, prop de Manresa i propera a la Sèquia que, Pere III va manar construir l’any 1339. En una raconada, d’aquesta imponent infraestructura podem veure el mas de Sant Iscle i els horts envoltats de vinya i barraques de vinya fetes de paret seca. Tot, a deu minuts caminant de l’escola! Aquest treball d’observació de la natura, i d’un mas amb una església annexada, fou el punt de partida per descobrir un tresor de mil anys. Per descobrir aquest tresor es van realitzar diferents activitats que tot seguit us explicarem: Ens situem en l’època històrica estudiada tot realitzant un eix cronològic personal i un altre, de més de deu metres de llarg, on es veien les diferents èpoques de la història de la humanitat. Paral•lelament vam realitzar un “big book”, on, en un gran llibre de l’edat mitjana, els i les alumnes, de forma cooperativa, van posar negre sobre blanc, per tal d’identificar i valorar els diferents aspectes que desconeixien: costums, creuades, pintura, arquitectura... El racó del romànic, es va anar muntant a l’escola, amb materials que els alumnes i les famílies portaven: fotos d’excursions, playmobils, castells i cavallers... El nostre centre potencia la descoberta de l’entorn, la manipulació i l’observació. Per això el treball inclou diverses sortides pedagògiques: - Recollim dades de l’ església preromànica de Sant Quirze de Pedret i la romànica de Santa Maria d’Avià. Amb aquestes dades i la regla de tres, a l’àrea de matemàtiques es calcula el perímetre dels temples i l’àrea de les pintures. Després, al pati de l’escola, s’elabora la planta a mida real. - A l’explotació a cel obert de la Bòfia, a la zona de Coll de Pal podem recollir mostres de malaquita, atzurita i limonita que serviran per realitzar una pintura romànica, utilitzant la tècnica mil•lenària del tremp d’ou. - Relacionat amb la Sèquia de Manresa, s’organitza un treball anual interdisciplinari, d’observació de la natura, amb els seus canvis. El treball consta de: la part escrita, un herbari, una cartolina d’observació i finalment, l’exposició oral de tot el treball. L’era tecnològica i multimèdia, ens permet viatjar per tot el món sense moure’ns de l’aula, per això, per veure diferents entorns, monuments... utilitzem el GoogleEarth o bé el GoogleMaps. Des de les diferents àrees del currículum, els i les mestres del cicle vam cooperar en diferents activitats, per ajudar els alumnes, a buscar les pistes per descobrir aquest tresor de mil anys. Algunes pistes van ser: - La maleta viatgera, amb els seus llibres, revistes, Cd’s.. relacionats amb l’edat mitja, amb català, castellà i anglès. - Destaquem, la xerrada d’un pare sobre l’extracció de minerals. - A l’àrea de música es va treballar la modulació de la veu tal i com es feia per cantar el cant gregorià. - Amb les noves tecnologies es van realitzar Webquests i MUD’s relacionades amb l’època de l’edat mitjana. - Alguns pares i persones concretes ens van explicar com s’han d’utilitzar les herbes remeieres i com fer ungüents i pomades. - També es va pintar amb una pintura d’estil romànic, feta amb la tècnica del tremp d’ou. Per realitzar aquesta activitat, que va durar tot el curs, vam descobrir quin és el millor aglutinant, utilitzant el mètode científic. El tresor s’anava descobrint. Vam descobrir que l’edat mitjana, és un període en que els mariners tenien por d’endinsar-se a la mar pel temor a les sirenes, uns éssers fantàstics amb la meitat del cos de dona i l’altra meitat de peix i, si el vaixell naufragava, se’ls menjaven!. Les persones que vivien a l’edat mitjana no es menjaven els tubercles. Creien que eren fruits del diable, perquè creixien sota terra. Abans de realitzar aquest projecte, molts alumnes només coneixien els castells, els cavallers, les masmorres i les bruixes... en acabar, ja valoraven i coneixien l’arquitectura, la pintura, la Sèquia, Pedret, Santa Maria d’Avià, els estaments socials, la regla de tres, el cant Gregorià i els recursos del medi natural. I, el més important van descobrir-ho col•laborant, ajudant-se, respectant-se i sense jutjar ni els costums, tradicions ni la manera d’entendre el món que envoltava a aquelles persones que van habitar a Catalunya fa mil anys. A la fi, es va descobrir. Cada alumne va descobrir el tresor del gran llegat cultural que ens van deixar les persones que van viure a l’edat mitjana. Aquest és el tresor.