A LA PELL D'UN REFUGIAT

JOSÉ JUAN GUIJARRO, MARIA GRÀCIA CLOQUELL - Palma de Mallorca
“Has de posar-te a la pell de l’altre i viure-hi per entendre'l” Atticus Finch Des de l'IES SON PACS de Palma, en la nostra línia habitual de conjugar projectes que fusionin la reflexió en valors i el desenvolupament de les TIC a través del llenguatge audiovisual, presentam el resultat de les diferents propostes educatives que han realitzat els nostres alumnes amb el contingut genèric de les crisis migratòries mundials i en concret de la crisi dels refugiats Sirians al mediterrani. La pretensió ha estat la realització d'un exercici d'EMPATIA, la recerca de la reflexió i la investigació per a la producció de guions i qüestionaris a través de la identificació sentimental i humana mitjançant la proximitat als petits detalls, exercicis tan immediats a la realitat com la realització de llistats del que un ficaria en una petita motxilla minuts abans de pujar a una barcassa per allunyar-se per a molts anys de la pròpia llar; o la petició d'aquest mateix llistat als polítics més significats de la nostra Comunitat Autònoma. El resultat és una petita col·lecció de produccions audiovisuals: 1. Un curtmetratge de ficció: LES VORES DEL TAULER, una terrible visió crítica sobre l'absència d'aquesta empatia per part dels “responsables” d'aquestes tragèdies humanes. 2. Una sèrie d'entrevistes als polítics més importants de la societat actual, des de la Presidenta de la Comunitat a diferents Consellers; amb dos objectius bàsics, recollir l'estat actual de la qüestió i sol·licitar-los aquest exercici empàtic que també han realitzat els alumnes del projecte. A la pell d'un refugiat és, sens dubte, el millor instrument per lluitar contra el virus que produeix aquesta malaltia: la intolerància, la xenofòbia i l'odi, tots aquells valors que cal extingir per sempre de les nostres aules.