Escola La Draga

El Projecte Parlem! va néixer quan les mestres d'Educació Infantil de l'escola van constatar que els alumnes que no tenien el català com a llengua familiar i estaven aprenent aquesta segona llengua de manera descompensada. Calia, doncs, pal·liar aquestes mancances i garantir un aprenentatge integral del català que els permetés expressar-se en tots els àmbits. Aquest va ser el motiu principal que ens va fer decidir posar en marxa aquest projecte: reproduir a l'escola contextos que no li són propis a partir del joc simbòlic. Mentre els infants juguen (amb ajuda d’adults: familiars o mestres) posen en pràctica termes i expressions catalanes que difícilment adquiriria de forma espontània. El projecte es desenvolupa en un espai comú de joc simbòlic fora de l’aula (un menjador -que esdevé a vegades un bar-restaurant- i una botiga), que s'ha equipat amb mobiliari i material el màxim real possible però adequat a l'edat dels infants, on es reprodueixen accions i situacions relacionades amb la vida quotidiana: es va a comprar (saluden, demanen al botiguer allò que volen, pregunten quant val, paguen, es donen les gràcies i s'acomiaden) i es preparen i se serveixen àpats (es para la taula amb tots els estris necessaris, es cuina, se serveix el menjar, es comenta si és bo, es despara taula i es recull). Totes aquestes accions les fan els infants jugant de forma lliure i espontània però amb la companyia d'un o dos adults que vetllen perquè verbalitzin tot el que fan en català, per tal d'anar garantint de forma distesa uns aprenentatges lingüístics.