ELS PANS DEL NOSTRE POBLE

ALUMNES DE P5 I CICLE INICIAL - La Fatarella
L’escola “Los Castellets” de la Fatarella volem presentar el projecte realitzat amb els alumnes d’Educació Infantil i Cicle Inicial, sobre la descoberta de l’ofici de forner i el món de la farina i el pa. Aquest projecte es va generar a partir de la proposta que ens va fer la Fundació “El Solà” amb seu a la Fatarella. Aquesta fundació es dedica a la conservació del patrimoni de les construccions rurals de pedra en sec i recuperació d’oficis tradicionals (picapedrer, pagesia...). Últimament ha estat recuperant antics molins fariners del nostre terme i ho ha presentat en unes jornades internacionals sobre recuperació de patrimoni. Ens va demanar la col•col·laboració a l’escola per a treballar aquest tema des d’una vessant didàctica. A l’escola vam desenvolupar el projecte sobre la farina i el pa i les mestres i els alumnes van exposar el treball fet, un dels dies de les jornades, a la seu de la fundació. Ha estat un treball interessant i enriquidor pels nostres alumnes en molts sentits. Primerament perquè traspassa les portes de l’escola i la seva motivació va anar més enllà d’una tasca quotidiana de classe. Teníem el repte de col•laborar amb una entitat del poble i fer una presentació en públic, fet que va donar una motivació important als xiquets i xiquetes i un sentit real a la seva tasca. Un altre eix de motivació important va ser el treball del conte “Entre pans” de Jéssica Grau i Olga López. Aquest conte ens presenta quatre pans (la baguet de França, el pa de pagès dels Països Catalans, el pa de motlle dels Estats Units i el pa de llavors de l’Àfrica). Aquests personatges ens parlen, a través d’una història senzilla i tendra, de l’amistat i de la riquesa que aporta la diversitat. Tots quatre són diferents però són pans, tots tenen textures i formes diverses però tots provenen d’una “massa mare”. Ens va semblar un material interessant que vam fer servir com a fil conductor de tot el projecte. Les visites als dos forns, l’elaboració de pa, l’aproximament als estris del forner, el tast de pans… van ser activitats molt importants de descoberta de l’entorn proper de manera directa, viva, que va aportar significat als seus aprenentatges. També va estar molt valuós l’enriquiment del vocabulari (el nom dels pans, la diversitat d’adjectius per a definir la textura i el gust dels diferents pans...). Una vegada els alumnes van tenir molt clar el procés d’elaboració del pa, els productes bàsics que es necessiten i la varietat de pans que es poden trobar a la Fatarella, els vam convidar a donar un pas més i crear el seu propi pa. Tot el procés va estar recollit en fotografies i vídeos i es va crear un Animoto pel dia de la presentació. En resum, a partir d’aquest projecte els xiquets i xiquetes han pogut descobrir, participar, fer, sentir, aprendre, treballar en equip... a l’entorn dels següents punts: - Aprofundiment en la llengua catalana: el parlar propi, enriquiment de vocabulari. - Coneixement de les pròpies tradicions posant en valor allò que tenim per tal d’ajudar als nostres xiquets i xiquetes, amb la seguretat i la força que dóna la coneixença i acceptació de la pròpia identitat, a créixer en plenitud. - Impuls de la creativitat. - Gust per la lectura. - Descobriment actiu de l’entorn. - Participar en la vida del poble. - Diversitat i integració. - Ús de recursos TIC.