Conferències: Una altra manera d'explicar-nos

Alumnes de P5 de l'escola Riu d'Or - Santpedor
Conferència a Peixos daurats
Conferència a Peixos platejats
Conferències: una altra manera d’explicar-nos Núria Vera i M.Roser Torrescasana Escola Riu d'Or (Santpedor) Aquesta experiència es va portar a terme al parvulari 5 anys de l’Escola Riu d’Or de Santpedor i sorgint de la necessitat d’incentivar els alumnes a conèixer i explicar el poble on viuen, una manera de descobrir el seu entorn més proper i de compartir-lo amb la resta de la comunitat educativa. Anteriorment, s’havien realitzat conferències partint d’un format més tradicional. El curs passat varem anar una mica més enllà i vam voler implicar-hi les noves tecnologies, oferint l’oportunitat a les famílies de poder recollir i crear amb els seus fills/es documents visuals i sonors que ajudessin a vivenciar d’una manera més real l’espai del poble seleccionat. D’aquesta manera, des del Timbaler del Bruc, l’Escola de música, l’esplai Geps, els Aiguamolls de la Bòbila, l’església de Santa Anna de Claret, fins a l’Angelina, una mestra jubilada de l’escola, entre altres, van acabar formant part d’un reportatge, d’una entrevista, d’un àlbum fotogràfic... que realment van fer que aquestes conferències fossin més dinàmiques i enriquidores, fent servir la pissarra digital com a principal motor gràfic i sonor de les seves presentacions. En tot moment, les famílies es mostraren receptives davant la proposta, tot compartint la seva satisfacció amb nosaltres. Alhora que ens varem adonar que utilitzant aquests recursos, els alumnes estan més motivats i engrescats, millorant la seva expressió oral i capacitat comunicativa envers els altres, provocant un feedback de preguntes i respostes entre ells molt interessant. D’ON NEIX LA IDEA • Els infants disposen de molts mitjans, entorns, moments... des d’on poden aprendre... però també tenen moltes coses per explicar-nos, per tant, cal crear activitats que propiciïn la capacitat d’expressar-se amb coherència, fer una millor comprensió oral i anar educant els hàbits de conversa ( escoltar, esperar el torn per parlar, elaborar preguntes amb sentit i significat...) • Ens interessava portar a terme una Descoberta de l’entorn que anés més enllà de l’escola i del treball proposat des d’una editorial. • Volíem reinventar les conferències que havíem fet fins aleshores, donant un sentit més ampli de la comunicació verbal, visual i sonora. • Utilitzar les TAC com a eines per millorar la nostra pràctica escolar. QUÈ VOLÍEM POTENCIAR • La descoberta de l’entorn més proper: el poble on vivim amb una actitud de curiositat i respecte. • Nous recursos per afavorir un llenguatge oral enriquidor i variat. • Utilitzar diversitat de llenguatges comunicatius: visuals, plàstics, auditius. • Motivar a les famílies a fer recerca amb els seus fills i filles. • Compartir les recerques realitzades. QUÈ FEM MESTRES • Elaborem un esquema de treball: què volem, com ho portarem a terme, com informarem a les famílies... • Tasques prèvies: crear notes informatives a les famílies i elaborar una graella per apuntar-se. • Documentació dels treballs realitzats en espais expositius, àlbum de fotos, vídeo. • Publicació del treball realitzat a la xarxa. • Presentació de l’activitat a les Jornades TAC 0-8 ( 20 de setembre 2014) FAMÍLIES • Aportar informació diversa del poble. • Elaborar amb els seus fills i filles les conferències, amb suports diversos. • Participar en l’estrena del vídeo de les conferències en dia de portes obertes de l’escola. ALUMNES • Preparació de la conferència amb els pares i mares. • Presentació de la conferència als companys/es. COM GUIEM A LES FAMÍLIES • Se’ls fa arribar una nota on s’explica el procediment i les coses que hauran de fer: o Seleccionar segons motivacions o interessos un lloc o espai, ja sigui natural, social, cultural... del poble de Santpedor. o Anotar-ho a la graella penjada a l’entrada de l’aula. o Preparar amb el fill o filla la conferència, ja que haurà d’explicar als seus companys d’aula l’espai que ha triat. o Elaborar una fitxa referència: nom de l’espai, on és, com s’hi arriba, què hi ha, què s’hi fa, per què li agrada?, que es recolliran en un llibre d’aula. o Apuntar-se al calendari de presentacions. QUINS TEMES VAN SORGIR • CULTURALS: Castellers / Gegants • GEOGRÀFICS: Aiguamolls / Mirador de Montserrat / Mas Llussà • ESPORTIUS: Camp de futbol / Piscines • HISTÒRICS: El Timbaler del Bruc / Els portals / Plaça Gran • SOCIALS: Residència d’Avis / Biblioteca / Escola Riu d’Or / GEPS (esplai) • PERSONALS: Autos (el meu avi portava la línia d’autobusos) / On es van casar els pares • RELIGIÓS: Ermita de Sant Francesc DIVERSITATS DE FORMATS EN LES PRESENTACIONS Ens va sorprendre gratament una àmplia diversitat de formats, des d’un desplegable amb cartolines, a l’elaboració de maquetes que posteriorment es van quedar a l’aula i s’utilitzava en el joc simbòlic, fotografia reals antigues, actuals i/o adaptades, presentacions amb power point, pel•lícules, reportatges i entrevistes. QUÈ VA PASSAR... Ho podeu visualitzar a les següents adreces: BLOG DE L’AULA: http://riudorpromocio1112.blogspot.com.es/2014/02/conferencies-p5.html VÍDEOS: Conferència P5 A PEIXOS DAURATS http://youtu.be/II1gwXB3k04 Conferència P5 B PEIXOS PLATEJATS http://youtu.be/f4pdbIO-4cI PRESENTACIÓ JORNADES TAC 0-8: https://prezi.com/32yl612l7a7c/presentacio-jornada-tac-0-8-vic-set-2014/?utm_campaign=share&utm_medium=copy QUÈ ENS HA APORTAT • L’ús del recurs digital ha millorat l’expressió oral, facilitant la visualització de les presentacions. • Els infants s’han mostrat motivats per conèixer, saber i visitar els llocs exposats. • El feed-back entre ells ha afavorit la millora de la seva autoestima i potenciant un intercanvi de rols. • Els infants comencen a tenir referències per a la seva memòria històrica.