Can Malhivern. Un retrat de la Dolors

Alumnes de quart - Bordils, Girona
Els últims cursos, els alumnes de l’escola han estat explorant el seu poble, investigant els espais i oficis que els semblaven més interessants, recuperant la memòria dels avis, fotografiant i filmant les persones, tradicions i records. Aquests anys de treball que formen part del projecte “Descobrim Bordils” serviran per fer les investigacions i elaborar els materials que es projectaran i exposaran en una mostra, en diferents espais del poble al final del projecte. El treball que es presenta parteix de la investigació sobre les masies del poble que, el grup de quart va iniciar el passat curs 2016-2017 i conclourà aquest any 2018 amb la projecció i presentació de les seves descobertes a la mateixa masia on va ser filmat. Aquest grup de nens i nenes van recuperar la memòria del treball a les masies i al camp, el treball de pagès, resseguint un itinerari per les Masies emblemàtiques del poble amb noms ben especials. El projecte ha suposat una aportació important pel que fa a l’ús de les eines cinematogràfiques i de l’audiovisual però, sobretot un apropament a l’entorn: espais, oficis i treballs que s’estan perdent i records vinculats a la nostra història. LA VIDA AL CAMP I LES MASIES Per iniciar el projecte vam demanar que fessin una recerca d’informació i alguns alumnes van portar fotos dels masos on vivien. A partir de les fotografies vam fer una reflexió sobre l’estat actual dels edificis: quines parts es mantenien com abans i quines han estat rehabilitades (petjades del passat, arcades, façanes de pedra…). Vam parlar de la utilitat de cada estança, els mètodes constructius utilitzats, eines antigues… Tot plegat ens permeté preparar la sortida per visitar els masos de Bordils, situant-los al mapa i marcant l’itinerari. Com que era un recorregut molt llarg vam dividir la classe en dos grups i cada grup va fer un itinerari diferent, tots partint de Can Cua, mas estratègic i conegut del poble. La idea era indicar els masos en un plànol de Bordils i afegir-hi una foto representativa de la casa. Posteriorment, a classe, vàrem investigar com és un mas i com s’hi vivia en el passat. Vam fer un treball de llengua, interessant-nos per l’origen del nom dels masos i recuperar, alhora, el nom d’estris antics que actualment ja no fem servir, així com també paraules relacionades amb tasques que ja estan en desús. Entre tots vàrem elaborar un text explicatiu, afegint-hi fotos de la sortida i després el vam traduir al castellà per explicar a uns nens d’una escola de Saragossa amb els quals fèiem un treball de correspondència escrita. En una de les sortides, vam aprofitar per dibuixar amb ceres i apreciar les particularitats d’un mas ben singular com és Can Cua. Visionar extrets de gran cineastes ens ajudà a concebre la nostra peça i a agafar idees per gravar els nostres plans. “Parabola d’oro” i “Un giornio in Barbagia”, de Vittorio De Seta varen ser films importants. Aquest curs, després del treball d’investigació que ja havíem fet, sentim la necessitat de parlar amb alguna persona gran que encara visqui en una d’aquestes masies i aprofitar el seu testimoni per entendre millor com es vivia abans i les feines de pagès. És una bona contribució per recuperar la memòria històrica de com es vivia abans al camp. Escollim aquesta masia perquè conserva un llegat d’eines i estances que es mantenen en bones condicions i sense haver patit gaires modificacions. Per preparar el rodatge a Can Malhivern, abans visionem i comentem alguns fragments: Hachazos (Andrés Di Tella, 2011) i Arraianos (Eloy Enciso, 2012), Ser i tenir (Nicolas Philibert, 2002), D’Est (Chantal Akerman, 1993). Podeu consultar l’article que vam elaborar al bloc: http://agora.xtec.cat/ceipbordils/primaria/4t/visionem-abans-del-rodatge-a-les-masies/ A partir d’aquests visionats recollim com ens imaginem la filmació a Can Malhivern. Ens agradaria filmar a la senyora de la casa (la Dolors) realitzant diferents feines: donant de menjar als animals, a la cuina, quan està menjant, treballant al camp… que ens expliqui com és ara el seu dia a dia i com era abans la vida al mas quan era jove. També pensem quins espais de la masia trobem més idonis per fer la filmació amb la Dolors. Registrem al llarg de tot el dia una vintena de plans amb les explicacions de la Dolors en diferents espais interiors i exteriors. Retratem els entorns de la masia i filmem un retrat de la propietària. El treball que prossegueix suposa seleccionar allò més interessant i muntar la peça amb el programa Adobe Première, part del procés molt costós tenint en compte el munt de material generat. L’equilibri entre decisions que hem de prendre tot el grup (selecció de fotografies, quins plans apareixeran i quins descartem, tria dels fragments de veu més rellevants per posar en off, títol, ...) i el muntatge de la peça amb petits grups de tres o quatre, agilitza un procés llarg de creació audiovisual. Es pot consultar l’article que vam publicar al bloc on expliquem l’inici d’aquest procés: http://agora.xtec.cat/ceipbordils/primaria/4t/comencem-el-muntatge-de-retrat-de-la-dolors-de-can-malhivern/ Aquesta peça audiovisual formarà part de l’exposició “Descobrim Bordils” prevista pel proper curs, on es podrà visitar en diferents espais del poble el recull de les investigacions (document fotogràfics, peces audiovisuals, treballs plàstics…) realitzades pels alumnes de l’escola dels diferents nivells. Gener 2018