Begudes ensucrades i obesitat

Alumnes de 1r, 2n i 3r d’ESO de l’institut Antoni Pous i Argila - Manlleu
La problemàtica de la obesitat o de sobrepès sempre ha estat un fenomen omnipresent per un sector de la població juvenil i que pot reduir la seva esperança de vida. Algunes vegades ens hem plantejat com podríem incidir més en els alumnes per tal de millorar en els seus hàbits alimentaris a través del currículum d’experimentals i així incidir en què la ciència o millor dit, els nostres coneixement científics, poden millorar el nostres hàbits i comportar un nivell de vida més saludable. L’espurna que ens va engrescar a engegar aquest projecte va ser una notícia publicada el 5 de març de 2013, on la Generalitat de Catalunya volia imposar una taxa addicional a les begudes ensucrades per evitar l' obesitat juvenil. Aquest projecte l’hem treballat a nivell dels alumnes d’ESO, en concreta 1r, 2n i 3r d’ESO dins de l’àmbit curricular amb aquest continguts i activitats: A 1r d’ESO: Després de la lectura de l’article d’El País, els alumnes per grups han preparat una enquesta sobre hàbits alimentaris que s’ha passat a tots els alumnes de 1r. Un cop buidades les enquestes hem fet gràfics i els han interpretat. També han preparat una presentació en diapositives que han presentat a tots els alumnes de primer i també ho han exposat als alumnes de 2n i 3r d’ESO. A 2n ESO: Un dels temes curriculars a 2n d’ESO és la densitat de líquids i l’energia dins de l’explicació d’unitats i magnituds . Hem aprofitat per analitzar les etiquetes de diferents begudes de cola, de la mateixa marca comercial, i comprovar experimentalment el seu contingut de sucre, valor energètic i densitat i cercar-ne una relació i, a més, hem vist el diferent contingut de sucre de diferents begudes ensucrades. A de 3r d’ESO: Dins dels continguts és molt important les temàtiques sobre salut entre elles les relacionades amb la nutrició. A partir de la lectura de la notícia s’han exposats preguntes relacionades amb aliments i la salut i la notícia. Després hem elaborat una presentació resolen un parell de preguntes proposades. Posteriorment hem sabut que els principals fabricants de begudes ensucrades han arribat a un compromís d’anar reduint gradualment el contingut de sucre en les seves begudes. Fonts bibliografies: - El País, 5 d’abril de 2013 - Olshansky, SJ. et al., N Eng J Med 2005;352:1138-1145 - Time: Soda May Age You as Much as Smoking, Study Says. 17 d’octubre de 2014 - Time: Talk about a brilliant sales concept. 15 de gener de 2015 Professors: Mercè valero, Laura paloma, Núria Ribera, Aina Solà i Albert Pedro