Terra nova.cat, guanyador del I Premi Lluís Carulla

Vídeo de presentació del projecte
Roda de premsa del I Premi Lluís Carulla, 29 d’octubre de 2015
29/10/2015 - 14:15

El projecte pretén actualitzar la imatge visual de Catalunya a través d’un diàleg entre fotògrafs i pensadors

El guardó, amb una dotació de 100.000 euros, està destinat a impulsar un projecte dins l’àmbit de la llengua, les arts i/o el pensament

La Fundació Carulla ha donat a conèixer aquest dijous 29 d’octubre, la candidatura guanyadora del primer Premi Lluís Carulla d’estímul a un projecte cultural, dotat amb 100.000 euros, en el decurs d’una roda de premsa que ha tingut lloc a la seu de la Fundació a les dotze del migdia. Hi han estat presents Montserrat Carulla, presidenta de la Fundació Carulla, Carles Duarte, director de la Fundació Carulla, diversos membres del jurat i representants de la candidatura guanyadora.

Durant la roda de premsa, Montserrat Carulla ha destacat que aquest nou guardó, a diferència dels anteriors Premis d’Honor Lluís Carulla, ja no està destinat a reconèixer una trajectòria o mèrit, sinó que referma el compromís amb el futur i aposta per premiar un projecte que posi en funcionament un procés de creació obert, amb les bases assentades. Guillem Usandizaga, que ha parlat en nom dels membres del jurat, ha assenyalat l’ambició, la innovació i l’impacte cultural com a tres pilars principals del projecte.

Una nova mirada sobre el territori

Terra nova.cat és un projecte bàsicament fotogràfic, l’objectiu del qual és actualitzar la imatge visual de la Catalunya del segle XXI. Aquest aspecte connecta sobretot amb una de les premisses del Premi Lluís Carulla, “contribuir a l’enfortiment i a la modernització de la cultura i la societat catalanes”. Cal destacar també el caràcter coral del projecte guardonat, que consta d’un equip plural format per antropòlegs, geògrafs, escriptors, editors i fotògrafs. Els comissaris del projecte Ignasi López, Vicenç Altaió, Sergi Opisso i Roman Yñán han estat els encarregats de coordinar l’equip d’artistes i d'organitzar els deu equips de recerca arreu del territori, cada un format per dos fotògrafs i un escriptor.

En nom dels guardonats ha parlat Vicenç Altaió, que ha subratllat la necessitat de forjar una nova visió i imatge del territori català des del diàleg amb noves generacions, concretament de persones nascudes posteriorment a l'any 1968. Aquesta revisió permetria poder crear un nou patrimoni sobre la mirada i sobre les idees, i fer-ho sobretot “posant l’accent en el potencial poètic de la fotografia”, tal com ha assenyalat Jordi Carulla-Ruiz, membre també del jurat.

El projecte guardonat consta de tres fases. Una primera durant l’any 2016 de generació de contingut i en el qual també s'impulsaria la creació d'una aplicació per a mòbils, una segona fase durant l’any 2017 d’exposició i difusió, en la qual s'editaria també el material generat i, finalment, una darrera prevista per l’any 2018 d’internacionalització del projecte.

El premi

La Fundació Carulla ha instituït aquest nou guardó en homenatge al seu fundador, Lluís Carulla i Canals i fa honor a la seva voluntat: “la meva afició ha estat el treball, però no per avarícia, sinó per l'afany d'impulsar projectes" (Lluís Carulla,1987). Amb una dotació de fins a 100.000 euros, el premi està destinat a impulsar un projecte cultural en els diversos àmbits de la llengua catalana, les arts i/o el pensament.

La convocatòria d’acceptació de candidatures, oberta a particulars, empreses i organitzacions sense ànim de lucre, es va tancar el 25 de març. En total es van rebre 100 candidatures. 69 provenien de la demarcació de Barcelona; 4 de la Catalunya Central; 12, de la de Girona; per la de Lleida, 2; Tarragona en presenta 5; les Terres de l'Ebre i Andorra, 1 cadascuna; i la demarcació del País Valencià, 6.

El jurat del Premi Lluís Carulla ha estat format per Jordi Carulla-Ruiz, Ramon Pla, Mireia Tomàs, Guillem Usandizaga i Vicenç Villatoro.

L'acte de lliurament es farà el 24 de novembre, a les 19 h, a l'edifici del Disseny Hub de Barcelona (Plaça de les Glòries Catalanes, 37).