Terra-lab.cat, guanyador del I Premi Lluís Carulla, inicia una nova fase amb la definició del treball de camp que es durà a terme arreu de Catalunya

26/01/2016 - 11:30

El projecte pretén renovar la mirada sobre el territori i el paisatge a partir del diàleg entre fotògrafs i pensadors

Els impulsors del projecte Terra-lab.cat, guanyador del I Premi Lluís Carulla, dotat amb 100.000 euros, han fixat aquest cap de setmana les bases per al desenvolupament del procés creatiu que se’n deriva durant una sessió de treball que han dut a terme amb els 20 fotògrafs participants al Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla, a l’Espluga de Francolí.

El projecte ha estat impulsat pel fotògraf, dissenyador i editor Ignasi López, el poeta, assagista i traficant d'idees Vicenç Altaió, el dissenyador gràfic i professor Sergi Opisso i el fotògraf, editor i docent Román Yñán.

Terra-lab.cat consisteix en la distribució arreu del país de deu equips, format cadascun per dos fotògrafs i un escriptor procedents de les generacions de creadors nascuts entre els anys 1970 i 1980. Els fotògrafs són Bego Antón, Arnau Blanch, Salvi Danés, Martí Gasull, Roger Guaus, Albert Gusi, Jordi Mitjà, Rut Panusé, Noelia Pérez, Aleix Plademunt, Tanit Plana, Rita Puig-Serra, Lurdes R. Basolí, Mónica Sánchez, Jon Uriarte, Pep Vidal, Blanca Viñas, Román Yñán i Ignasi López.

Pel que fa als escriptors que acompanyaran els fotògrafs, es compta ara com ara amb Jaume C. Pons-Alorda, Kathrin Golda-Pongratz, Albert Serra, Marina Garcés, Marta Dahó i Francesc Serés.

Filosofia del projecte

Terra-lab.cat pretén configurar una visió de la Catalunya d’avui a partir del diàleg entre fotògrafs i pensadors, renovant la mirada sobre el territori i el paisatge, tant geogràficament com conceptualment, després de dècades caracteritzades per la modernització del territori en tots els seus àmbits i en un context de canvis profunds per a la societat catalana com l’actual.

El treball de camp resultant s’exposarà en centres culturals de referència corresponents a cada àmbit territorial, se’n promourà el debat i la reflexió i s’editarà en format llibre, amb el propòsit final de dur-ne a terme una exposició conjunta a Barcelona i impulsar-ne la internacionalització.

Paral·lelament, es desenvoluparà una aplicació per a mòbils que estarà oberta a la interacció i la participació de les persones que habiten el territori i que permetrà la geolocalització del contingut generat.

El premi servirà per dur a terme la primera fase, corresponent a l’any 2016 i dedicada al treball de camp dels fotògrafs i dels escriptors i al desenvolupament de l’aplicació per a mòbils. L’any 2017 es preveu l’exposició, l’edició i el debat dels material generat en cada àmbit territorial, i el 2018, la realització d’una exposició íntegra a Barcelona en un equipament cultural de rellevància i la recerca de centres internacionals que vulguin acollir el projecte.

Terra-lab.cat té com a referent el que l’any 1967 va representar Catalunya Visió, una col·lecció de llibres fotogràfics que van abraçar tot el territori català i que van posar el focus sobre la realitat del moment. Sota la direcció d’Oriol Vergés, incorporaven textos de Josep Vallverdú, Jordi Verrié i Josep Vicente i fotografies de Ton Sirera, el mateix Verrié i Ferran Bosch.

El premi

La Fundació Carulla va instituir aquest nou guardó en homenatge al seu fundador i està destinat a impulsar un projecte cultural en els diversos àmbits de la llengua catalana, les arts i/o el pensament. La dotació és de fins a 100.000 euros.

El Premi Lluís Carulla s’atorga a un projecte cultural que constitueixi una aportació innovadora que contribueixi a l’enfortiment i la modernització de la cultura i la societat catalanes.

Terra-lab.cat va resultar guanyadora de la primera edició. A final d’any va fer-se pública la convocatòria de la segona edició del Premi Lluís Carulla. El termini de presentació acabarà el 16 de març.