Roda de premsa de la presentació del llibre L’hort del segon origen

26/03/2015 - 12:30

El llibre parteix de la pel·lícula Segon origen, basada en el Mecanoscrit del segon origen de Pedrolo i dirigida per Carles Porta

El passat 25 de març a les 12 h va tenir lloc la roda de premsa de presentació del llibre L’hort del segon origen, escrit per Jordi Puig Roca i editat per Barcino, segell editorial de la Fundació Carulla, dins la col·lecció Museu de la Vida Rural.

En la roda de premsa que va fer-se a la seu de la Fundació Carulla van intervenir-hi Carles Duarte, director de la Fundació Carulla; Jordi Puig i Roca, l’autor del llibre, i Jordi Llavina, director de la col·lecció Museu de la Vida Rural.

L'hort del segon origen –que duu com a subtítol, L'horticultura del futur amb arrels del passat– és un manual amb vocació enciclopèdica sobre l’horticultura, la fructicultura i la cria d’animals que feien els nostres avis, amb els coneixements i les tècniques modernes, poden ser un tresor que ajudi a alimentar les generacions futures d’una manera sana i respectuosa amb l’entorn.

El manual incorpora una introducció als conceptes bàsics de l’agricultura ecològica i també es refereix als efectes del canvi climàtic en el calendari de sembra de les diverses espècies. El gruix del llibre (capítols 7 i 8) fa un inventari de les varietats locals catalanes, algunes amb noms força curiosos com el “pebrot de la República” o la “figuera de la mort”. En total es recullen més de 500 varietats catalanes d’horta i de fruites del nostre país amb un llenguatge planer i accessible per a tots els públics.

L’hort del segon origen té un estret lligam amb la pel·lícula Segon origen (dirigida per Carles Porta), basada en el Mecanoscrit del segon origen de Manuel de Pedrolo. Els protagonistes de la pel·lícula, l’Alba i el Dídac, es troben uns papers escrits pel Dara, pare d’ella i científic especialitzat en el canvi climàtic, que els seran molt valuosos a l’hora de fer un hort per sobreviure després del cataclisme. L’hort del segon origen està escrit en primera persona –és el Dara que parla a la seva filla Alba indicant-li com es cultiva un hort– i ho fa a tall de “manual de supervivència”.

Sobre l’autor

Jordi Puig i Roca (l’Ametlla del Vallès, 1978) es declara "pagès de vocació" i és doctor en Ciències Ambientals especialitzat en Canvi Climàtic i Canvi Global Ambiental. Vinculat a l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambiental de la UAB (ICTA) i a la Xarxa de Custòdia del Territori de Catalunya, ha publicat diversos articles científics en prestigioses revistes tant nacionals com internacionals i és autor o coautor de llibres que tenen com a temàtica el patrimoni natural i cultural. Des de l'any 2002, està al capdavant de la cooperativa L'Espigall, una explotació agrícola que produeix amb varietats locals.