Ramon Muntaner i l’expedició dels almogàvers es tradueixen al grec

01/12/2014 - 11:15

L’expedició dels catalans a Orient, en traducció de Nikos Pratsinis, és la part de la crònica on s’explica l’estada dels almogàvers a Bizanci i Grècia

L’Editorial Barcino, segell editorial de la Fundació Carulla, ha publicat conjuntament amb l’Editorial grega Stochastis la traducció al grec de L’expedició dels catalans a Orient (I ekstrateia ton katalanon stin Anatoli), de Ramon Muntaner, la part de la seva crònica que se centra en l’estada que els almogàvers, comandats per Roger de Flor, dugueren a terme a Bizanci i a Grècia. La traducció han anat a càrrec de Nikos Pratsinis.

A principis del segle XIV, es creà una companyia catalana mercenària per tal de lluitar al servei de l’Imperi Bizantí contra les forces turques que n’amenaçaven les fronteres des de feia anys. Des de l’arribada dels almogàvers a Bizanci, les batalles no foren poques ni les massacres tampoc. L’assassinat a traïció de Roger de Flor donà lloc a l’anomenada Venjança catalana, una guerra de devastació i extermini tot al llarg de l'Imperi Bizantí. En són clars exemples la batalla de Gal•lípoli i l’extermini dels alans, victòries catalanes causants d’un gran nombre de morts. Els almogàvers prengueren el control del Ducat d'Atenes i van ampliar posteriorment els seus dominis al sud de Tessàlia, on es va crear el ducat de la Neopàtria i van establir-se com a senyors feudals.

El record de la presència catalana a l’àrea balcànica i grega, després de més de set-cents anys, encara és viva en expressions populars i frases fetes que reflecteixen una visió negativa dels catalans, com ara en la maledicció “Que et vegi sota l'espasa d'un català”. La traducció de Muntaner pretén fer arribar al públic grec la visió dels fets des de la perspectiva dels atacants i així enriquir la imatge sobre el conflicte i ajudar a reparar el greuge històric.

L'Editorial Barcino va publicar la primera edició de l’Expedició dels catalans a Orient a la col·lecció Els Nostres Clàssics l’any 1926.