Presentació del llibre Lletres de Batalla

06/11/2014 - 19:30

Joan-Lluís Lluís adapta al català modern les Lletres de batalla que es van adreçar Joanot Martorell i el seu cosí Joan de Montpalau al segle XV

El llibre és la darrera publicació de la col·lecció Tast de Clàssics d'Editorial Barcino

Editorial Barcino, segell editorial de la Fundació Lluís Carulla, ha publicat Lletres de batalla, un recull de la correspondència mantinguda entre dos cavallers valencians de la primera meitat del segle XV, Joanot Martorell i Joan de Montpalau, versionat al català modern per Joan-Lluís Lluís. Martorell és conegut fins als nostres dies per la seva gran obra posterior Tirant lo Blanc. El recull que es presenta incorpora les divuit lletres de batalla que Martorell i Montpalau van enviar-se entre el 12 de maig de 1437 i el 13 de febrer de l’any 1439.

El motiu de la correspondència és una disputa causada per la defensa de l’honor de la germana de Martorell, Damiata. Martorell acusa Joan de Montpalau  –que era cosí segon seu– d’haver-la seduït amb la promesa de casar-s’hi en un breu termini de temps, i el desafia a un combat singular a ultrança per tal de recuperar l’honor tacat de la seva germana. Joan de Montpalau nega taxativament haver fet les promeses de les quals se l’acusa no haver complert, sense desmentir la relació carnal amb la germana.

Per tal de dur a terme aquest combat els cavallers necessitaven un jutge. La seva recerca és un dels motius principal de les lletres. Tant un com l’altre s’adrecen insults, atacs personals i acusacions de deshonor en nom del codi de la cavalleria. Martorell mostra una actitud més agressiva, però alhora més respectuosa davant un món cavalleresc que estava desapareixent. Montpalau, en canvi, persuasiu i contundent, s’intenta escapolir de les seves responsabilitats.

Les cartes de batalla entre cavallers a la València del segle XV era una qüestió habitual, així com el fet que al carrer tothom se’n podia assabentar perquè se’n feia una distribució pública. En el marc d’una guerra psicològica prèvia a un combat físic que sovint no s’acabava duent a terme, les lletres de batalla reflecteixen quin era l’estil de vida de les classes benestants valencianes de l’època.

El llibre es presenta el dia 6 de novembre, a les 19:30h, al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Participaran en la presentació Carles Duarte, director de la Fundació Lluís Carulla, Joan-Lluís Lluís, escriptor i adaptador al català modern del llibre, i l’actor i poeta Elies Barberà, que farà una lectura de les Lletres.