Presentació del llibre de Walmart a Al-Qaida. Els valors en la globalització.

02/03/2016 - 15:30

El llibre és el nou volum de la col·lecció Observatori dels Valors

El passat 1 de març a dos quarts de set del vespre va tenir lloc a la Sala Mirador del CCCB de Barcelona la presentació del llibre De Walmart a Al-Qaida. Els valors de la globalització, el nou volum de la col·lecció l'Observatori dels Valors. El professor Àngel Castiñeira, director de la Col·lecció Observatori dels Valors, moderà una taula rodona amb David Murillo, professor del Departament de Ciències Socials d’ESADE i autor del llibre; Ramon Tremosa, diputat al Parlament Europeu; Quim Arrufat, exdiputat al Parlament de Catalunya, i Antoni Segura, catedràtic d’Història Contemporània de la Universitat de Barcelona. La presentació de l’acte anà a càrrec de Carles Duarte, president de la Fundació Carulla.

De Walmart a Al-Qaida planteja la qüestió de la globalització des de la interrelació amb diferents disciplines –com l’economia, la política, l’antropologia, la història i la filosofia– per traçar una aproximació multidisciplinària a la realitat. Parlar de globalització implica comprendre’n els problemes i els perills, com per exemple el de la financerització de l’economia globalitzada, un dels aspectes més sensibles amb relació als valors. Com s’han produït els desajustos macroeconòmics creixents a escala global, l’especulació i la desconnexió cada cop més gran entre els interessos socials i econòmics? Un altre aspecte controvertit de la globalització són els efectes del desenvolupament de la tecnologia. Amb la tecnologia parlem del naixement de la societat de la informació i del coneixement, de la seva gran capacitat de penetració en la vida social. Quin impacte tenen aleshores les noves tecnologies en les estructures laborals? Quin és el costat fosc del procés tecnològic, la doble cara de la tecnologia globalitzada? Per què les mateixes fonts de riquesa causades pels avenços tecnològics també esdevenen fonts generadores de risc i de desigualtats? Amb la globalització també s’ha produït una redistribució de poder i un canvi en el model de governança global. El poder i la política s’han vist directament afectats per la força dels mercats. Quin paper tenen els ciutadans en aquesta redefinició de l’àmbit polític? Anem cap a un món més liberal o cap a la seva antítesi?De Walmart a Al-Qaida es planteja com s’han produït aquest seguit de canvis en el món i en la manera de viure, i quines són les eines i els valors que poden ajudar el lector –i ciutadà– a replantejar i millorar la situació actual.

L'Observatori dels Valors és una iniciativa de la Fundació Carulla amb la col·laboració de la Càtedra LideratgeS i Governança Democràtica d’ESADE que té com a objectius fer un diagnòstic de la situació present a Catalunya pel que fa als valors, detectar els punts crítics de desacord i parar atenció als valors emergents. Per tal de contribuir a fer una proposta de valors es publiquen obres escrites per sociòlegs, filòsofs i politòlegs que fan una radiografia crítica i aprofundida dels catalans d’avui. La darrera publicació ha estat Administració pública i valors. Eines i mecanismes per a una governança ètica, de Francisco Longo i Adrià Albareda, un estudi que replanteja i actualitza el discurs ètic tradicional en l’administració pública.