Notícies Fundació Carulla

Presentació de la primera traducció al grec de L'expedició dels catalans a Orient, de Ramon Muntaner

Data:
10/04/2015 - 12:45

L'expedició dels catalans a Orient recull els capítols de la crònica dedicats a la presència dels almogàvers a Bizanci i Grècia durant els primers anys del segle XIV

El passat dijous 9 d'abril va presentar-se a la Sala d'actes de l'Escola Oficial d'Idiomes de Barcelona-Drassanes la primera traducció al grec de Ramon Muntaner, I ekstrateia ton katalanon stin Anatoli (L'expedició dels catalans a Orient), a càrrec de Nicos Pratsinis i publicada conjuntament per l'Editorial Barcino, segell de la Fundació Carulla, i la seva homòloga grega Stochastis. En l'acte van participar Carles Duarte, director de la Fundació Carulla, Kleri Skandami, professora de grec modern de l'Escola Oficial d'Idiomes de Barcelona-Drassanes, Eusebi Ayensa, exdirector de l'Institut Cervantes d'Atenes, i Joan Santanach, coordinador de l'Editorial Barcino.

L'expedició dels catalans a Orient es remunta a l’any 1303, quan l’anomenada Gran Companyia Catalana, formada sobretot per tropes mercenàries sota el comandament de Roger de Flor, va arribar a Constantinoble per lluitar al servei de l’emperador bizantí Andrònic II Paleòleg contra l’amenaça turca. L’assassinat a traïció del cabdill català a Adrianòpolis l’any 1305 va donar lloc a la famosa Venjança catalana, que encara és recordada pel poble grec amb refranys com "Que et vegi sota l'espasa d'un català" i que ha inspirat diverses obres teatrals gregues de finals del segle XIX i principis del XX. Amb tot, la presència catalana a la Grècia central (i més concretament als anomenats ducats d’Atenes i Neopàtria) té també la seva vessant positiva, com demostra el famós elogi de l’Acròpolis del rei Pere el Cerimoniós, que s’avança mig segle als encomis dedicats a aquest monument únic pels primers viatgers renaixentistes.

L'acte va comptar amb la col·laboració de la Comunitat grega a Catalunya i forma part dels actes organitzats amb motiu del 750è aniversari del naixement de Ramon Muntaner.

dl dt dc dj dv ds dg