Presentació de l’Anuari dels Valors 2014. Crisis i canvis: cap a noves respostes

01/07/2015 - 12:00

El 2014 pot marcar l'inici d'una etapa en què "intentem convertir les velles crisis en noves oportunitats"

El passat dimarts 30 de juny, a les set de la tarda, va presentar-se a l'Auditori de La Pedrera, l'Anuari dels valors 2014. Crisis i canvis: cap a noves respostes, una publicació que s'emmarca dins de l'Observatori dels valors, una iniciativa promoguda per la Fundació Carulla i la  càtedra de LideratgeS i Governança Democràtica d'ESADE. La presentació va anar a càrrec de Germán Ramón-Cortés, president de la Fundació Catalunya La Pedrera; Carles Duarte, director de la Fundació Carulla; i Àngel Castiñeira, director de la càtedra de LideratgeS i Governança Democràtica d'ESADE, anirà complementada amb un diàleg sobre les diferents crisis que afecten al país a hores d'ara. El debat comptarà amb Albert Sáez, subdirector d'El Periódico de Catalunya, i Begoña Roman, professora del departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona. El moderador serà el professor de la càtedra de LideratgeS i Governança Democràtica d'ESADE Pau Mas.

L’Anuari dels valors 2014, com la primera edició del 2013 publicada l’any passat, es basa en el seguiment de notícies aparegudes a la premsa escrita durant el darrer any. Concretament, a l'ABC, l'Ara, El Mundo, El País, El Periódico, El Punt Avui, La Razón i La Vanguardia. En aquesta anàlisi de les notícies, l’Anuari destaca els àmbits amb més repercussió pel que fa als valors: el procés sobiranista, la corrupció política i econòmica, el conflicte d'Ucraïna, el conflicte d'ETA, l'abdicació i relleu de la monarquia, el conflicte Palestina-Israel, les noves alternatives polítiques i el gihadisme. El procés sobiranista ha estat, amb diferència, el tema que més repercussió mediàtica ha tingut al llarg de l'any 2014, amb 2.335 notícies i 1.568 portades. La corrupció política i econòmica ha estat el segon i ha generat 1.845 notícies i 665 portades.

A més de l’anàlisi quantitativa, l’Anuari conté un apartat de temes a fons en què, amb una “mirada selectiva” i posant èmfasi en els articles d’opinió apareguts als diaris, aprofundeix en l'anàlisi de les diverses crisis (moral, territorial, política i institucional) que es desprenen de les dades recollides. L’apartat es tanca amb unes conclusions titulades “Problemes concrets, respostes incipients, resultats incerts".

Un cop analitzats els diferents ítems, s'albira que "el 2014 pot ser que hagi marcat el final d’un cicle i l’inici d’un trànsit cap una nova etapa de canvis en què, entre tots, intentem convertir les velles crisis en noves oportunitats".