Lliurament dels XXXVII Baldiri Reixac a les escoles, mestres i professors

04/06/2015 - 13:00

La dotació total dels premis a escoles, mestres i alumnes és de 100.100 euros

Dimecres 3 de juny, a les set de la tarda, va celebrar-se l’acte de reconeixement dels Premis Baldiri Reixac, concretament de la categoria d'escoles, mestres i professors. El lliurament de premis va fer-se al Palau Pedralbes de Barcelona i van intervenir-hi Montserrat Carulla, presidenta de la Fundació Carulla i Josep Gonzàlez-Agàpito, secretari del Jurat. En el decurs de l’acte, van haver-hi parlaments a càrrec del sociolingüista F. Xavier Vila i Moreno –que va parlar de L’escola com a espai d’ús. Algunes reflexions sobre els usos lingüístics en el món escolar–, Josep A. Planell, rector magnífic de la UOC i Joan Mateo, secretari de Polítiques Educatives.

En aquesta trenta-setena edició s'han atorgat 12 premis a la categoria d’escoles amb una dotació de 3.300 euros cadascun. En aquest cas, el jurat ha valorat la qualitat global i la catalanitat, en llengua i continguts concretades en un projecte educatiu i lingüístic que s'estigui aplicant i que assoleixi un ús elevat de la llengua entre l'alumnat i el professorat, tant en l'activitat acadèmica com en la comunicació informal. El guardó contempla, alhora, les dificultats que poden presentar determinats contextos escolars.

Pel que fa a la modalitat de mestres i professors, hi ha dos guardons de 4.000 euros per a un estudi, assaig pedagògic o experiència didàctica, que s'atorguen a projectes d'estudi o experiències que contribueixin a millorar la qualitat educativa i la docència, i, conjuntament amb la Universitat Oberta de Catalunya, s’ha atorgat un premi de 4.000 euros a una experiència docent en clau d'innovació, rellevant per la seva creativitat i capacitat d'anàlisi i adaptació als reptes de l'escola del segle XXI.

L’acte de lliurament dels treballs dels alumnes es celebrarà el diumenge 7 de juny al Casal de l’Espluga de Francolí. S’han premiat 65 projectes d’alumnes, dotats amb 700 euros cadascun. A més, s'han donat dos premis de 1.500 euros destinats a experiències específiques que fomentin la comunicació en català entre l’alumnat dins i fora de l’aula a fi de promoure l’ús social de la llengua.

Els Premis Baldiri Reixac són dotats per la Fundació Carulla amb les aportacions voluntàries dels receptors del llibre-nadala que l’entitat tramet cada any a persones interessades per la cultura catalana. La dotació total d’aquesta edició és de 100.100 euros i l’àmbit d’actuació són els territoris de parla catalana.

Enguany el jurat dels premis està format per Joan Arjona, Rosa Boixaderas, Josep Maria Calbet, Carles Sigalés, Josep Maria Farré, Assumpta Fargas, Josep Gonzàlez-Agàpito, Anna Ramis, David Pujol i Rosa Maria Securún.

Els guanyadors han estat els següents:

Escoles: http://www.fundaciocarulla.cat/ca/premis-baldiri-reixac/guanyadors-escoles?any_premis=2015&=Aplicar

Mestres i professors: http://www.fundaciocarulla.cat/ca/premis-baldiri-reixac/guanyadors-mestres?any_premis=2015&=Aplicar

Alumnes: http://www.fundaciocarulla.cat/ca/premis-baldiri-reixac/guanyadors-alumnes?any_premis=2015&=Aplicar