Notícies Fundació Carulla

Lliurament dels XXXIII Premis d'Actuació Cívica i del I Premi Lluís Carulla

Data:
25/11/2015 - 12:45

Montserrat Cadevall, Miquel Costa, Mireia Montané, Vicent Olmos, Artur Quintana i Ferran Rella, i el projecte Terra-nova.cat han estat els guardonats

El passat 24 de novembre, a les set de la tarda, va tenir lloc l'acte de lliurament dels XXXIII Premis d'Actuació Cívica i del I Premi Lluís Carulla a l'auditori del Disseny Hub Barcelona. Durant el transcurs de l'acte, conduït pel periodista Antoni Bassas, van lliurar-se els guardons a Montserrat Cadevall, Miquel Costa, Mireia Montané, Vicent Olmos, Artur Quintana i Ferran Rella, -els sis guanyadors dels Premis d'Actuació Cívica- i a Vicenç Altaió, Ignasi López, Sergi Opisso i Román Yñán, els impulsors del projecte Terra-nova.cat, guanyador del I Premi Lluís Carulla. A més a més dels guardonats, van participar en l'acte Berta Sureda, comissionada de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Montserrat Carulla, presidenta de la Fundació Carulla, Carles Duarte, director de la Fundació Carulla, i Guillem Usandizaga, membre del jurat del Premi Lluís Carulla.

Els Premis d’Actuació Cívica

Els Premis d'Actuació Cívica, creats per la Fundació Carulla l'any 1983, són sis guardons, dotats amb 5.000 euros cadascun, destinats a fer conèixer i distingir la tasca (generalment poc coneguda, sovint anònima, però exemplar) de persones que han actuat i actuen al servei de la identitat nacional en els diversos àmbits de la vida i de la relació humana, com ara l'ensenyament, els mitjans de comunicació, les ciències, l'art, la cultura popular, la música, el teatre, l'economia, el dret, l'acció social i cívica, etc.

Els guanyadors d'enguany han estat Montserrat Cadevall, presidenta de la Federació Catalana d’Entitats Corals (FCEC); Miquel Costa, responsable de l’Editorial Mediterrània-Eivissa; Mireia Montané, pedagoga i directora del Projecte COMconèixer; Vicent Olmos, editor d’Afers i de Publicacions de la Universitat de València; Artur Quintana, filòleg i estudiós del català de l’Aragó; i Ferran Rella, president del Consell Cultural de les Valls d’Àneu. Podeu llegir el veredicte en el següent enllaç: http://www.fundaciocarulla.cat/ca/premis-d-actuacio-civica/guanyadors?field_cand_any_guanyat_act_civ_value=2015&field_cand_actuacio_civ_ambit_value=All&=Aplicar

El jurat que ha determinat el veredicte d'aquests XXXIII Premis d'Actuació Cívica ha estat format per Antoni Bassas, Jordi Carulla-Ruiz, Carles Duarte, Vicent Partal i Damià Pons.

El Premi Lluís Carulla

La Fundació Carulla va instituir aquest nou guardó en homenatge al seu fundador i està destinat a impulsar un projecte cultural en els diversos àmbits de la llengua catalana, les arts i/o el pensament. La dotació és de fins a 100.000 euros.

El Premi Lluís Carulla s’atorga a un projecte cultural que constitueixi una aportació innovadora que contribueixi a l’enfortiment i la modernització de la cultura i la societat catalanes. Amb aquesta iniciativa, la Fundació Carulla referma el compromís amb el futur i fa honor a la voluntat del seu fundador: “la meva afició ha estat el treball, però no per avarícia, sinó per l'afany d'impulsar projectes" (Lluís Carulla,1987).

La convocatòria d’acceptació de candidatures, oberta a particulars, empreses i organitzacions sense ànim de lucre, va rebre 100 candidatures. 69 provenien de la demarcació de Barcelona; 4 de la Catalunya Central; 12, de la de Girona; per la de Lleida, 2; Tarragona en presenta 5; les Terres de l'Ebre i Andorra, 1 cadascuna; i la demarcació del País Valencià, 6.

El jurat del Premi Lluís Carulla ha estat format per Jordi Carulla-Ruiz, Ramon Pla, Mireia Tomàs, Guillem Usandizaga i Vicenç Villatoro.

Terra-nova.cat: prendre el pols visual al país

El projecte terra-nova.cat (vegeu-ne el vídeo de presentació: https://vimeo.com/142534941) té com a objectiu configurar una visió de la Catalunya d’avui a partir del diàleg entre fotògrafs i pensadors, renovant la mirada sobre el territori i el paisatge, tant geogràficament com conceptualment, després de dècades caracteritzades per la modernització del territori en tots els seus àmbits i en un context de canvis profunds per a la societat catalana com l’actual. Els seus promotors són el fotògraf, dissenyador i editor Ignasi López, el poeta, assagista i traficant d'idees Vicenç Altaió, el dissenyador gràfic i professor Sergi Opisso i el fotògraf, editor i docent Román Yñán

Terra-nova.cat consistirà en la distribució arreu del país de deu equips, format cadascun per dos fotògrafs i un escriptor procedents de les generacions de creadors nascuts entre els anys 1970 i 1980.

Els fotògrafs que ja han confirmat la participació a terra-nova.cat són Pedro Arroyo, Bego Antón, Arnau Blanch, Salvi Danés, Martí Gasull, Roger Guaus, Albert Gusi, Jordi Mitjà, Rut Panusé, Noelia Pérez, Aleix Plademunt, Tanit Plana, Rita Puig-Serra, Lurdes Rodríguez, Mónica Sánchez, Jon Uriarte, Josep Vidal, Blanca Viñas i els esmentats Román Yñán i Ignasi López.

Pel que fa als escriptors que acompanyaran els fotògrafs, es compta fins ara amb Jaume C. Pons-Alorda, Kathrin Gola-Pongratz, Marina Garcés, Marta Dahó i Francesc Serés.

El treball de camp resultant s’exposarà en centres culturals de referència corresponents a cada àmbit territorial, se’n promourà el debat i la reflexió i s’editarà en format llibre, amb el propòsit final de dur-ne a terme una exposició conjunta a Barcelona i impulsar-ne la internacionalització.

Paral·lelament, es desenvoluparà una aplicació per a mòbils que estarà oberta a la interacció i la participació de les persones que habiten el territori i que permetrà la geolocalització del contingut generat.

Terra-nova.cat té com a referent el que l’any 1967 va representar Catalunya Visió, una col·lecció de llibres fotogràfics que van abraçar tot el territori català i que van posar el focus sobre la realitat del moment. Sota la direcció d’Oriol Vergés, incorporaven textos de Josep Vallverdú, Jordi Verrié i Josep Vicente i fotografies de Ton Sirera, el mateix Verrié i Ferran Bosch.

El premi servirà per dur a terme la primera fase de terra-nova.cat, corresponent a l’any 2016 i dedicada al treball de camp dels fotògrafs i dels escriptors i al desenvolupament de l’aplicació per a mòbils. L’any 2017 es preveu l’exposició, l’edició i el debat dels material generat en cada àmbit territorial, i el 2018, la realització d’una exposició íntegra a Barcelona en un equipament cultural de rellevància i la recerca de centres internacionals que vulguin acollir el projecte.

dl dt dc dj dv ds dg