Lliurament dels XIII Premis Francesc Candel

27/10/2016 - 12:15

Reconeixem 5 entitats per bones pràctiques en matèria d’immigració

Les organitzacions premiades són les barcelonines Associació Exil, Fundació Joan Salvador Gavina, Associació Benestar i Desenvolupament, i Associació Intercultural Diàlegs de Dona, i la lleidatana Associació Down

El secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, Oriol Amorós, la presidenta de la Fundació Carulla, Marta Esteve, i el representant del jurat del premi, Andreu Domingo, van lliurar el 26 d'octubre la 13a edició dels Premis Francesc Candel.

Els Premis Francesc Candel són cinc guardons de 3.000 euros cadascun creats l’any 2004 per Fundació Carulla per reconèixer i difondre les bones pràctiques en l’àmbit de la integració dels ciutadans catalans d’origen immigrant. El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies hi dóna suport.

Durant l’atorgament dels guardons, Amorós va destacar que la convivència a Catalunya “és envejable”, ja que el model que fa anys que se segueix es basa en la implicació de tota la societat. Ho va batejar com a “model Paco Candel”. Una prova que funciona, va dir, és que al Parlament no hi ha opcions xenòfobes. Per la seva banda, la directora de la Fundació Carulla, Marta Esteve, va glossar la importància de la figura de Francesc Candel com a constructor de la convivència a casa nostra. Esteve va agrair la tasca de les entitats guanyadores perquè “gràcies a la vostra dedicació els nous catalans se senten a casa seva” i perquè contribueixen a què l’ascensor social funcioni també per a ells.

La responsable de l’Àrea de món àrab i mediterrani de l’IEMed, Lurdes Vidal, va pronunciar la conferència Atrapats entre el conflicte i l’estigmatització: refugiats, migrants i el dilema de la diversitat.

El jurat d’aquesta tretzena edició, format per Andreu Domingo, Orland Cardona, Carles Duarte, Najat El Hachmi, Josep Gonzàlez-Agàpito, Núria Llevot, Sandra Rodríguez i Laia Tomàs, ha valorat un total de 37 propostes.

Els 5 projectes guanyadors han estat reconeguts pels següents motius:

PROJECTE INTEGRAAssociació Exil. Barcelona

Per ser un projecte que proposa un programa integral i innovador d’acompanyament jurídic, social i terapèutic integral especialitzat per a víctimes de tortura, trauma complex i risc d’exclusió social. Gràcies a la iniciativa, duta a terme amb la col·laboració de la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat, més de 100 persones d’origen estranger que ja portaven força temps a Catalunya sense haver resolt els seus processos traumàtics ni les seves necessitats socioeconòmiques i administratives han vist millorar la seva salut psíquica i mental, i han pogut trobar feina i un lloc digne per viure.

EL CALIU, UN PROJECTE ECOSOCIAL DE DIÀLEG INTERCULTURAL. Fundació Joan Salvador Gavina. Barcelona

Per l’originalitat d’un projecte integral en el suport educatiu i emocional dut a terme en una casa de colònies, que incideix en infants i adolescents del Raval en situació de vulnerabilitat i les seves famílies, adoptant una perspectiva mediambiental i intercultural que els permet, a més, conèixer altres realitats no urbanes de Catalunya gràcies a la ubicació de la casa, en ple Pirineu. S’hi entrellacen l’atenció social, la conservació ambiental, la comunicació i la convivència.

SEXART: PROMOCIÓ DE LA SALUT SEXUAL DES D’UNA PERSPECTIVA INTERCULTURAL. Associació Benestar i Desenvolupament. Barcelona

Hem triat aquesta candidatura per tractar-se d'una estratègia de promoció de la salut afectiva, sexual i reproductiva, dirigida a la població jove immigrant. També per l'ús d'una metodologia curosament dissenyada per acostar-se als joves, a partir de dinamitzadors de contextos socials propers als joves i de la proposta d'elaborar material gràfic i audiovisual de prevenció i sensibilització, amb un llenguatge de complicitat i un suport fàcilment reenviable a l'entorn immediat.

SOM DONES… SÓC LA TEVA IGUALAssociació Intercultural Diàlegs de Dona. Barcelona

Pel treball que fa el projecte amb un col·lectiu que encara no té la igualtat i el reconeixement adequats, com és el de les dones immigrants al barri del Raval. Perquè l’associació en poc temps s'ha convertit en una entitat molt arrelada al barri, que fa evident la importància del compromís de totes les dones, tant voluntàries com alumnes, de sortir de casa seva i relacionar-se per poder tenir una major implicació amb la societat. No es tracta només de viure, es tracta d'exercir la seva ciutadania al nostre país.

PROJECTE DE SUPORT A FAMÍLIES ESTRANGERES IMMIGRADES AMB FILLS AMB LA SÍNDROME DE DOWN O ALTRES DISCAPACITATS INTEL·LECTUALSAssociació Down. Lleida

Pel suport, informació i ajuda que realitzen a les famílies estrangeres immigrades amb fills amb la síndrome de Down o altres discapacitats intel·lectuals de Lleida i comarques. Així com per l’edició i traducció de material i documentació divulgatius i educatius. Sempre d’acord amb el principi d’igualtat i amb la finalitat d’aconseguir majors quotes d’autonomia, el projecte permetrà la inclusió de les persones destinatàries en les diferents etapes de la seva vida, com l’escolar i la laboral.