Notícies Fundació Carulla

Les Heroides d’Ovidi, darrera novetat de la col·lecció Els Nostres Clàssics

Data:
15/01/2019 - 14:15

Ja disponible a la web de l’Editorial Barcino

El passat 12 de desembre vam presentar la traducció catalana medieval de les Heroides d’Ovidi, realitzada per Guillem Nicolau. Aquesta edició crítica, a cura del professor Josep Pujol, és la darrera novetat de la col·lecció Els Nostres Clàssics.

Els diaris digitals de cultura Núvol i Catorze se n’han fet ressò, i hi trobareu les intervencions transcrites que Josep Pujol i Lola Badia, filòloga i medievalista van realitzar durant la presentació. Us convidem a llegir-les seguint aquest enllaç i aquest.

Les Heroides són una vintena d’epístoles poètiques, la majoria escrites des de la perspectiva sentimental de divuit dones de la literatura clàssica com ara Penèlope, Fedra, Dido, Deianira, Ariadna, Medea, Helena o Hero. A l’Edat Mitjana, les Heroides van ser llibre de capçalera dels principals mestres de la literatura sentimental, de Giovanni Boccaccio a Joan Roís de Corella. La traducció catalana medieval, encarregada pels reis Joan I i Violant de Bar i enllestida el 1390 per Guillem Nicolau, va tenir un paper determinant en literatura catalana del segle XV, com a model de situacions, d’anàlisi psicològica i de verbalització de la passió amorosa en la poesia d’Ausiàs March i en el Tirant de Joanot Martorell. Totes les versions castellanes medievals de les Heroides es van fer a partir d’aquesta versió catalana modèlica.

Podeu comprar aquesta edició clicant aquí.

dl dt dc dj dv ds dg