Laura Borràs, consellera de Cultura, a la cerimònia d'entrega dels XL Premis Baldiri Reixac

05/06/2018 - 09:45

40 anys reconeixent i impulsant projectes educatius que, a través de la cultura i la llengua, promouen la renovació pedagògica, la cohesió social i la transformació educativa. En paraules de Marta Esteve, directora de la Fundació Carulla: “Avui celebrem els 40 anys dels premis Baldiri Reixac.  Uns premis que van néixer per impulsar i donar suport a l’escola catalana en un moment en què feia molta falta. (De fet avui torna a ser imprescindible...). Projectes educatius que, a través de la cultura i la llengua, promouen la renovació pedagògica, la cohesió social i la transformació educativa. Amb els premis,  les lluites i gestes diàries de molts mestres i escoles han estat una mica menys anònimes”.

Marta Esteve ha insistit en la importància de concebre l’educació com a el  fet cultural de major rellevància per a la nostra societat: “A la Fundació Carulla entenem l’excel·lència i la qualitat des de la cultura. La cultura té un poder transformador molt potent en qualsevol àmbit de la vida, en especial, a l’educació”, ha afirmat Marta Esteve.

La consellera de Cultura Laura Borràs ha participat de l’entrega de premis, en el que ha resultat ser el seu primer acte oficial com a membre del Govern de la Generalitat de Catalunya, i ha volgut rendir homenatge a qui ella ha considerat les “autoritats” de la jornada. En paraules de Laura Borràs:

“Quan dic autoritats em refereixo als mestres i als alumnes, que són les autoritats més importants del nostre país. Felicitar també a la família Carulla per permetre iniciatives com els Premis Baldiri Reixac, que aposten per la innovació i per mantenir-nos vius en aquesta feina constant i fascinant, que ens ajuda a tirar endavant plantant llavors que un dia creixeran i ens ajudaran a transformar el país”.

Curs 2017-2018, participació rècord als Premis Baldiri Reixac: A l’edició d’enguany s’han presentat més de 350 projectes i s’han atorgat 50 premis a alumnes, 4 a mestres i professors, 12 a centres educatius i 1 premi UOC d’innovació. Des de 1979, més de 20.000 alumnes, i centenars de centres educatius, mestres i professors han vist reconeguts els seus esforços per fer de l’escola catalana una escola innovadora i que cerca l’excel·lència pedagògica des d’una perspectiva cultural, en les darreres 4 dècades. Uns premis que s’han convertit en un referent pel país.

L’aposta de la Fundació Carulla pel poder transformador de la cultura i l’educació: Nicolau Brossa, president de la Fundació Carulla, ha reafirmat el compromís de la institució per l’educació des d’una perspectiva cultural, democràtica i col·laborativa: “No podem entendre l’educació d’una altra manera que no sigui col·laborativa, que no sigui com un espai de co-creació permanent per aconseguir que els nostres alumnes, de totes les edats, comprenguin la importància del coneixement al llarg de la vida. Ens volem una societat curiosa, crítica, capaç de dibuixar somriures i construir el millor futur possible, sempre. Impulsar i reconèixer projectes educatius innovadors i que aposten per la cultura és, en essència, reconèixer la capacitat de la nostra societat de seguir creixent”, ha afirmat Nicolau Brossa.

Un pastís ben especial per a una celebració com cal:  Amb el hashtag #40anysDeBaldiris s’ha dut a terme un joc a les xarxes socials per identificar els ingredients que identifiquen els valors de l’escola catalana... i d’aquesta manera disposar de la recepta del pastís de l’educació! Un pastís co-creat i cuinat de forma col·laborativa amb centenars, milers, de comentaris i aportacions a l’enquesta que s’ha disposat a www.40anysdebaldiris.cat. En Quim Masferrer, presentador de la celebració, ha traduït els resultats de l’enquesta i ha desvetllat alguns dels “ingredients” que conformen i  dibuixen l’escola catalana:

L’escola catalana és....

“Sòlida com quan es barregen els ous amb farina. Cohesionadora, com la  trufa muntada. Creativa, amb flors de tots els colors. Que treballa la immersió lingüística, les aromes de les espècies. Que fomenta l’esperit crític, amb cítrics com les taronges. Supervivent de les retallades... i Inclusiva i diversa... donant lloc a un pastís que se’l pot menjar tothom”.