La Fundació Carulla presenta la Nadala 2015 Biblioteques a la Biblioteca Carles Rahola de Girona

08/02/2016 - 12:00

La presentació va anar a càrrec de Joaquim Nadal

En el llibre-nadala, coordinat per Lluís M. Anglada, hi han col·laborat Assumpció Estivill, Teresa Mañà, Lluís Agustí, Cristóbal Urbano, Núria Ventura, Carme Fenoll, Marga Losantos, Reis Fontanals i Laura Borràs

El llibre-nadala de la Fundació Carulla de l'any 2015, Biblioteques. De l’Escola de Bibliotecàries al llibre electrònic, va presentar-se dijous 4 de febrer, a dos quarts de set de la tarda, a la Biblioteca Carles Rahola de Girona. Van participar-hi Lourdes Reyes, directora de la Biblioteca Carles Rahola, Carles Duarte, director de la Fundació Carulla, Lluís M. Anglada, coordinador del volum i el catedràtic d’Història contemporània Joaquim Nadal.

Biblioteques. De l’Escola de Bibliotecàries al llibre electrònic està dedicat a les biblioteques arran del centenari de la creació de l’Escola de Bibliotecàries l’any 1915. El volum ressegueix el que representat les biblioteques a Catalunya des de l’aleshores. Coordinat per Lluís Anglada, hi han col·laborat Assumpció Estivill, Teresa Mañà, Lluís Agustí, Cristóbal Urbano, Núria Ventura, Carme Fenoll, Marga Losantos, Reis Fontanals i Laura Borràs.

Biblioteques se centra en l’empenta de la Mancomunitat de Catalunya –amb la creació de la Biblioteca de Catalunya, l’Escola de Bibliotecàries i la xarxa de biblioteques populars–, l’època franquista, la represa democràtica, l’evolució recent que han tingut les biblioteques municipals i universitàries i la lectura digital. El llibre-nadala, de gran format i il·lustrat, incorpora una gran quantitat de material gràfic, que va des d’imatges històriques fins a biblioteques dutes a termes per arquitectes de prestigi inaugurades recentment.

Des del sistema ideat per Eugeni d’Ors fins als equipaments actuals

Assumpció Estivill obre el llibre-Nadala parlant de l’impuls que va suposar per a les biblioteques l’obra de la Mancomunitat i la concreció que va tenir en tres projectes impulsats per Eugeni d’Ors que han arribat fins als nostres dies: la Biblioteca de Catalunya, l’Escola Superior de Bibliotecàries i la xarxa de biblioteques populars. Teresa Mañà se centra en la implantació de les biblioteques populars en el període comprés entre els anys 1915 i 1939, la tasca que va desenvolupar-hi Jordi Rubió i Balaguer i el funcionament del sistema durant la dictadura de Primo de Rivera i la Generalitat Republicana.

Lluís Agustí para atenció a les biblioteques catalanes sota el franquisme, en com van sobreviure i mantenir-se durant aquests anys difícils, en els quals les biblioteques no només van canviar de llengua sinó també de referents ideològics. Cristóbal Urbano, al seu torn, s’ocupa de l’evolució i de la modernització de les biblioteques de recerca, des dels anys vuitanta, període en què les biblioteques universitàries inicien una etapa de planificació d’acord amb tendències professionals internacionals, fins a un posterior projecte de digitalització.

Núria Ventura estudia un període de grans canvis, el de les biblioteques públiques des de finals dels anys vuitanta fins avui. Durant aquests anys les biblioteques s’obren a nous formats i espais, ja que passen de ser un repositori a oferir un servei que s’adapta a les necessitats dels usuaris. Carme Fenoll s’ocupa de fer un balanç de la situació en què es troben les biblioteques públiques en l’actualitat, i Marga Losantos i Reis Fontanals, elaboren una cronologia de la Biblioteca de Catalunya, des de l’any 1907 quan es funda l’Institut d’Estudis Catalans fins al 2005. Laura Borràs parla de l’impacte digital sobre la lectura i de les transformacions en la manera de llegir, i Lluís M. Anglada tanca la Nadala amb el paper que tindran les biblioteques a Catalunya en un futur on la lectura en paper conviurà cada cop més amb la lectura en digital.

La Nadala de la Fundació Carulla i els Premis Baldiri Reixac

La Fundació Carulla publica anualment el llibre-nadala, una monografia il·lustrada d’altra divulgació dedicada a un aspecte rellevant i d’actualitat de la cultura i la societat catalana. Lluís Carulla  va publicar per primer cop la Nadala l’any 1967 i enguany arriba a la seva quaranta-novena edició. Entre les més recents destaquen títols com Dau al set (2011), Fotografia catalana contemporània (2012), Castells (2013) i 1714-2014, publicada l’any passat amb motiu del tricentenari. Els subscriptors de la Nadala, amb les seves aportacions, fan possible la dotació dels Premis Baldiri Reixac, creats l’any 1979, i destinats al reconeixement de l’escola catalana i de qualitat. Es pot col·laborar en el micromecenatge dels premis a través de la nostra pàgina web: http://www.fundaciocarulla.cat/ca/collabora-hi