La Bíblia en la literatura catalana: nou cicle de Converses a La Pedrera

26/04/2016 - 13:45

Tindrà quatre sessions durant el mes d’abril i una segona part al novembre
Analitzarà la presència dels textos bíblics en l’obra dels autors catalans Guimerà, Espriu, Rodoreda, Verdaguer, Riba, Carner, Pere Quart i Sales.
El cicle, que tindrà una segona part al mes de novembre, comptarà amb diversos estudiosos coneixedors de la matèria.
De les conclusions de la recerca presentades a La Pedrera s’editaran dos volums, el primer dels segles XIII al XVII i el segon del XIX i el XX.

Aquesta primavera la Fundació Catalunya-La Pedrera, conjuntament amb la Fundació Carulla, inicia un nou cicle de conferències amb destacades personalitats de la literatura catalana, emmarcat en el programa Converses a La Pedrera. Aquest nou cicle, que tindrà lloc a l’abril i al novembre, proposa una aproximació a la presència dels textos bíblics en la producció d’alguns dels autors més destacats de la literatura catalana, des de l’edat mitjana fins al segle XX, i a la manera com aquests textos s’han adaptat a moments i circumstàncies diverses. Sessions d’abril: Segles XIX i XX La primera part del cicle de xerrades consta d’un total de quatre sessions de diàleg que començaran el 5 d’abril i tindran lloc cada dimarts durant tot el mes.
A cada sessió intervindran dos dels autors dels estudis −figures destacades en filologia, poesia i teologia− amb un presentador-moderador, que exposaran els resultats de la seva recerca en relació a la presència dels textos bíblics en la producció d’alguns dels autors més destacats de la literatura catalana del segle XIX i XX. Després de les dues intervencions s’obrirà un torn de diàleg i de preguntes del públic. L’acte inclourà peces musicals a càrrec d’estudiants de l’ESMUC que il·lustraran en viu als autors objecte de la sessió.

5 D’ABRIL, 19.00 h Verdaguer i Guimerà davant la Bíblia - Ricard Torrents, assagista, traductor i crític literari català, un dels principals estudiosos de Jacint Verdaguer i impulsor i primer rector de la Universitat de Vic. - Joan Santanach, doctor en Filologia, especialitzat en literatura medieval (tesi sobre la Doctrina pueril de Ramon Llull). Professor a la Universitat de Barcelona, coordinador de l’Editorial Barcino i comissari de l’Any Llull. - Moderador: Armand Puig, teòleg.

12 D’ABRIL, 19.00 h Carner i Riba davant la Bíblia - Narcís Comadira, poeta, pintor, dramaturg, traductor, periodista i crític literari. - Jordi Malé, Doctor en Filologia Catalana (Universitat de Barcelona), especialitzat en literatura catalana contemporània. Autor de monografies sobre Josep Carner i Carles Riba. - Moderador: Carles Duarte, poeta i president de la Fundació Carulla.

19 D’ABRIL, 19.00 h Pere Quart i Espriu davant la Bíblia - Helena Mesalles, filòloga i estudiosa de Joan Oliver. - Sebastià Bonet, doctor en Filologia Catalana i professor de la Universitat de Barcelona. Estudiós de l'obra de Salvador Espriu. - Moderador: Jaume Angelats, teòleg.

26 D’ABRIL, 19.00 h Sales i Rodoreda davant la Bíblia - Carles Lluch, Doctor en Literatura Catalana [tesi La novel·la catòlica a Catalunya (1939-1968)]. Professor de català. - Maria Campillo, professora de Literatura Catalana Contemporània a la Universitat Autònoma de Barcelona i vicedirectora del CEFID (Centre d’Estudis sobre les Èpoques Franquista i Democràtica). - Moderadora: Lola Badia, filòloga medievalista.

La segona part del cicle ‘La Bíblia en la literatura catalana’ tindrà lloc al novembre. En aquesta ocasió es farà un recorregut per l’època antiga (a partir del s. XIII).
Un llibre recollirà les recerques
El cicle de conferències a La Pedrera és el primer pas del projecte, que pretén donar veu als estudiosos de cada temàtica per tal que exposin les seves conclusions.
El segon pas és l’edició d’aquestes recerques. L’obra constarà de dos volums, el primer dels quals abastarà el període comprès entre el segle XIII i el XVII, i el segon, del XVIII al XX. A les diverses aportacions, de to assagístic i amb poques notes, s’hi inclourà al final una bibliografia d’extensió mesurada. Tancaran els volums un índex de noms i de llocs bíblics.
El projecte és avalat per un Consell Assessor format per Lola Badia (UB), Joan Ferrer (UdG), Alexander Fidora (UAB) i Armand Puig (FTC), i coordinat per Damià Roure (AM), Joan Santanach (UB) i Jaume Angelats (ABCat).

La coedició es farà entre la Facultat de Teologia de Catalunya, les Publicacions de l’Abadia de Montserrat, l’Editorial Barcino i l’Associació Bíblica de Catalunya.
Converses a La Pedrera és un dels programes de la Fundació Catalunya-La Pedrera en línia amb la seva vocació d’apropar el coneixement a la societat catalana.
Dóna veu a personalitats de primer ordre del món de la cultura, la ciència, la política i l’economia, entre d’altres disciplines.