Joaquim Coello Brufau, nomenat president de la Fundació Carulla en substitució de Carles Duarte

29/09/2016 - 12:45

El relleu s’emmarca en un procés de renovació que es concreta en la implicació de noves generacions de la família Carulla en el govern de la Fundació i en un nou enfocament de l’actuació.

El fins ara membre del Patronat de la Fundació Carulla, Joaquim Coello Brufau, va ser nomenat ahir president de l’entitat en substitució de Carles Duarte, que inicia una nova etapa professional en l’àmbit educatiu. Aquest relleu s’emmarca en un procés de renovació de la Fundació que es concreta en la implicació de noves generacions de la família Carulla en el govern de l’entitat i en un nou enfocament de l’actuació de la Fundació. L’horitzó continua sent el mateix, continuar l’obra del seu fundador, Lluís Carulla i Canals.

Joaquim Coello Brufau agraeix i valora en termes molt positius la ingent tasca duta a terme per Carles Duarte durant els 13 anys que ha estat al capdavant de la Fundació. A partir d’aquesta sòlida base, el nou president es planteja anar més enllà focalitzant l'activitat a través de projectes específics en els àmbits de la cultura, la llengua, la literatura, les arts i l’educació, amb l’objectiu d’obtenir repercussió social diferenciada.

Coello, enginyer naval i màster IESE, té una àmplia experiència en el món empresarial i una marcada sensibilitat envers el món cultural i social. Actualment és conseller i/o té vinculació amb empreses en l’àmbit industrial i de serveis.

Ha estat conseller delegat o director General d’ISS, ITP, Bazan, Gamesa, Applus, president del Port de Barcelona, degà del Col·legi d’Enginyers Navals d'Espanya i president de l’Associació Basca per la Qualitat.

Actualment és vicepresident segon de la Reial Acadèmia d'Enginyeria, president d'honor de Barcelona Global, i patró de Femcat, Fundació Pasqual Maragall, Fundació Catalunya Europa i del Palau de la Música Catalana.

És col·laborador habitual dels diaris ARA i El Punt-Avui. Té la gran creu d’Alfons X el Savi, dues creus del mèrit naval i una del mèrit aeronàutic, va ser nomenat millor esportista nàutic l’any 1978 i va rebre el premi millor trajectòria professional en enginyeria naval l’any 2012.

El llegat de Carles Duarte

Ha estat director de la Fundació durant 13 anys i president des de febrer d’aquest 2016. A llarg d’aquest període, l’entitat s’ha rellançat amb la consolidació de projectes existents i amb l’inici de nous, com ara:

Premis Baldiri Reixac, referents en l’àmbit de l’ensenyament en els territoris de parla catalana.

Entre 2004 i 2016

Candidatures presentades: 712 escoles, 2.548 grups d’alumnes i 799 mestres i professors.

Candidatures guardonades: 176 escoles, 910 grups d’alumnes, i 79 mestres i professors.

Premis d’Educació en el Lleure, creats el 2004 i actualment referents del sector.

Entre 2004 i 2016

Candidatures presentades: 666 entitats de lleure.

Candidatures guardonades: 66 entitats de lleure.

Premi Lluís Carulla. Entre els anys 2003 i 2013 va ser un guardó de reconeixement a personalitats i entitats que es trobaven en un punt àlgid de la seva carrera i un referent d’ambició, talent i compromís amb el país. EL 2015 va passar a ser un premi d’estímul a un projecte cultural.

Candidatures presentades 2015-2016: 173.

Premis d’Actuació Cívica, referents en el reconeixement de persones que treballen des de l’anonimat en pro del país i els seus valors d’arreu dels països de parla catalana.

Persones guardonades del 2004 al 2015: 72.

Premis Francesc Candel. Creats el 2004 per tal de reconèixer les bones pràctiques en l’àmbit de la integració de la població immigrada.

Entre 2004 i 2016

Candidatures presentades: 791 entitats que treballen amb immigrants.

Candidatures guardonades: 60.

Observatori dels Valors. Nascut el 2006, ha esdevingut un referent en l’àmbit de la recerca en valors a Catalunya. Compta  amb la col·laboració acadèmica de la Càtedra de Lideratges i Governança d’ESADE.

Estudis monogràfics publicats: 20.

Nadala. A  punt d’arribar al número 50 de la publicació, durant la direcció de Duarte s’ha ampliat el camp temàtic, anant més enllà de treballs historiogràfics per passar a àmbits com ara la cuina catalana, l’esport o la fotografia. La Nadala és una eina singular que dota els Premis Baldiri i Reixac a través del micromecenatge dels receptors.

Editorial Barcino. S’ha internacionalitzat entre el públic culte europeu amb la publicació de traduccions a l’anglès, el castellà, l’alemany i el grec, i s’ha intensificat la difusió dels clàssics medievals entre un públic ampli no especialitzat amb la creació de la plataforma Amics d’Els Classics (2010) i la col·lecció Tast de Clàssics, de versions adaptades al català modern. Barcino s’ha mantingut com a referent en l’edició de clàssics medievals catalans en l’àmbit acadèmic i universitari, amb les edicions crítiques Els Nostres Clàssics.

Llibres publicats: 105.

Amics d’Els Clàssics: 5.063 associats.

Museu de la Vida Rural. S’ha ampliat i modernitzat. El 2009 es va construir un edifici nou i es va renovar completament el discurs museogràfic. El 2012 es va bastir un tercer edifici i el 2014, l’hort pensat per a ús escolar. La superfície total visitable és de 5.340 m2.

També s’ha impulsat la beca Maria Font de recerca etnològica i una col·lecció de llibres vinculada al Museu.

Amb el canvi de presidència, la Fundació fa un pas més cap al nou horitzó de renovació que s’ha marcat i que va tenir com a tret de sortida visible la incorporació de Marta Esteve Zaragoza com a nova directora general, el juny d’aquest any.

El Patronat de la Fundació Carulla queda configurat a partir d’ara amb la composició següent: Joaquim Coello Brufau (president), Lluís Carulla, Mariona Carulla, Montserrat Carulla, Jordi Carulla Ruiz, Guillem Usandizaga, Nicolau Brossa, Diana Roig, Josep González-Agàpito, Joaquim Triadú i Marta Esteve (secretària).