Notícies Fundació Carulla

Ja tenim la recepta del pastís de l'escola catalana!

Data:
25/09/2018 - 12:15

Just abans de l'estiu, en el marc del 40 aniversari dels Premis Baldiri Reixac, vam estar co-creant una recepta que aglutinés tots els elements que defineixen l'escola catalana. Vau ser vosaltres els qui vau decidir quins són aquests elements i amb quin ingredient s'identifiquen. I ja la tenim aquí: la recepta del pastís de l'escola catalana!

Els ous, la base. Tant famílies, mestres i alumnes, com impulsors i renovadors us heu identificat amb els ous, la base de tot pastís!

L'escola catalana està florint. Cal decorar el pastís, doncs, amb flors comestibles! Pensaments per estimular el pensament lateral i caputxins per protegir-nos de la grisor!

L'esperit crític el posa la taronja. L'escola catalana treballa bastant bé l'esperit crític, i la millor de representar-lo és amb vitamina C... de Crític!

La trufa muntada per cohesionar-ho tot. Només un ingredient com aquest podia representar l'esforç de l'escola catalana per la cohesió social.

Les espècies, representants de la immersió lingüística. Per gaudir d'un pastís amb diferents aromes!

Les retallades ens les menjarem a mossegades.

Un sol pastís per a tothom. L'escola catalana és inclusiva, així que heu decidit fer un sol pastís que pugui gaudir-lo tothom.

Galetes sense forma que coronin el pastís. Per representar la diversitat!

Amb tots aquests elements hem preparat la recepta del pastís de l'educació, amb una versió sense gluten, lactosa ni ou:

Rotlle de xocolata, taronja i flors

Recepta amb ou, lactosa i gluten

Ingredients

1 culleradeta de llevat químic

1 culleradeta de canyella

Flors

Pensaments i caputxines, comestibles. 6 flors de cada.

Instruccions

Comencem per la trufa: obrim la beina de vainilla i rasquem les llavors dins la nata. Fem bullir la nata i escaldem la xocolata perquè quedi ben fosa. Deixem refredar a la nevera.

Fem les galetes. Batem la mantega tova amb el sucre fins tenir una massa ben cremosa. Anem afegint els rovells a mida que els absorbeix. Afegim la farina i el llevat. Fem batre una mica, fins integrar.  Fem una bola, l’emboliquem amb plàstic film i la guardem a la nevera. Al cap de 30 minuts, l’estirem i la tallem amb la forma que més ens agradi, sobre un paper de forn. Les coem durant 15 minuts a 180ºC.

Preparem l’almívar: simplement fem coure tots els ingredients uns cinc minuts.

Ara fem el rotlle, muntem els ous amb el sucre durant uns 10 minuts. Hem d’emblanquinar i esponjar molt la massa (a punt de cinta). Hi afegim la farina tamisada amb el cacau i integrem amb la mà en moviments circulars. Ho aboquem en un motlle  que sigui molt baixet i quadrat, protegit amb paper de forn. Ho coem vuit minuts a 160ºC

Desemmotllem, banyem amb l’almívar i enrotllem perquè quedi la forma rodona de braç de gitano. Hem de deixar refredar enrotllat.

Separa la trufa. Per una banda, reserva 100 g per decorar.

Amb els 100 g restants, farem la trufa muntada. La posem en un recipient, afegim 100 g de nata i batem fins que munti, vigilant que no es talli.

Desemboliquem el braç de gitano i untem amb la trufa muntada. Tornem a tancar i cobrim amb la resta de trufa.

Tallem una taronja a sang. Disposem els grills a sobre del pa de pessic, combinant amb les flors.

Acabem amb les galetes enganxades amb una mica de xocolata fosa.

Pastís de préssec

Recepta sense ou, lactosa ni gluten

Ingredients

Pastís de préssec

100 g de farina de cigró

100 g de farina d’arròs

150 g de farina d’ametlla

Una culleradeta de vainilla en pols

Un sobre de llevat en pols

150 ml de llet vegetal

150 g de sucre

4 préssecs

4 cullerades de sucre pel caramel

Galetes sense ou, gluten i lactosa

100 g de farina d’arròs

100 g de farina de civada

80 g de flocs de civada

40 g d’avellanes

150 g de sucre morè

50 g de coco ratllat

Un pessic de sal

20 g de xarop d’agave

100 ml d’oli de coco

Una culleradeta de canyella

Una culleradeta de llevat en pols

60 ml d’aigua bullint

Flors

Pensaments i caputxines, comestibles. 6 flors de cada

Instruccions

Respecte a l’anterior pastís, hem substituït alguns ingredients per altres que no porten ou, gluten o lactosa.

Hem incorporat el préssec com equivalent a la taronja per representar l’esperit cítric .

El préssec també substituirà les funcions de la trufa muntada ja que és una fruita que té més capacitat per donar cohesió al pastís que la taronja.

En un motlle que es pugui obrir, posem una base de paper de forn.

Fem un caramel amb el sucre amb dues cullerades d’aigua fins que es fongui. El posem a la base del paper de forn.

A sobre posem el préssec pelat i tallat en grills en forma de corona. Coem al forn a 180ºC durant 20 minuts.

Barregem els sòlids.

Dissolem el sucre en la llet vegetal. Afegim la vainilla, i hi integrem els sòlids.

Aboquem sobre el préssec cuit i coem a 180ºC durant 30 minuts.

En un recipient barregem la farina d’arròs, la farina de civada, els flocs de civada, les avellanes picades, el sucre morè, el coco ratllat, la mica de sal i el llevat en pols.

Afegim el xarop d’agave i l’oli de coco. Finalment, l’aigua bullint. Pastem fins aconseguir una massa.

Posem boletes sobre un paper de forn, separades perquè no s’enganxin al coure, premem perquè quedi forma de galeta i coem 10 minuts a 180ºC

Donem la volta al pastís de préssec. Esmicolem les galetes per sobre i acabem amb unes flors de pensament i caputxina.

dl dt dc dj dv ds dg