Inaugurada l’exposició “The Dust Bowl. Quan la natura es rebel·la” al Museu de la Vida Rural

23/02/2018 - 13:00

Centrada en els refugiats climàtics, podrà visitar-se fins al 30 de juny

El passat divendres 16 de febrer s’inaugurà al Museu de la Vida Rural, de la Fundació Carulla, l’exposició “The Dust Bowl. Quan la natura es rebel·la”, sobre el fenomen de tempestes de pols que arrasaren els Estats Units durant la Gran Depressió dels anys 30 i que provocà que milers de refugiats climàtics. Causada pels mals usos de l’agricultura, el record de la Dust Bowl que es fa a l’exposició vol fer reflexionar els visitants sobre la relació entre humans i la natura i l’incert futur que es planteja a causa del canvi climàtic. Alex Rebollo, comissari de l’exposició, fou l’encarregat d’explicar la mostra al públic i a la premsa.

La inauguració rebé la visita del cònsol general dels Estats Units a Barcelona, Marcos Mandojana, que reconegué haver-se impressionat quan en secundària llegí The Grapes of Wrath de John Steinbeck, llibre protagonitzat per una família estatunidenca atrapada a la Dust Bowl. “És cert que la natura semblà rebel·lar-se contra l’excessiva i errònia explotació de les grans planes del sud dels Estats Units, digué en el seu discurs. La Dust Bowl obligà el govern de Roosevelt a crear, com a mesura inclosa en el New Deal, la Farm Security Administration. També s’esforçà per documentar el problema, gràcies a fotògrafs que retrataren la situació “amb gran sensibilitat i realisme al mateix temps”, segons Mandojana. Malgrat la duresa de les imatges, la reflexió del cònsol fou optimista: “Avui Nebraska és el centre agricultor del país. Aquesta és també una història amb esperança, que ensenya que fent les coses bé és poden superar les pitjors de les crisis”.

El President de la Fundació, Nicolau Brossa, també visità l’exposició i explicà als presents els objectius de la mostra i cridà a la reflexió: “Prenem aquest cas per promoure una reflexió sobre els problemes a què s’enfronta el món”. “Hi ha milions de persones que en un breu lapse de temps no podran viure com ho fan ara. Són el que en diem refugiats climàtics. I ho són en bona part per culpa nostra”. Al discurs inaugural també hi hagué lloc per a la reflexió sobre el Museu i la Fundació: “L’eix de la Fundació ha de ser la cultura, motor del canvi per a la transformació de la societat. I tenim una responsabilitat en aquest sentit que  hem d’assumir. Crec que l’exposició entoma aquesta responsabilitat”. La conclusió de Nicolau Brossa era, doncs, que “no som un museu del passat, sinó un museu del present amb projeccions cap al futur”.

Per aquesta raó, els visitants de l’exposició trobaran llibre de visites amb forma d’arbre dels desitjos on, en papers amb forma de fulla, hi poden penjar les reflexions i opinions sobre l’exposició. El públic pot triar dues fulles de colors diferents, fet amb què respondrà la pregunta que se li planteja: com veu el futur respecte  al canvi climàtic. Si la fulla triada és la verda, la resposta serà optimista; si és marró, tot el contrari. A la web de l’exposició podreu trobar el comptador d’optimisme, actualitzat en temps real. Una iniciativa que reforça l’esperit de reflexió de l’exposició.

“The Dust Bowl. Quan la natura es rebel·la” podrà visitar-se fins al 30 de juny. No te la perdis!

Pots seguir les últimes novetats a través del hashtag #DustBowlMVR i trobaràs més informació a la web de l’exposició: http://dustbowl.cat/