Els Amics d'Els Clàssics visiten la Seu Vella de Lleida i hi llegeixen la 'Crònica de la croada contra Catalunya' de Bernat Desclot

26/05/2015 - 10:45

El llibre narra l'episodi de la Crònica on es descriu l'intent d'invasió de Catalunya per part del rei de França amb el suport del Papa l'any 1285

El passat dissabte 23 de maig, els Amics d'Els Clàssics van reviure l'intent d'invasió francesa de Catalunya dins les muralles del conjunt monumental de la Seu Vella de Lleida. Josep Tort, director del conjunt monumental de la Seu Vella, va fer la visita comentada del castell de Suda, la catedral i el claustre, joies de l'art medieval català. Durant la visita, el poeta Francesc Gelonch va llegir fragments del llibre Crònica de la croada contra Catalunya de Bernat Desclot, en versió al català modern de Miquel Desclot, dins la col·lecció Tast de Clàssics de l'Editorial Barcino.  Finalment, després de dinar –al Col·legi d'Arquitectes, amb un menú de l'Antiga Casa Roig–, els Amics van visitar el Museu de Lleida, suma del Museu d'Antiguitats i del Museu Diocesà.  El primer aporta la col·lecció arqueològica i el segon, l'artística.

La Crònica de la croada contra Catalunya és l’episodi final de la Crònica de Bernat Desclot en què s’explica l'intent d'invasió que Catalunya va patir l’any 1285. Arran de les disputes pel regne de Sicília, Felip l’Ardit, rei de França, va enviar un exèrcit imponent contra Catalunya amb el suport del Papa Martí IV. Amb una acció trepidant i una profusió d’encontres bèl·lics terrestres i marítims, el llibre mostra com Pere el Gran i les seves hosts, amb l’ajuda de l’almirall Roger de Llúria, van aconseguir vèncer els invasors francesos després que entressin pel Rosselló i aconseguissin arribar fins a la ciutat de Girona.

Bernat Desclot fa dir a Roger de Llúria, després de derrotar la flota naval francesa davant de les Illes Formigues, les paraules famoses següents: “Ni menys penso que galera o altre vaixell gosi anar sobre mar sense el guiatge del rei d’Aragó. I no tan sols galera o vaixell, sinó que no crec que cap peix es gosi alçar sobre mar si no porta un escut amb el senyal del rei d’Aragó a la cua.”

La col·lecció Tast de Clàssics

La Crònica de la croada contra Catalunya de Bernat Desclot és el vuitè volum de la col·lecció Tast de Clàssics, que adapta al català modern grans autors de la literatura catalana medieval convidant escriptors d’avui perquè es facin càrrec de les versions. El proper volum de la col·lecció, que apareixerà a la tardor, serà d’un cronista també, l’Expedició dels catalans a Orient, de Ramon Muntaner, en versió del l’escriptor Jordi Llavina.