El festival RUSC de poesia arriba a la tercera edició

31/07/2015 - 12:00

Màrius Sampere, Mireia Vidal-Conte, Blanca Llum Vidal, Arnau Pons i Guim Valls van ser els poetes convidats d'aquest any

Ahir dijous 30 de juliol, a dos quarts de nou del vespre, va celebrar-se al jardí del Museu de la Vida Rural la tercera edició del RUSC. Festival de Poesia de l’Espluga de Francolí, una iniciativa promoguda pel vicepresident de la Fundació Carulla, el poeta Jordi Carulla-Ruiz, i el Museu, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí i que s’emmarca dins el programa d’actes de la Festa Major del poble.

El rusc de poetes d’enguany el van compondre Màrius Sampere, Mireia Vidal-Conte, Blanca Llum Vidal, Arnau Pons i Guim Valls. Va tancar el festival l’actuació musical del conjunt de “folk” Malva de Runa.

Inspira aquest esdeveniment la idea de que hi hagi "un RUSC adherit al Museu de la Vida Rural, un Festival de Poesia a l'Espluga de Francolí", perquè "se sap que l'abella escull sempre el lloc idoni" amb "un saber antic que vetlla per la qualitat de la mel". Així ho escriu qui va tenir la iniciativa del festival, el poeta Jordi Carulla-Ruiz, que afegeix que la pervivència del festival respon a una "necessitat de prodigar i consumir poesia, d'apropar els poetes a un públic àvid de paraules, posant a l'abast en ple estiu, a les portes de la Festa Major, una selecció de diferents MELS vingudes d'arreu de les contrades catalanes".

Els protagonistes

- Màrius Sampere, una de les veus poètiques més imponents de la literatura catalana, amb una llarguíssima trajectòria que arrenca l’any 1963 amb L’home i el límit, presentarà el seu nou poemari, Ignosi, publicat recentment per Edicions Poncianes.

- Mireia Vidal-Conte, poeta i traductora, ha escrit els poemaris Gestual, Pragari, Anomena’m nom, Margarides de fons i, aquest any 2015, Veces. Ha traduït Eugénia de Vasconcellos i Brigitte Oleschinski.

- La barcelonina Blanca Llum Vidal és autora dels llibres La cabra que hi havia, Nosaltres i tu, Homes i ocells, Visca! i Punyetera Flor. Ha editat, també, la poesia d’Àngel Guimerà i ha escrit sobre el Tractat de l’amor heroic d’Arnau de Vilanova.

- Arnau Pons, mallorquí, combina l’escriptura creativa amb l’obra de no-ficció, la traducció literària i l’edició. La seva poesia ha aparegut en edicions limitades publicades per ell mateix. Ha presentat en català, com a editor, a Roland Barthes, Hannah Arendt i Mahmoud Darwish.

- Guim Valls va debutar l’any 2011 amb Autoretrat a ulls clucls. Com ell mateix diu, publica la seva obra, de moment, “als estrats de l’aire”. És recitador de poesia, entre d’altres de Joan Vinyoli, Joan Josep Camacho Grau o Sebastià Roure.

El grup de “folk” Malva de Runa, proposa una relectura de la música tradicional a través d’una acurada formació acústica constituïda per instruments occidentals amb d’altres típics del Mediterrani oriental. Aquesta amalgama dota les composicions d’un so renovat i potent, però alhora molt proper gràcies als arranjaments, influïts clarament per les anomenades “músiques mediterrànies”.