Educar en el lleure per a la cohesió social

24/04/2017 - 10:30

Article d'opinió d'Edgar Iglesias Vidal, professor al Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB i membre de l’AEIRaval.

Parlar d’educació en el lleure és fer-ho d’un fenomen global que és present a més de 60 països i en el que hi participen més de 30 milions d’infants i joves. A Catalunya, la tradició educativa del lleure evidencia una experiència ben sòlida de més de 60 anys. De fet, la sostenen aproximadament 550 equips oferint oportunitats educatives a més de 50.000 infants i joves. Per tant, no és cap exageració afirmar que, en el present, l’educació en el lleure a Catalunya es configura com una de les principals continuïtats educatives de l’epicentre escolar ni, tampoc, considerar que, en un futur ben immediat, l’educació en el lleure estarà cridada a jugar un paper clau en l’articulació d’itineraris educatius entre temps lectiu i no lectiu. Per fer-ho, caldrà que la comunitat educativa assumeixi com a objectiu estratègic i col·lectiu que la diversitat sociocultural que caracteritza els nostres barris, en faci un ús normalitzat tenint en compte la igualtat d’oportunitats del conjunt de l’oferta educativa.

Són varis els ingredients que fan de l’educació en el lleure un context educatiu singular i ple de potencialitats. Entre d’altres, l’enorme compromís i passió educativa dels seus equips (en molts casos des del voluntariat); la capacitat de les entitats de posar-se al servei de projectes educatius amb un mètode propi, i no a la inversa; la defensa constant a través de les activitats educatives d’aquells valors desitjables per a una societat cohesionada; el respecte pel medi ambient; o una vocació inclusiva a través d’incorporar en el seu ideari el principi de la no discriminació per raó d’origen, de creences o per qüestions econòmiques. A més, quan ens referim que l’educació en el lleure compta amb un mètode pedagògic propi, la diversitat i riquesa configurada pels estils i singularitats d’equips educatius i territoris, s’emmarca i es nodreix d’alguns elements pedagògics comuns. Com ara que el conjunt de participants aprenen col·lectivament, des del diàleg i des de l’experimentació. Tots aquests elements donen lloc a un seguit d’aprenentatges competencials que han contribuït al reconeixement social del valor educatiu del lleure. Així, la participació en el lleure educatiu suposa “aprendre a conèixer”, tot afavorint l’esperit crític davant allò que envolta a infants i joves, aprenentatge que equival a més capacitats per gestionar la seva relació amb l’entorn; “aprendre a fer”, tot experimentant constants reptes mentre es posa a prova el coneixement des del que es partia; “aprendre a ser”, tot interioritzant valors coherents al sentit d’igualtat, justícia i respecte; i “aprendre a estar, ja que d’aquesta manera es propicia a relacionar-se d’una manera cooperativa.

Davant d’aquest context, els Premis de l’Educació en el Lleure que promou la Fundació Carulla, permeten no només evidenciar i reconèixer la trajectòria educativa, social i comunitària del lleure, sinó esdevenir motor de generació d’oportunitats educatives per tal que altres infants i joves hi accedeixin o hi puguin accedir. Així, és un encert que els Premis reconeguin experiències educatives que, basades en la transformació social, s’orientin a la inclusió de col·lectius vulnerables i es desenvolupin des del treball en xarxa. De fet, l’educació avui necessita respostes complexes davant un escenari socioeducatiu cada cop també més complex.

Quan se li pregunta a un infant o jove que expliqui com és la seva participació a un projecte educatiu de lleure, acostuma a fer-ho en termes d’experiència vital. A més, el lleure sovint promou relacions personals que depassen la geografia física de l’entitat on tenen lloc les activitats educatives. Avui, més que mai, l’educació en el lleure és una peça clau davant la responsabilitat compartida de fer que nombrosos infants i joves que encara no coneixen el seu sentit educatiu s’hi apropin. Per fer-ho, comptem amb la capacitat i compromís d’equips educatius i entitats, però és del tot necessari que la política educativa segueixi fent passes decidides en aquesta direcció. En aquest marc, els Premis de l’Educació en el Lleure que promou la Fundació Carulla suposen una contribució significativa que, de ben segur, promouran més oportunitats educatives, per tal que encara més infants i joves segueixin dient, amb molt d’orgull i convicció: “sóc una noia de cau, sóc un noi d’esplai”.