Convocatòria del II Premi Serret Terra de Cruïlla i del Fòrum de Literatura del Món Rural d’Ulldecona

27/01/2016 - 11:00

El Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla col·labora en aquestes iniciatives, destinades a promoure la creació literària relacionada amb el territori i el món rural

Ahir dimarts 26 de gener, a les 12 del migdia, va fer-se una roda de premsa a la seu de la Fundació Carulla per presentar dues propostes que promouren la creació literària relacionada amb el territori i el món rural: el II Premi Serret. Terra de Cruïlla i el Fòrum de Literatura del Món Rural d'Ulldecona. Van participar-hi el director de la Fundació Carulla, Carles Duarte; el director de la llibreria Serret i promotor del premi, Octavi Serret; l'alcaldessa d'Ulldecona, Núria Ventura; el president d'Òmnium Cultural de les Terres de l'Ebre, Josep Moraguega; el promotor del Fòrum d'Ulldecona i de Terra de Cruïlla, José Luis Soler, i diversos membres del jurat.

Carles Duarte ha justificat la implicació del Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla en el projecte "perquè mirem la cultura no des de les fronteres administratives, sinó des de la tradició i els vincles que aporten tanta riquesa". ha afegir que "és una xarxa de camins on confluïm i que ens permet treballar junts, amb ponts que ens uneixen, finestres obertes que fan que tots ens sentim més capaços de projectar-nos".

El Premi Serret Terra de Cruïlla, que es convoca cada dos anys, es proposa fomentar la producció literària relacionada amb el territori i el món rural, posant èmfasi en aquelles obres que plantegen els reptes del món agrari d’avui. "La riquesa ve del món rural –ha expressat Octavi Serret– i aquest premi serveix d'unió des de l'Occitània fins el sud per tal que aflorin els valors de la terra a través de la literatura". El premi s’atorgarà a la millor obra inèdita presentada de narrativa o d’assaig escrita en català. L’obra premiada rebrà una dotació econòmica de 1.500 euros, atorgada pel Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla, en concepte d’avançament dels drets d’autor. El segell editorial de la Fundació, Editorial Barcino, publicarà l’obra premiada en la seva col·lecció Museu de la Vida Rural. El termini d’admissió de les obres finalitzarà el 26 de maig.

La convocatòria del Premi Serret Terra de Cruïlla és biennal. El guanyador de la primera edició va ser Francesc Roma i Casanovas amb Estudis sobre patrimoni existencial a la Catalunya rural, que properament es publicarà.

Formen el jurat d’enguany Emigdi Subirats, Silvestre Hernández, Albert Pujol, Carme Martí, Maria Carme Jiménez i Jordi Llavina, que actuarà de secretari.

Projecte Terra de Cruïlla

Terra de Cruïlla, nom que s’afegeix a l’enunciat del premi, és un projecte cultural polièdric que neix a Vall-de-roures (a la Franja de Terol) punt de confluència entre Aragó, País Valencià i Catalunya on es troba situada la llibreria de l’Octavi Serret.

Es tracta d’una iniciativa que vol posar en valor un extens llegat cultural, que abasta una diversitat de territoris comuns, amb herència de moltes cruïlles històriques, paisatgístiques, sociològiques i personals que pretenen apropar les cruïlles culturals i territorials o perifèriques.

El seu promotor, José Luis Soler, ha justificat la iniciativa per la voluntat d'unir forces que representa l’exemple d’Octavi Serret i altres entusiastes a l’hora de promoure l’intercanvi cultural. L'objectiu és que Terra de Cruïlla sigui un territori central en el pensament i la creació literària.

Fòrum de Literatura del Món Rural

També s’ha anunciat el Fòrum de Literatura del Món Rural, esdeveniment que tindrà lloc a Ulldecona el 15 de març sota l’impuls de Terra de Cruïlla en col·laboració amb l’Ajuntament d’aquesta població del Montsià i del Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla.

L'alcaldessa de la localitat, Núria Ventura, ha expressat la seva satisfacció per compartir els valors que transmeten aquestes iniciatives culturals en un indret que precisament és al centre de la terra de cruïlla de Catalunya, l'Aragó i el País Valencià. El Fòrum s'afegirà d'aquest manera als múltiples atractius que ja ofereix Ulldecona com les pintures rupestres, Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO, o les oliveres de la finca de l'Arion, al peu de l’antiga Via Augusta romana.

El programa preveu un seguit d’activitats durant tot el dia. Pel matí es farà un tast de literatura del món rural entre oliveres mil·lenàries, amb lectures i la interpretació del Cant de l’Olivera adreçada a professors i alumnes de l’escola Ramón y Cajal d'Ulldecona. Després de dinar, la Casa de la Vila acollirà la presentació de les bases del Premi literari Serret Terra de Cruïlla i del llibre Col·leccionistes dels oblits. Una mirada plural al patrimoni, de Marta Farré, guanyador de la beca Maria Font de Carulla de recerca etnològica i publicat dins la col·lecció del Museu de la Vida Rural. La jornada finalitzarà amb una taula rodona entorn de la literatura del món rural a càrrec d’escriptors per als quals el món rural ha sigut rellevant en les obres. Hi participaran Pep Coll, Mercè Ibarz, Joan Todó i Jesús M. Tibau.