Notícies Fundació Carulla

Coneix els guanyadors dels XIII Premis d’Educació en el Lleure

Data:
05/09/2017 - 13:45

L’Associació Arrels Urbanes (Salt), el Centre d’Esplai La Gresca (Ripollet) i l’AEI Raval guanyen en la categoria de projectes nous, la novetat d'enguany

Joves per la Igualtat i la Solidaritat de l’Hospitalet de Llobregat s’endú el premi a l’experiència de la Direcció General de Joventut, i l’Agrupament Escola i Guia l’Estornell de l’Espluga de Francolí, el de trajectòria.

Els guardons, que es lliuraran el dimecres 4 d’octubre al Palau Robert de Barcelona a les 19 h, estan concebuts per posar en valor la tasca educativa i transformadora de les entitats que treballen en l’àmbit del lleure.

La Fundació Carulla atorga aquests premis a entitats que treballen en temps de lleure i que eduquen, dia a dia, des de la proximitat, l’aprenentatge de competències, habilitats i valors, el contacte amb la natura i el treball des de la comunitat i els barris per afavorir el sentiment de pertinença.

La XIII edició contempla dues novetats importants. La primera és l’aposta per estimular projectes nous, per la qual cosa s’han creat tres premis destinats a promoure iniciatives noves. La segona és que la Fundació Carulla ajudarà al desenvolupament dels projectes guanyadors amb un acompanyament metodològic per part de professionals del món de l’educació en el lleure i d’experts en la temàtica dels projectes guanyadors. Els guardons són de 4.000 € cadascun.

El jurat encarregat d'emetre el veredicte ha estat compost per Carles Barba, Josep Gonzàlez-Agàpito, Edgar Iglesias, Rafa Ruiz de Gauna, Marta Rosàs i Marta Vilalta.

El lliurament dels guardons serà el dimecres 4 d’octubre, a les set de la tarda, al Palau Robert (Diagonal-Passeig de Gràcia, de Barcelona).

Els premiats

3 premis a nous projectes. Dotats amb 4.000 euros cadascun + acompanyament metodològic realitzats per experts.

S’han atorgat a projectes nous d’educació en el lleure que afavoreixen el sentiment de pertinença i el coneixement del país des d’un punt de vista lingüístic, cultural, geogràfic i històric, i que integren el servei a la comunitat i l’aprenentatge de competències, habilitats i valors.

MUSICARRELA'T: arrels en moviment

Un projecte d’inclusió social de l’Associació Arrels Urbanes a través de músiques d’arrel tradicional. Salt és un municipi del Gironès amb un alt percentatge de població jove de diferents països d'origen. També és una ciutat amb una taxa d'atur de les més altes de Catalunya.

El repte de MUSICARRELA'T és transformar, mitjançant la creativitat dels joves, les diverses músiques d'arrel tradicional pròpies dels habitants que conviuen a Salt, incloses les catalanes.

A través del treball en xarxa amb associacions culturals, Tercer Sector Social, ONG, professionals... es farà una recerca de les diferents músiques existents a la població mitjançant el contacte directe amb les persones per tal que cantin o toquin les cançons tradicionals.

Els joves que participaran en el projecte les enregistraran i posteriorment triaran quins temes recrearan: lletra, melodia, ritme, dansa, etc. Els nous temes reinterpretats s'enregistraran i es presentaran en un concert.

Aventura sense cobertura

El Centre d’Esplai La Gresca (Ripollet – Vallès Occidental) proposa uns campaments que demostrin que es pot viure sense la tecnologia. L’objectiu d’aquest projecte és oferir uns campaments divertits que inculquin als joves el valor que tenen la natura, les relacions humanes i les tradicions. La voluntat no és transmetre la idea que la tecnologia no és necessària, sinó fer entendre amb la pràctica que no ha de ser tan rellevant i fer veure que té conseqüències.

Per aquesta aventura els joves no podran dur tecnologies, ni mòbils, ni tauletes, ni càmeres, ni cap altre utensili que s’hi assembli, de manera que reprendran valors desconeguts o oblidats per l’ús i l’abús de les tecnologies.

Aquest projecte d’inclusió social de l’àmbit dels campaments neix després que l’esplai hagi reflexionat i constatat que els joves d’avui, nascuts en plena era tecnològica, obliden en moltes ocasions la importància de grans detalls com ara les relacions personals o els valors.

L’entitat també considera que la societat actual està excessivament marcada per l’individualisme i que això dificulta actituds com la cooperació i la responsabilitat social entre els joves.

Raval Audiovisual

Aquest projecte de l’Associació Educativa Integral del Raval (Barcelonès) s’adreça a adolescents i joves i s’emmarca en l'àmbit de l'educació no formal.

A través de la creació audiovisual, especialment centrada a l'àmbit del cinema documental, el projecte pretén ser el vehicle que permeti als adolescents i joves participants desenvolupar una reflexió crítica sobre la societat en què vivim i sobre determinats col·lectius que sovint viuen situacions invisibles i de fragilitat: persones sense sostre, addiccions, gent gran, problemes de salut mental, assetjament escolar, diversitat sexual, immigració, menors indocumentats, entre d’altres.

A partir d'aquesta reflexió, el projecte proposa explicar, compartir i difondre les històries i situacions invisibles des de les creacions audiovisuals dels adolescents i joves. Amb aquesta iniciativa l’entitat donarà veu a altres persones que sovint no són escoltades i mostrarà les diverses realitats que conviuen als barris i a la ciutat de Barcelona, o fora de les seves fronteres.

Les persones participants són joves que viuen o han viscut en primera persona situacions de vulnerabilitat.

Premi a experiència Direcció General de Joventut. Dotat amb 4.000 euros.

La Direcció General de Joventut del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya ha premiat una experiència d’educació en el lleure feta per joves i/o adreçada a joves.

En Trànsit

Aquest projecte de l’entitat Joves per la Igualtat i la Solidaritat de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès) va néixer amb la idea de fer arribar una visió més àmplia i realista de les migracions en l'adolescència, creant espais de diàleg i debat en temàtica d'immigració.

En Trànsit s'articula mitjançant la creació d'un vídeo en el qual joves migrants presenten la seva experiència migratòria, una guia de dinamització per treballar el procés migratori a través de dinàmiques i una exposició com a material base per realitzar tallers de sensibilització i pensament crític.

A través d'aquest projecte, que suma els àmbits de la formació de voluntariat, la inclusió social, recursos audiovisuals i l’aprenentatge servei, s’han generat espais de debat sobre migracions i relacions interculturals i s’han positivitzat les diferències.

Fins al moment ha arribat a més de 2.500 joves en un procés iniciat l’any 2011 i que dia d'avui segueix amb més vida que mai. Tot i que, tal com diu l’entitat “l'objectiu de combatre el racisme i construir una societat lliure de violències encara està lluny de les nostres mans i accions”.

Premi a trajectòria. Dotat amb 4.000 euros.

El jurat, amb independència de les propostes presentades, ha concedit un premi en reconeixement a la trajectòria d’una entitat en el camp de l’educació en el lleure.

4 dècades, 4 pics

Agrupament Escolta i Guia l’Estornell

Per celebrar el 40è aniversari de l’Agrupament Escolta i Guia l’Estornell de l’Espluga de Francolí (Conca de Barberà), l’entitat va dur a terme el projecte 4 dècades 4 pics.

L’activitat va consistir en pujar 4 cims: un pic per cada dècada de l’agrupament. Sant Jeroni (Montserrat), El Canigó, El Pedraforca i el Montardo. Les sortides estaven obertes a totes les persones de l’Espluga de Francolí i de la comarca per celebrar de manera oberta els 40 anys d’escoltisme a l’Espluga. El total de participants va ser de més de 250 persones entre els 4 cims.

Organitzar i poder viure aquesta iniciativa va permetre que excaps de l’Agrupament l’Estornell es retrobessin en un projecte 100 % vinculat amb l’escoltisme, que els infants i joves de l’Agrupament se sentissin partícips de la celebració dels 40 anys del seu cau, que les famílies i amics de l’Estornell també poguessin compartir i formar part d’aquesta aventura i que totes aquelles persones amb ganes de fer muntanyisme poguessin sumar-se i viure aquesta celebració amb essència de cau.

dl dt dc dj dv ds dg