Ada Castells i Els Amics dels Clàssics debaten sobre la coherència, l'amor, l'honestedat i la franquesa

12/03/2015 - 12:15

La llibreria Calders acull les sessions del Taller de Clàssics conduïdes per l'escriptora Ada Castells

Cada dimecres, des del 25 de febrer al 25 de març, entre les 19 i les 20:30 h a la llibreria Calders de Barcelona, Els Amics dels Clàssics de l'Editorial Barcino, segell de la Fundació Carulla, juntament amb Ada Castells, comenten i debaten la importància de valors com l'honestedat, la franquesa, la coherència i l'amor a partir de la lectura de quatre obres curtes i accessibles: Contra un ignorant que comprava molts llibres, de Llucià de Samòsata, Ètica i educació per a governants, d'Abdal·lah Ibn Almuqaffa, Vida de Mestre Ramon, de Ramon Llull, i Perills d'amor, de Joan Roís de Corella.

La idea bàsica del cicle és veure què poden ensenyar aquests autors als ciutadans del segle XXI, ja que "la particularitat dels grans clàssics és que la seva il·luminació no caduca i sobretot no ho fa perquè estan construïts sobre uns valors sòlids", expliquen els Amics dels Clàssics. Es tracta, per tant, de recuperar la veu d'aquests autors, més que no pas fer un discurs erudit, ni tan sols crític o literari sobre les obres. És per aquest motiu també que els assistents disposen d'una pauta de lectura que facilita l'accés a aquests grans noms i ajuda a fomentar el debat a cada sessió.

Les obres

Contra un ignorant que comprava molts llibres, de Llucià de Samòsata va ser escrit pels volts de l'any 170 i és un text molt crític amb l'exhibicionisme intel·lectual i l'arrogància. La versió que es presenta ha estat publicada per Adesiara i la traducció és de Sergi Grau. Il·lustra el valor de la franquesa.

Ètica i educació per a governants, d'Abdal·lah Ibn Almuqaffa és un manual de comportament moral i pràctic per als dirigents, escrit cap el 750 i traduït per Margarida Castells en aquesta versió que publica Angle. Té a veure amb l'honestedat.

Vida de Mestre Ramon, de Ramon Llull és una publicació de Barcino, a cura d'Anthony Bonner, que va ser escrita l'any 1311. A l'obra, Llull explica com es va reinventar i va passar de dur una vida dissoluta a cristianitzar terres musulmanes. Amb aquest llibre s'exemplificarà la coherència.

Perills d'amor, de Joan Roís de Corella, es presenta en la versió que per a Tast de Clàssics –també d'Editorial Barcino– ha fet Eduard J. Verger. És un recull de peces de finals del segle XV en què les passions amoroses, la gelosia i les rancúnies de la infidelitat queden ben retratades. L'amor serà el tema que ens proposarà.