Acte de cloenda del club de lectura de la Disputa de l’ase

01/12/2014 - 19:00

Lectura compartida de la Disputa de l'ase a la Llibreria Calders de Barcelona

El passat dia 1 de desembre, a les 19h, va tenir lloc a la Llibreria Calders l'acte de cloenda del club de lectura digital de la Disputa de l'ase organitzat per Què Llegeixes!, amb la col·laboració de l'Editorial Barcino, segell editorial de la Fundació Carulla. El moderador, Oriol Izquierdo, va preparar un recull de breus fragments per llegir-los durant la cloenda de l'acte. Alguns dels participants van ser Maria Nunes, Rita Grané, Jordi Quer, Joan Santanach, Anna Maria Vives, Ester F. Matalí, Carles Duarte i Oriol Izquierdo, entre d'altres.

La Disputa de l'ase d'Anselm Turmeda narra l'encontre entre Fra Anselm i l'ase, i tracta d'un diàleg satíric sobre la pretesa superioritat dels homes sobre els animals. L'editorial Barcino ha publicat aquesta obra en versió d'Albert Mestres i Marta Marfany dins la seva col·lecció Tast de clàssics, que ofereix versions contemporànies de clàssics medievals.

Qui va ser Anselm Turmeda?

Anselm Turmeda va néixer a Ciutat de Mallorca vers el 1352. Aviat va ingressar a l’orde dels frares franciscans i va anar a estudiar teologia a Bolonya i, potser també, a París. De resultes d’un conflicte, poc aclarit, en què companys seus haurien estat condemnats, va embarcar-se cap a Tunis. Allà, va abjurar el cristianisme i es va fer musulmà. També s’hi va casar, i li van ser concedides rendes i càrrecs. I hi va escriure la seva obra, en català i en àrab. Turmeda va morir, encara al nord d’Àfrica, el 1423 o poc després.