2017: la cultura com a element transversal

25/01/2017 - 17:45

La Fundació Carulla encetem l’any 2017 amb la voluntat d’aprofundir en la definició d’un model d’impacte cultural més transversal. És per això que ens interpel·larem i dialogarem sobre valors i transformació social.

La cultura com a element transversal per construir una societat cohesionada, però també l’educació i la societat, continuaran sent els tres àmbits d’actuació de la Fundació. A partir d’un procés d’anàlisi intern i extern que tot just acaba de començar, l’objectiu d’aquest any és adequar la Fundació perquè ajudi a donar resposta als nous reptes que planteja la societat catalana.

El nou enfocament de la Fundació Carulla serà una evolució de l’activitat que hem desenvolupat des del 1973, i sempre sent fidels a la missió fundacional d’enfortir el sentit de pertinença i la cohesió social a través de la cultura, la llengua i els valors que configuren la societat catalana.

Al llarg del 2016, les activitats principals de la Fundació Carulla, l’Editorial Barcino i el Museu de la Vida Rural han estat les següents.

El Premi Lluís Carulla, amb una dotació econòmica de 100.000 €, s’ha consolidat a l’hora d’estimular un projecte cultural que promogui la innovació per tal d’enfortir i modernitzar la cultura i la societat catalanes. El Museu Virtual de la Moda de Catalunya va ser el projecte proclamat guanyador en un acte a la Fundació Tàpies que va aplegar més de 200 convidats dels àmbits cultural i empresarial.

Les altres activitats cabdals de la Fundació han estat el lliurament dels XXXVIII Premis Baldiri Reixac per reconèixer iniciatives educatives que contribueixen a la tasca de construir una escola catalana i de qualitat i, en especial, la convocatòria d’unes noves bases més enfocades a l’estímul i amb nous premis. També, el lliurament dels Premis d’Educació en el Lleure i els Premis Francesc Candel. En el marc de l’Observatori dels Valors, els títols publicats el 2016 han estat l’Anuari dels valors 2015 i Ambient, territori i paisatge, de Ramon Folch i Josepa Bru.

Pel que fa a l’Editorial Barcino, la commemoració de l’Any Llull n’ha centrat l’activitat. Hem publicat Accidents d’amor, l’Arbre exemplifical, el Desconhort de nostra Dona, el Romanç d’Evast e Blaquerna i la Nadala de la Fundació Ramon Llull, una petjada de set segles. En l’àmbit internacional, hem traduït a l’alemany l’Arbre de filosofia d’amor, i a l’anglès, el Blaquerna. Altres activitats relacionades amb l’Any Llull han estat el viatge a Mallorca amb Els Amics dels Clàssics o el programa educatiu EnLLULLa’t.

De l’activitat al Museu de la Vida Rural en destaca l’exposició i la publicació en format llibre de Rubiralta i Garriga. Xilografia catalana. Segles XVII-XIX, i les exposicions Els paisatges a la taula i Ab intra, de Quico Estivill. El festival RUSC i el Rusquet s’han consolidat com a cites poètiques de referència, i les publicacions impulsades pel Museu han estat El guardià de les trufes, de Fèlix Edo, i Col·leccionistes dels oblits, de Marta Farré.

Aquestes són només algunes de les activitats dutes a terme l’any passat. Et convidem a repassar-les totes a la Memòria 2016