Pàgines

1967

Primera Nadala editada per Lluís Carulla de quatre pàgines on s’explica la història del rei Joan I, conegut com el caçador i l’ “aimador de la gentilesa” per la seva protecció a les arts i a la literatura. La cacera era la seva gran dèria i sovint anava a caçar a Poblet, on era rebut amb gran hospitalitat.

1968

Aquesta segona edició de la Nadala consta de trenta quatre pàgines i publica dos manuscrits inèdits, descoberts a la Biblioteca Nacional de Paris pel mossèn Sanabre, que contenen dos discursos pronunciats l’onze de setembre de 1640 en l’Assemblea dels Tres Braços de la Generalitat tot just ocorregut el Corpus de Sang.

1969

Autor: Ramon Aramon i Serra

L’opuscle d’aquest any va dedicat a l’eminent historiador Ferran Soldevila i als seus setanta-cinc anys d’una vida dedicada al país. En la seva tasca com a historiador publica biografies de grans personalitats com Pere el Gran, Jaume el Conqueridor, nombrosos treballs d’investigació, diversos llibres d’Història general de Catalunya, i també exerceix de professor a la Universitat Autònoma, com el seu mestre Antoni Rubió i Lluch.

1970

Autors: Lluís Carulla, J.M Poblet, Josep Benet, J.M Ainaud

Per commemorar el centenari del naixement d’Enric Prat de la Riba (1870-1970) s’ha dut a terme un recull biogràfic del polític i escriptor, juntament amb una cronologia i algunes fotografies de la casa pairal de la seva infantesa a Castellterçol. En aquestes notes biogràfiques es revisen els seus primers anys d’infantesa i de joventut, la seva activitat política a través dels seus manifestos, com a dirigent de la Lliga Regionalista, i després com a primer president de la Mancomunitat, també compaginada amb l’activitat cultural i literària.

1971

Autors: Lluís Carulla, Joan Alavedra, R. Muntanyola, J. Trueta, F. de B. Moll, J. Pont i Gol, J. Rubió, Pau Vila, A. Tàpies, A. Badia i Margarit, Cassia M. Just, Joan Oliver, P. Domingo, Oriol Martorell, Salvador Espriu, Miquel Coll i Alentorn.

Primera Nadala en format llibre. Aquesta edició ret homenatge al viol•loncelista, compositor, director d’orquestra i català universal Pau Casals en el seu noranta-cinquè aniversari. En aquest llibre es rememoren aspectes de la vida i de l’obra del mestre com el seu debut a París l’any 1899, la fundació de l’Orquestra Pau Casals (1920) i de l’Associació Obrera de Concerts, peces musicals significatives com “El Pessebre” i “El Cant dels Ocells” –gràcies a ell una cançó popular catalana coneguda arreu del món, i presentada per l’artista l’any 1971 com a Himne de les Nacions Unides.

1972

Autors: Jordi Rubió, Joan Fuster, Pere Bohigas, J.M Ainaud, J.M Cadena, J. Faulí, T. Garcés, D. Guansé, A. Manent, G. Mir, J. Miracle, R. Pla, J. Porter, J. Rius, J. Triadú, Joan Oliver

El reconeixement d’aquest any és doble i va dedicat als 500 dels anys del primer llibre imprès en català –commemoració anticipada per tal de sensibilitzar la gent i preparar els actes commemoratius–, i a Josep M. Casacuberta, en apropar-se els 50 anys de la fundació de l’Editorial Barcino. També es destaca l’aventura editorial a Catalunya, l’esforç de continuïtat, durant cinc segles, dels qui han fet del llibre català el vehicle escrit de la cultura d’un poble.

1973

Autors: Lluís Carulla, Oriol Bohigas, Josep M. Ainaud, Francesc Fontbona, Francesc Guàrdia, Josep Benet.

L’edició d’aquest any va dedicada a l’arquitecte modernista Lluís Domènech i Muntaner en el 50è aniversari de la seva mort (1850-1923). L’homenatge s’inicia amb unes paraules de Lluís Carulla on es presenta una faceta poc coneguda de l’arquitecte, la seva col•laboració, juntament amb el seu fill Pere, a la promoció del cooperativisme agrícola dels cellers de Catalunya. La Nadala para atenció al pensament arquitectònic del modernisme i en com l’obra de Domènech i Muntaner va quedar més silenciada al costat de les nombroses interpretacions crítiques gaudinianes, fins que més endavant assoleix un més alt prestigi cultural. També es fa al•lusió als estudis sobre l’obra domenequiana, i a l’activa participació de l’arquitecte en l’Exposició Universal de 1888.

1974

Autors: Lluís Carulla, Joan Oliver, Joan Triadú, Josep M. Poblet, Antoni Comas, Miquel Dolç, Albert Manent, Josep Massot, Enric Jardí, Agustí Montal, Josep M. Ainaud, Joan Alavedra, Ricard Salvat, Xavier Fàbregas, Ferran de Pol, Miquel Coll i Alentorn, Jan Schejbal.

L’any 1974 commemora diferents aniversaris en la cultura catalana, i un d’ells és el del cinquantè aniversari de la mort d’Àngel Guimerà (1845-1924), al qual ret homenatge aquesta Nadala. Guimerà, a més de ser conegut com a poeta i com a renovador del teatre català, també va ser símbol de reivindicacions, patriarca i ídol d’un poble. Es recullen algunes visions crítiques sobre la seva obra, el gènere que conrea –drama i tragèdia–, però sobretot es tracta de redescobrir Guimerà, tant en l’àmbit personal com de creació de la seva obra.

1975

Autors: Lluís Carulla, Josep Iglésies i Fort, Josep M. Ainaud, Andreu Morta, Josep M. Sala i Albareda, Albert Jané, Lluís Albert, Josep Benet, Miquel Coll, Albert Manent, Josep Perarnau, Josep M. Poblet, Josep Pont.

L’edició d’aquesta Nadala rememora els cent anys del Centre Excursionista de Catalunya. Aquesta entitat del carrer Paradís de Barcelona neix l’any 1891 a partir de la fusió de dues entitats antecessores, l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques i l’Associació d’Excursions Catalana. L’excursionisme a Catalunya es va caracteritzar per ser una activitat cultural i esportiva, que va ajudar a divulgar la cultura del nostre país. Hi ha en ell un fort esperit de coneixença del territori a través de descripcions, recopilacions de dades, classificacions.

Pàgines